SMS, Mobil

Boom virtuálních operátorů. Máme na ně přejít?

Technologie / 18.12.2013

Rostou jako houby po dešti a s nimi i počet nabízených tarifů. Vyplatí se nám přechod od tradičních poskytovatelů?

Během jednoho kalendářního roku se rozrostl počet operátorů o rovnou třicítku. Blesk, COOP, ČEZ nebo Tesco měli donedávna s mobilními operátory společné jen máloco. Dnes se však řadí mezi společnosti, které vidí v poskytování těchto služeb budoucnost.

Co je to virtuální operátor?
Společnost, která svým zákazníkům poskytuje mobilní služby. Hlavním rozdílem mezi virtuálním a tradičním mobilním operátorem tkví v držení fyzické mobilní sítě. Tuto síť si tak musí pronajímat. V ČR existují tři sítě a to společností Telefonica O2, T-Mobile a Vodafone.

První „Blesková“ vlaštovka

Vůbec prvním virtuálním operátorem se stal BLESKmobil, který byl spuštěn 7. 11. 2012. Využívá sítě Telefonica O2  a dle svých komerčních článků přesáhl počet jeho uživatelů číslo 250 000. Možná i úspěch BLESKmobilu zapříčinil neustálý růst počtu operátorů. Tento narůstající počet způsobuje růst konkurence a tudíž snižování cen. Jako spotřebitelům nám tento zvyšovací počet jen pomáhá.

Není konkurence jako konkurence

Proč poskytuje triumvirát [čti Telefonica O2, Vodafone, T-mobile] nájem virtuálním operátorům, když si tím zvyšuje konkurenci? Především plynou nazpět peníze z pronájmu a ne vše, co zaplatíte virtuálním operátorům půjde do jejich kapsy. Dalším příkladem je pak operátor Kaktus, který je přímo odnoží T-mobilu, který sám na své síti zkouší výhody a nevýhody virtuální služby.

Vyplatí se změna operátora?

Jak komu. Využívání mobilních služeb je značně individuální a tak neexistuje jedna všeobecná odpověď. Nelze tvrdit, že jeden je lepší než druhý, lze pouze namíchat vlastní zkušenosti, zkušenosti lidí, kterým věříme, a taktéž provést kalkulaci služeb, které chceme využívat. Na internetu jsou k dispozici srovnávače, které nám s rozhodnutím pomohou, jako například srovnání na webu Dtest.cz 

Rodina

Nezapomeňte při výběru operátora zohlednit také výběr svých nejbližších.
Zdroj: freedigitalphotos.net

Faktor rodiny a přátel

Důležitým prvkem při výběru operátora by měl být také operátor, kterého využívají ti nejbližší.  Spousta operátorů chytrým marketingovým tahem zvýhodňuje interakci ve vlastní síti, aby podnítila přechod celých rodin, či skupin přátel.

Výhled do budoucna

V blízké budoucnosti se neočekává výraznější zvětšení počtu virtuální mobilních operátorů. Naopak se blíží období, kdy budou stávající virtuální poskytovatelé hodnotit uplynulý rok a uvidíme, kolik z nich je ziskových a kolik jich chce dále pokračovat. Ve velké konkurenci se zákaznici a posléze příjmy nehledají lehce a nájem za využívaní sítě se jistě snižovat nebude.

Zdroj perexové fotografiie: www.freedigitalphotos.net

Miroslav Jirásek

Miroslav Jirásek

Sportovně založený student VŠE, který si rád hraje - jak s balonem, tak s počítači, tak s přítelkyní. Hltá každý zápas Arsenalu, kvůli kterému by zmeškal i vlastní pohřeb, rád čte, dívá se na anglické filmy, užívá volného času s kamarády. Má chuť se neustále něco užitečného dozvídat, kromě drbů, které považuje za největší zbytečnost na světě.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Martin

    Aktuálně je v ČR zhruba 70 virtuálních mobilních operátorů. Podle mých osobních zkušeností se změna na virtuálního operátora vyplatí lidem, kteří měsíčně provolají méně, řádově cca do 300 Kč, ale taky samozřejmě záleží, jaké služby konkrétně využívají.