Luštěniny jako součást stravování

Na talíři / 25.1.2014

I luštěniny mají své klady a zápory. Přesto se nebojte dát jim zelenou.

Luštěny jsou zdravé a výživné. Zdroj: photl.com

Luštěniny jsou zdravé a výživné. Zdroj: photl.com

Luštěniny nejsou v našem jídelníčku žádnou novinkou. Vždyť už v roce 8000 př.n.l. byly v Peru pěstovány nejstarší luštěniny vůbec, a to fazole. Asie a Amerika se zase mohou pyšnit pěstováním sóji a podzemnice olejné.

Největší význam měly luštěniny ve starém Římě. Proslýchá se totiž, že po čtyřech hlavních luštěninách byly pojmenovány ty nejvýznamnější římské rody – např. Cicero (Cicer arietinum – cizrna).

Mezi nejznámější luštěniny, které si dnes přiblížíme, patří například již zmíněné fazole, sója, podzemnice olejná, cizrna, čočka a hrách.

Čočka – vhodná pro diabetiky i těhotné

Čočka obsahuje 26% bílkovin, čímž se řadí na třetí pozici žebříčku obsahu bílkovin v jednotlivých rostlinách.

Existuje několik druhů čočky. Liší se například velikostíbarvou. Může být klidně oranžová nebo černá. Čočka jako taková slouží jako příloha ke kuřecímu masu, ale kombinuje se i s rýží. Dá se z ní uvařit i výživná polévka. V každé zemi se čočka připravuje jinak – třeba v Indii se dělá takzvané khichdi, který se připravuje tak, že se rýže a čočka vaří v jedné jediné nádobě. Dále je tradicí podávat k čočce zeleninu a mimo jiné ji dochucovat různorodým kořením.

Čočka je opravdu zdraví prospěšná. Zdroj: pixmac.cz

Čočka je opravdu zdraví prospěšná. Zdroj: pixmac.cz

Několik jedinců trpí po požití luštěnin nadýmáním, ale přesto je tato luštěnina zdrojem železa a spoustou dalších látek, které pomáhají při tvorbě červených krvinek a dokonce vláknina v čočce podporuje peristaltiku střev. I přesto, že čočka je plná sacharidů, při jejím požití nevyvolává zvýšení hladiny cukru v krvi, a proto ji můžou bez starostí i diabetici.

Požívání čočky se doporučuje i těhotným ženám, už jen z toho důvodu, že získají spoustu železa, vlákniny, která mimo jiné zlepší vyprazdňování střev, a v neposlední řadě obsahuje i velké množství kyseliny listové. Ta ochraňuje plod před vývojovými vadami.

Cizrna – energetická bomba pro vegetariány a děti

Při konzumaci cizrny používáme především celé lusky, ale i semena nebo mladé výhonky. Každý lusk obsahuje 1-2 semena.

Z cizrny se připravují smažené kořeninové luštěninové koule neboli falafel. Dále se hodně využívá na Blízkém a Dálném východě. Odtud můžete znát pokrmy jako jsou arabský hummus nebo indický dhall.

Základ především v asijské kuchyni. Zdroj: pixmac.cz

Základ především v asijské kuchyni. Zdroj: pixmac.cz

Cizrna se řadí mezi nejkvalitnější luštěniny, a tak je vhodná pro vegetariány, malé děti i těhotné ženy. Obsahuje větší množství vlákniny, sacharidů a bílkovin, z minerálů potom vápník, železo a vitamín  B12. Hlavním cílem vlákniny, která je obsažená v cizrně, je to, že podporuje peristaltiku střevního traktu. Bílkoviny zase naopak pomáhají při stavbě některých buněk a antioxidanty zpomalují procesy stárnutí či rakovinové bujení. Je vhodná i pro alergiky na lepek.

Hrách – zdroj energie a vitality

Hrách původně pochází ze Středomoří a pěstuje se především na polích. Plody hrachu jsou lusky, které obsahují semena neboli hrášky. Nezralé celé lusky se užívají jako zelenina – hrášek a ty zralé jako luštěnina – hrách.

Hrášek se hodí snad ke všem přílohám. Zdroj: photl.com

Hrášek se hodí snad ke všem přílohám. Zdroj: photl.com

Hrách nám dodává spoustu zdravé energie už jen proto, že je velkým zdrojem bílkovin. Vhodný je zejména pro děti, sportovce, vegetariány a v neposlední řadě i pro fyzicky pracující. V hrášku najdeme například karoten, který chrání náš zrak, a řadu vitaminů skupiny B. Ty jsou důležité především na pevné nervy, zdravou pleť a vlasy a celkově na imunitu. Ideální tedy pro studenty ve zkouškovém období.

Hrášek se dá použít téměř do každého jídla. Dobrým příkladem jsou saláty, různé přílohy, rizoto nebo hrachová polévka.

Fazole – pomocník při tvorbě červených krvinek

Fazole patří mezi nejvýznamnější luštěniny. Mohou se pyšnit tím, že obsahují až 30% kvalitních rostlinných bílkovin. Jsou bohaté především na riboflavin – B2, řadu vitaminů skupiny B, karoten a vlákninu. Z fazolí se dá udělat i odvar, který pomáhá při léčbě lehčí cukrovky a dokáže rozpouštět i močové kameny. Mimo jiné tato luštěnina napomáhá snižovat krevní tlak a udržuje hladinu cukru v krvi. Slouží i k peristaltice vašich střev.

Brazilci se bez fazolí neobejdou. Zdroj: pixmac.cz

Brazilci se bez fazolí neobejdou. Zdroj: pixmac.cz

Před jakoukoli kuchyňskou úpravou se doporučuje fazole nechat přes noc namočené ve vodě. Brazilci mají fazole jako důležitou součást svého jídelníčku. Dá se i říct, že si své pokrmy nedokáží bez fazolí představit. Najdeme je i v jejich národním pokrmu feijoádě.

Sója – těžce stravitelná královna luštěnin

Sója je luštěnina s vysokým obsahem proteinů, která se používá jako klasická potravina, krmivo pro hospodářská zvířata nebo pro zpracovatelský průmysl. Tato luštěnina je mimo jiné bohatá na lecitin.

Sója je vhodná pro vegetariány. Zdroj: sxc.hu

Sója je vhodná pro vegetariány. Zdroj: sxc.hu

Sójové výrobky jsou nepostradatelnou složkou vegetariánů, protože je sója bohatá na proteiny a zároveň chudá na sirné aminokyseliny. Na rozdíl od ostatních luštěnin není klasická sója vhodná pro malé děti. Asijská kuchyně používá fermentovaný sójový protein, který má sníženou hladinu alergenů.

Podzemnice – nejnebezpečnější alergen

Většina lidí si myslí, že semena podzemnice olejné se řadí mezi oříšky, ale není tomu tak. Jedná se totiž o semena bobovité rostliny, což z ní dělá luštěninu.

Pokud něco potřebujete vědět, tak to, že arašídy jsou výživné. Obsahují vitaminy skupiny B, které obsahují látky pro fungování nervové soustavy. Nesmíme opomenout minerály jako jsou zinek, fosfor nebo vápník. Arašídy také pomáhají předcházet cukrovce a zubním kazům.

Velice výživný, ale přitom velmi nebezpečný alergen. Zdroj: photl.com

Velice výživný, ale přitom velmi nebezpečný alergen. Zdroj: photl.com

Výrobky z arašídů a i arašídy samotné jsou ale také dost nebezpečným alergenem, který může způsobit vážné zdravotní komplikace.

A co vy? Dopřejete si občas luštěniny, nebo dáváte přednost něčemu jinému?

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Monika Faltýnková

Monika Faltýnková

Filmová fanynka, literární maniak a zcela nevinná slečna v jednom ;)

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Barbora Němečková

    Páni, tak ony jsou arašídy luštěniny? O tom jsem neměla ani ponětí.