Životní sen to nebyl, byla to obrovská náhoda, říká Michaela Kochanová

Krása a móda / 25.11.2013

Seznámíme vás s Cosm’etikou, značkou, která používá přírodní suroviny a respektuje etické standardy.

Zajímalo nás, co všechno obnáší vlastnit kosmetickou značku, jak obtížné je získat potřebné certifikáty a proč vlastně používat přírodní dekorativní kosmetiku. Vyzpovídali jsme tedy paní Kochanovou, majitelku přírodní biokosmetiky Cosm’etika. Více si o značce můžete přečíst i v tomto článku.

Cosm´etika, unikátní značka dekorativní kosmetiky v biokvalitě. Zdroj: facebook

Cosm’etika, unikátní značka dekorativní kosmetiky v biokvalitě. Zdroj: Facebook Cosm’etiky

Od roku 2012 jste hrdou majitelkou přírodní značky dekorativní kosmetiky Cosm’etika. Byl to Váš životní sen, nebo prostá náhoda?

Životní sen to nebyl. Byla to obrovská náhoda a využití velmi příznivé situace. Když nabídka přišla, byla jsem již čtvrtým rokem distributorem německé i+m NaturkosmetikCosm’etiku jsem rok prodávala, také jako distributor. Pár věcí mi na ní nevyhovovalo a psala jsem pravidelně majiteli, co by šlo udělat líp, jak podpořit prodej, co nám nevyhovuje, co nutně potřebujeme. Byl dost velký problém s barvami výrobků. Chtěla jsem mu poskytnout zpětnou vazbu a nějak se podílet na zlepšování. Což pravděpodobně také vedlo k myšlence majitele značku prodat právě mně.

Jak Vaše spolupráce s původním majitelem Cosm’etiky začala? Proč jste se rozhodla značku převzít?

Úplně původně jsem chtěla zařadit do své distribuce dekorativní biokosmetiku, protože ze strany zákaznic i obchodníků po ní byla poptávka. Cosm’etika tenkrát prošla nejužším výběrem. Kvalitní výrobky, cenová dostupnost, dobrá spolupráce s majitelem. Někteří výrobci, když je oslovíte, vám pošlou dotazník na tři stránky, kde máte popsat ekonomickou situaci vašeho státu a spoustu dalších věcí, které vypovídají o tom, kde žijete, ale nevypovídají nic o vás. Majitel Cosm’etiky, když jsem mu napsala o svém zájmu, mi zavolal a snažil se zjistit něco víc o naší spolupráci a o mně. Když jsem ho požádala o vzorky na vyzkoušení, okamžitě je poslal. Cosm’etika splňovala vše, co jsem potřebovala, takže jsem se pustila do práce distributora. Ale tento majitel měl víc aktivit, než jenom Cosm’etiku.

Po roce mi oznámil, že ve firmě měli poradu a dospěli k závěru, že se Cosm´etice již věnovat nechtějí, že s ní měli záměry, které nebyly realizovány, a jestli ji nechci koupit. Pod podmínkou, že přeberu zbytek stávajícího skladu a vynasnažím se obnovit výrobu na vlastní náklady. Nejprve to byl šok. Ale líbila se mi představa, že Cosm’etika bude konečně taková, jakou ji potřebujeme. Že něco jednou bude podle nás. A také jsem nechtěla, aby značku nabídli někomu jinému. Chtěla jsem na ní pracovat a realizovat svoje nápady, pro což se najednou otevřel obrovský prostor. Takže jsme se po mnoha a mnoha hodinách a dnech jednání dohodli, že značku převezmu.

cosmetika

Pohled do zákulisí – Cosm’etika změnila obaly z bílé na zářivou zelenou. Zdroj: Facebook  Cosm’etiky (upraveno)

Jak zvládáte chod firmy? Jste teprve v začátcích, nebo provozujete už plně fungující společnost?

Vše už naštěstí jede na plné obrátky. Aktivit kolem značky je obrovské množství. Vyrábí se zakázkově v Itálii, v jedné z nejvýznamnějších manufaktur na bio dekorativku na světě. Řeknu italskému výrobci, co chci, a jeho úkolem je moje přání splnit. Cosm’etika je jedinečná složením, barvami i obaly a duplicitní značka nebo výrobky neexistují. Vše, co se v rámci této značky vyrobí, je na moji objednávku, připadne to mně a mám na to veškerá práva. Nejedná se tedy o frančízu, na což se mě zákaznice často ptají. Největší podíl pracovní doby mi vyplňuje vyjednávání a také řešení problémů. A problémů je na něčem tak komplikovaném opravdu hodně. Neustále něco nefunguje, lidé nedělají to, co slíbili, nedodají, za co dostali zaplaceno. Něco si objednáte, přijde jiná barva, jiný rozměr. Musela jsem sehnat nové dodavatele obalů. Což sice italský výrobce dokáže také zařídit, ale chtěla jsem nad tím převzít kontrolu. Vyřešit, jak obaly dostat co nejlevněji a nejbezpečněji od výrobce k sobě a od sebe do Itálie. Najednou se přesouvají desítky až stovky kilogramů obalů a zboží a to je třeba udělat relativně levně a jednoduše. Také dělám grafické návrhy obalů. A co mě třeba nikdy nenapadlo, čím je nutné každý výrobek opatřit, to je čárový kód s šarží a datem spotřeby. Papírové obaly se vyrábí již potištěné, u plastových je to horší. Zatím to zvládám, ale s rozšiřující se výrobou si nejsem jistá, jestli to tak sólo půjde i do budoucna.

Cosm’etika je označena certifikátem CPK a má ochrannou známku Vegan. Jak obtížné je tyto komponenty pro svou značku získat? 

Cosm’etika měla původně certifikát ICEA. Ten patří mezi nejpřísnější a nejprestižnější bio certifikáty na světě. Také mezi nejdražší. Získání dalších certifikátů není automatické. Musíte splnit podmínky výroby a složení výrobků. Platný ICEA vše trochu urychlí, protože potvrzuje, že výrobce byl patřičně zkontrolován a vše je v pořádku. Dále musíte uzavřít smlouvy s poskytovateli ochranných známek, předložit množství dokumentů, zaplatit všemožné poplatky. Tento proces trvá několik měsíců a musí se každý rok opakovat. Známky Vegan si mimořádně cením. Ta totiž není pouze o generování zisku. Vydává ji britská organizace, která už padesát let podporuje svými aktivitami veganský životní styl. A výrobci registrováni jako držitelé této známky každoročně svými finančními příspěvky dokazují, že nemusíme používat zvířata, abychom se najedli, oblékli, nalíčili a pobavili.

Cosm´etika je označena významnými certifikáty. Zdroj: facebook (upraveno)

Cosm’etika je označena významnými certifikáty. Zdroj: Facebook Cosm’etiky (upraveno)

Čím se výroba a distribuce přírodních produktů liší od těch běžně dostupných, chemických? Proč by měla žena k líčení používat i kosmetiku vyrobenou z přírodních zdrojů?

Konvenční kosmetika se vyrábí strojově, v obrovských množstvích, docela často v Polsku nebo v Číně a ze surovin, jejichž náklady jsou například v desítkách haléřů na výrobek. Majitel konvenční kosmetiky tak získá výrobek za pár korun za kus a prodává se ve finále za několik desítek až set korun. Biokosmetika se vyrábí v menším množství a její výroba je mnohem dražší. Je to dáno tím, že se vyrábí v manufaktuře, také drahými surovinami a u Cosm’etiky ještě tím, že se vyrábí v Itálii, kde je velmi drahá pracovní síla. Distribuce biokosmetiky je trochu složitější. Kvůli ceně, kvůli menšímu množství zákazníků, ale také kvůli úplně jiným možnostem malých distributorů oproti nadnárodním kosmetickým gigantům.

Konvenční kosmetika obsahuje chemikálie, které nás sice bezprostředně neohrožují na životě, ale omezují přirozené funkce kůže a vyvolávají různé alergické reakce. U někoho hned, u jiných až po letech. Reakce na dlouhodobé používání produktů ropného nebo obecně chemického průmyslu, a to toho nejtěžšího kalibru. Ovšem u naprosté většiny zboží ani nenajdete jeho složení. Není na oficiálních stránkách distributora. Když přijdete do obchodu, tak na dekorativních výrobcích je symbol s otevřenou knížkou, což znamená, že informace jsou dostupné někde v prodejně. Což ale není pravda. Zdá se, že složení je přísně tajné. Naštěstí doba nás nutí se více zajímat, co používáme, a pokud nám výrobce tyto důležité informace neposkytne, protože je podle něj nemusíme vědět, tak je na každém zákazníkovi, jestli bude takového výrobce podporovat.

Další plus, které má certifikovaná přírodní nebo i veganská kosmetika, je ten, že její výrobce netestuje na zvířatech a testy ani nezadává. Testy jsou sice v Evropě jistým způsobem regulovány zákony, i když ne zcela, ale např. vývozci do Číny musí tyto testy zajistit nebo alespoň tolerovat právě v Číně. A navíc některé nadnárodní kosmetické firmy se nezabývají jen kosmetikou, ale také různými výzkumy. Takže situace je ve skutečnosti složitější.

Paní Kochanové za rozhovor velice děkujeme. Více o značce Cosm’etika můžete najít na internetových stránkách, facebooku nebo e-shopu, kde si můžete kvalitní biokosmetiku koupit.

Zdroj perexové fotografie: Facebook.com/CosmetikaOrganicMakeUp

Petra Krejčířová

Student, nenapravitelný idealista, milovník umění a veškeré elegance starých časů.

Zanechte komentář