Jaký byl 17. ročník OST-RA-VARu?

Divadlo / 15.12.2013

17. ročník ostravského festivalu činoherních divadel je za námi. Co nám nabídl? A co z toho bylo nejlepší?

Skončil 17. ročník festivalu OST-RA-VAR, na který se sjeli divadelní kritici  a studenti, aby zde společně zhlédli to nejlepší, co se událo na ostravské scéně v posledním roce. Program byl opravdu nabitý. Na festivalu jsme mohli vidět průřez tvorbou tří činoherních divadel. Letos poprvé odmítlo účast na festivalu Divadlo loutek s odůvodněním, že oni do kategorie činoherních divadel nepatří. Zato se nám představili hosté tohoto festivalu, jako byla například Stará aréna se svým kabaretem Zajíc v pytli, Bílé divadlo uvedlo Sidonii Nádhernou.

Kritika i chvála

Na začátku prvního dne se nám představil pohádkový Sen noci svatojánské v režii uměleckého šéfa Národního divadla moravskoslezského Petera Gábora. Tato inscenace byla pohádkově zpracovaná. Kostýmy plné barev, fosforeskující odlesky na tykadlech elfů a samozřejmě zajímavé ztvárnění lesa působilo velmi hravým dojmem. Dokonce i místo vody byly použity modré flitry. Dle mého názoru to byla zajímavá obměna už tradičních zpracování této známé Shakespearovy hry, avšak podle divadelních kritiků to nebylo příliš ono.

Velké pochvaly nezískala ani druhá inscenace NDM Pozvání na zámek. Naopak velmi dobře si vedly inscenace Komorní scény Aréna. Gogolovi Hráči byli vyzdvihováni především díky velmi dobrým hereckým výkonům mužské části ansámblu. Došlo zde také ke srovnání s Hráči z pražského Činoherního klubu, a to je pro herce z Komorní scény Aréna opravdu velká pochvala. Nemalý úspěch sklidila také jednoaktovka Dezertér z Volšan.

Gogolovi Hráči v Komorní scéně Aréna. Zdroj: divadloarena.cz

Gogolovi Hráči v Komorní scéně Aréna.
Zdroj: divadloarena.cz

Komorní hry a rozporuplná derniéra

Druhý den přinesl více komornějších představení, a to hru irského autora  Slož mě něžně, která je uváděná ve zkušebně Divadla Antonína Dvořáka. Zde byl obdivován především výkon Veroniky Lazorčákové, která ztvárnila hlavní ženskou roli. Poté jsme měli možnost zhlédnou kabaretní vystoupení Zajíc v pytli, což přineslo malé odlehčení. Dále jsme se přesunuli opět do Komorní scény Aréna. Tentokrát na představení ženské poloviny ansámblu ve hře Ženy a panenky. Zde byl velmi kladně hodnocen především dramaturgický počin divadla, a to zařazení do repertoáru této hry v opozici k už zmíněným Hráčům.

Poté opět přesun, a to do Divadla Antonína Dvořáka na Smrtihlava. Tato hra měla na festivalu svou derniéru a dalo by se říci, že zanechala v publiku rozporuplné dojmy. Není se co divit. Tato tragédie je inspirovaná 2. světovou válkou a jejími následky na lidech. Dostáváme se do psychiatrické léčebny, kde se mladý Ruda snaží přinutit svého otce, aby přiznal své válečné zločiny. Polovina diváků odcházela s naprosto znuděnou náladou z umluveného představení a v té druhé to zanechalo opravdu velký dojem a po cestě domů měla o čem přemýšlet.

Překonaná krize třetího dne

U třetího dne je únava snad největší. Nevyspalí kráčíte do Komorní scény Aréna na jejich poslední kus na tomto festivalu. Ruská zavařenina? Napřed snad nevíte, co od toho očekávat, ale odcházíte z divadla naprosto probuzení a s milým pocitem, že se to letos Komorní scéně opravdu povedlo.

Načež na řadu přichází Pěna dníMůj romantický příběh Daniela Špinara v Divadle Petra Bezruče, a to už je jakákoli únava ta tam. Záměrně se pouze okrajově zmíním o inscenaci Tristan a Isolda v NDM. Tato původně tragédie se stávala místy i parodií na notoricky známý příběh milenců a snad nestojí za to, abych ji blíže specifikovala.

Pěna dní v podání Divadla Petra Bezruče. Tereza Vilišová jako Chloé a v pozadí Sylvie Krupanská v roli Alice. Zdroj: bezruci.cz

Pěna dní v podání Divadla Petra Bezruče. Tereza Vilišová jako Chloé a v pozadí Sylvie Krupanská v roli Alice.
Zdroj: bezruci.cz

Skvělý závěr

Před námi je poslední den letošního festivalu. Vstáváme rozlámaní, ale ani se nechce věřit, že festival už brzy skončí. Čekají na nás už jen dvě inscenace, a to Král LearDivadle Petra BezručeBalada pro bandituDivadle Jiřího Myrona. Na Králi Learovi jsme obdivovali především to, že jeviště se nacházelo uprostřed a diváci byli rozprostřeni okolo. Ovšem ve srovnání s ostatními bezručovskými inscenacemi byla tato tím slabším z jejich ostravarových vystoupení. Festival byl zakončen Baladou pro banditu. Opět v režii uměleckého šéfa Petera Gábora. Sledujeme známý příběh Nikoly Šuhaje a jeho Eržiky a musíme konstatovat, že to patří k tomu nejlepšímu, co jsme měli možnost zhlédnout v NDM během tohoto festivalu.

Závěrečné hodnocení

Z tohoto 17. ročníku vyšla nejlépe Komorní scéna Aréna. Jejich hry jsou dramaturgicky propracované a o sehranosti herců snad ani nemluvě. V těsném závěsu za nimi stojí Divadlo Petra Bezruče. Nejhůř letos dopadl pořadatel festivalu – Národní divadlo moravskoslezské, čímž byli všichni překvapeni. V kuloárech se dokonce i proslýchalo, že by se snad měl festival zrušit.

Avšak tento názor byl okamžitě vyvrácen a Národní divadlo moravskoslezské avizovalo, že osmnáctý ročník festivalu je v jednání. Nejen že je tento festival velkým přínosem pro ostravské divadlo, ale také možnost pro studenty a některé kritiky, aby vůbec měli možnost ostravské inscenace navštívit. Přece jen do Prahy je to daleko. I ti, kteří tento rok nešetřili s kritikou a negativy na NDM, byli absolutně proti tomu, aby byl festival zrušen. Tak doufejme, že si to NDM vezme k srdci a za rok budeme moci opět zhlédnout to nejlepší z ostravských divadel.

Festival skončil. Nepočítám kolik jsem za tu dobu vypila kávy a nepočítám ani kolikrát jsem na rozborový seminářích kroutila nesouhlasně hlavou nad některými narážkami teatrologů a divadelních kritiků (i když pravda, někdy byly opodstatněné). A snad až na tomto ročníku festivalu jsem si i ujasnila svůj postoj k divadlu. Za což váženým pořadatelům a neméně divadelním kritikům velmi děkuji a těším se na ročník osmnáctý.

Zdroj perexové fotografie: ndm.cz

Veronika Svobodová

Zanechte komentář