mosty Praha Vltava

Mosty, které berou dech

Cestování / 9.1.2014

Jejich úloha je zřejmá – spojit dva břehy. Přesto se často jedná o architektonické skvosty.

Existuje celá řada různých publikací a článků o mostech, dokonce lze dohledat mnoho různých hodnocení a žebříčků od nejkrásnějších mostů přes nejstarší, nejzachovalejší až k nejdelším… a tak dále, a tak dále. My takový žebříček sestavovat nebudeme, naší prioritou je představit vám ty mosty, které je možné prezentovat jako ty nejúžasnější. Zároveň bychom se ale chtěli v článku vyhnout mostům, které jsou známé po celém světě (například Golden Gate Bridge, Tower Bridge, newyorské mosty Brooklyn a Manhattan nebo most v St. Peterburgu, či dokonce náš Karlův most atp.), ty jistě dostanou prostor v jiných článcích. Nyní se budeme věnovat těm méně známým a přitom neméně úžasným.

Andělský most

Jakým mostem by bylo lepší začít, než tím, který je spojován s anděly. Andělský most, Ponte Sant’Angelo, vede přes řeku Tiberu. Je jedním z osmi kamenných mostů v Římě. Příčinou úžasu u tohoto mostu je jednak jeho vzhled, ale především jeho stáří, byl totiž postaven již v druhém století před naším letopočtem. Most je zdoben deseti sochami andělů držících nástroje Kristova umučení. Dnes už most slouží pouze pěším, kteří se přes něj dostanou do mauzolea Castel Sant’Angelo.

Most Itálie

Most, který přežil více než dva tisíce let. Zdroj: Wikimedia Commons

U Bein Bridge

Za dalším z „úžasných“ musíme do Myanmaru. U Bein Bridge byl postaven pouze ze dřeva a stal se pro místní důležitým přechodem přes jezero Taungthaman. Vzhledem k tomu, že most nevede přes řeku, ale přes jezero, je i jeho délka poněkud větší – most se táhne v délce přibližně 1,2 km. Některé pilíře mostu již byly natolik ztrouchnivělé, že byly nahrazeny betonovými, nicméně převážná většina mostu se dosud zachovala dřevěná. Kuriózní je, že takto postavený most přestál již více než dvě stě padesát let. Dnes je most mimo jiné také turistickou atrakcí a předlohou pro různé druhy suvenýrů.

most Myanmr U bein bridge

Na kůlech postavený most přes jezero Taungthaman. Zdroj: foter.com

Chengyang Bridge

Na asijské půdě ještě zůstaneme, jen se ze Singapuru přesuneme na pevninu, do Číny.  Most Chengyang je krom jiných čínských názvů také přezdíván jako Most větru a deště. Architektonicky je to v podstatě 3 v 1, jedná se o kombinaci průchozího koridoru, verandy a čínského pavilonu. Není pochyb o tom, že se jedná o stavbu zcela ojedinělou. Na slavného čínského autora Guo Moruo zapůsobila dokonce tak hluboce, že si most zamiloval na první pohled a navíc pro něj napsal i báseň.

most Čína Chengyang

Most Chengyang je honosný, i když spojuje jen dvě malé vesničky. Zdroj: foter.com

Most Leonarda da Vinciho v Norsku

V roce 1502 Leonardo da Vinci navrhl most pro tureckého sultána. Most měl vést přes úžinu v Istanbulu, která odděluje Evropu od Asie. Stavba však nikdy nezačala, protože turecký sultán se obával, že je neproveditelná. Da Vinciho návrhy, i když ve zmenšené podobě, nakonec byly zhmotněny až v roce 2001 v Norsku, poblíž hlavního města Osla, kde na jejich základě postavili dřevěnou lávku.  Dalším z mostů realizovaných na základě da Vinciho návrhů je most Streicker Bridge u Univerzity Princeton v New Jersey.

most norsko da vinci

Vlevo je náčtrtek Leonarda da Vinciho a vpravo jeho norská realizace. Zdroj: Wikimedia Commons

Viadukt Millau

Viadukt Millau se nachází v jižní Francii a je oficiálně nejvyšším mostem světa. Viadukt je dálničním mostem táhnoucím se údolím 20 km. Výška jednotlivých pilířů se v rámci nerovnoměrného terénu liší, nicméně nejvyšší pilíř svou výškou 343 m i s věží převyšuje dokonce i slavnou Eiffelovu věž. Most byl do provozu slavnostně uveden v roce 2004 za účasti tehdejšího prezidenta Jacquesa Chiraca.

viadukt millau francie most

Viadukt Millau se táhne 20 km jižní Francií. Zdroj: Wikimedia Commons

Akvadukt nedaleko Magdeburgu

Technickou raritou je most v Německu. Jeho hlavním cílem totiž není převést chodce nebo motorová vozidla, ale lodě – je to v podstatě řeka přes řeku. V tomto případě se táhne nad řekou Labe. Díky akvaduktu mohou lodě plout z Porýní do Berlína, aniž by musely absolvovat cestu po Labi. Konstrukce mostu začala v roce 1997 a dokončena byla teprve před deseti lety. Celá stavba stála dohromady 501 milionů eur. Aby most vydržel obrovský nápor, bylo k jeho realizaci zapotřebí 23 tisíc tun oceli a 68 tisíc kubických metrů betonu.

Most akvadukt Magdeburg německo

Akvadukt u Magdeburgu usnadňuje lodím cestu z Porýní do Berlína. Zdroj: Wikimedia Commons

Slauerhoffbrug

Za poslední námi vybranou „lahůdkou“ musíme do Nizozemí. Ve městě Leeuwarden zkonstruovali most tak, aby jednak vedl přes řeku motorovou dopravu, jednak neomezoval dopravu po řece. Výsledkem je modrožlutá páka, která v případě potřeby jednoduše nadzvedne kus vozovky a jakmile lodě proplují, vrátí jej zpět. Cílem bylo sestrojit takový systém, který by pracoval rychle a efektivně, což se povedlo, nicméně na most typu Slauerhoffbrug lidé ještě asi nejsou připraveni, proto se zřejmě pravidelně umisťuje mezi „nejdivnějšími“ mosty světa.

most nizozemsko Slauerhoffbrug

Velká páka zvedá kus vozovky, aby mohly projet lodě. Zdroj: Wikimedia Commons

Každý most z výše uvedených je jiný a možná, že by zde měla být uvedena ještě spousta dalších – svět je velký a mostů je mnoho. Nicméně snad se shodneme, že každý ze zmíněných unikátů si z nějakého důvodu nálepku „úžasný“ zaslouží a všechny svým způsobem berou dech.

Zdroj perexové fotografie: foter.com

Alžběta Holková

Alžběta Holková

Nevím přesně co chci, ale jdu si za tím :-) Jakékoliv dotazy a připomínky mi můžete sdělit buď prostřednictvím komentářů nebo na alzbeta.holkova@generace21.cz .

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Monika

    parádní článek a zajímavý výběr mostů!

  • Alžběta Holková

    Díííky 🙂