Co vše uděláte v kuchyni s konopným semínkem

Na talíři / 5.2.2014

Máte doma konopná semínka, ale nevíte, co s nimi? Dám vám hned několik chutných tipů.

„A nebudu z toho zfetovaná?“ Toto je asi první otázka všech lidí, co o zdravé výživě nemají ani potuchy. Ne, z konopného semínka člověk nemůže být „zfetovaný“, protože neobsahuje THC. Naopak se může chlubit mnoha pozitivními účinky, tak jako všechny konopné produkty.

Víc bílkovin než v sóji!

Konopná semínka už nejsou žádnou novinkou, všude se píše o vysokém obsahu omega 3 a 6 mastných kyselin, o až neuvěřitelně vysokém množství proteinů – v 3 lžících až 11g bílkovin! – můžeme o nich mluvit jen v superlativech. Nikde už se ale nepíše, jak semínka používat. Málokdo si chroupe semínka u televize nebo jí lžičku loupaných semínek před každým jídlem.

konopné mléko

Konopné mléko. Zdroj: veganbaking.net, Wikimedia Commons

Mám pro vás pár tipů, co se semínky dělat a jak z nich vytěžit co nejvíce. Já preferuji postupy, kdy spotřebujete celou surovinu, aby nic nepřišlo nazmar. Začít můžete se 100g semínek. Je to víc než dost, protože už 100g konopných semínek vám splní doporučenou denní dávku hořčíku, polovinu denní dávky železa a více než 70% zinku.

Konopné semínko na milion způsobů

Určené množství neloupaných semínek namočte na 8 hodin do vody, poté propláchněte a sceďte. 1/3 nechte vyklíčit tak, že semínka umístíte do skleněné nádoby (od zavařeniny) a položíte vodorovně aby mohl proudit vzduch. Třikrát denně proplachujte vlažnou vodou a pozorujte, jak dostou klíčky – trvá to asi 3-5 dnů. Další třetinu rozmixujte s 2 šálky vody a získáte rostlinné mléko bohaté na zdravé tuky a vápník. Přeceďte přes plátno a ve sklenici skladujte do 3 dnů. Poslední třetinu rozmixujte do krémové konzistence s namočenou (na 2 hodiny, nebo uvařenou) pohankou, 2 lžícemi olivového oleje, česnekem, solí a pepřem a dostanete skvělou zdravou česnekovou pomazánku.

Konopné semínko může mít miliony podob. Pokud máte výkonný mixér, tak ho můžete rozmixovat jen tak nasucho s vlašskými ořechy a rozinkami a můžete si doma vytvořit proteinovou tyčinku, která obsahuje jen přírodní tuky, cukry ze sušeného ovoce a žádná zahušťovadla ani guarové gumy.

Přidávejte konopná srdíčka kamkoliv

Z konopných srdíček (vyloupaná semínka) můžete spolu s tahini (sezamová pasta, lze zakoupit v prodejnách se zdravou výživou) a sojovou omáčkou vytvořit krémový dresing na saláty, můžete je přidat do čokoládových muffinů a chuť zůstane nezměněná. Můžete je schovat téměř kamkoliv. Po čase už vám chuť nepřijde neobvyklá a určitě si ji zamilujete.

konopné oleje

Konopné oleje. Zdroj: Irena.barlic, Wikimedia Commons

Konopné mléko chutná trochu zemitě, když ho však smícháte s jiným rostlinným mlékem nebo přidáte ke klasickému mléku, chuť se schová. Nebo si z něj udělejte kakao a nepoznáte rozdíl. S klidem v duši můžete zamíchat 2 lžíce srdíček do hotového rizota a nebo do bábovky a pak se poplácat po rameni, protože jste udělali něco pro své tělo.

Recept: Konopná proteinová tyčinka

½ hrnku konopných semínek (komu nevadí, že to bude křupat, použije neloupaná)

½ hrnku vlašských ořechů

½ hrnku rozinek

½ hrnku datlí (měkkých, nasekaných na menší kousky)

2 lžíce agáve sirupu nebo medu

skořice, badyán, vanilka

Rozmixujte semínka na jemný prášek (při použití srdíček do máslové konzistence), přidejte ořechy a najemno rozmixujte. Přidejte ovoce pokrájené na menší kousky a pomixujte s oříškovo-semínkovou směsí. Přidejte koření a pokud hmota nebude lepit, přidejte agáve sirup nebo med. Hmotu natlačte dnem hrnku do obdélníkové nádoby, nechte chvíli vychladit v lednici nebo mrazničce a potom naporcujte na obdélníčky velikosti müsli tyčinky.

Skladovat v chladničce je můžete až 2 týdny, ale určitě tak dlouho nevydrží, protože jsou zkrátka neodolatelné. Můžete si dát jednu po návratu z posilovny nebo jako zdravou svačinku ve škole. Jedna takováto tyčinka má asi 180 kcal, tak to s nimi ale moc nepřehánějte.

Zdroje: perexová fotografie – Luděk Kovář, Wikipedia.org

Barbora Němečková

Barbora Němečková

Miluju všechno, co se týká jídla, a obzvlášť, když je to bez masa a zdravé. Mám svůj vlastní blog varenislecnyb.blogspot.cz kde zveřejňuju zdravé recepty na mňamky, po kterých se netloustne. Chci se stát dietoložkou a potom doma po večerech experimentovat v kuchyni.

Zanechte komentář