Takovýto výhled si užijete jen při paraglidingu.

Jen tak si létat oblohou. Představujeme paragliding

Sport / 21.11.2013

Autor:

Není prý lepšího pohledu na svět než pěkně z výšky – co takhle si to zkusit třeba v závěsu pod padákovým kluzákem?

Je libo adrenalin? Či snad pro někoho relax? Určitě obojí nabízí paragliding, sport, který vznikl v 70. letech minulého století z původní myšlenky NASA. Cože, jak souvisí padákové křídlo s vesmírným výzkumem? Jednoduše – NASA představila své návrhy návratových zařízení, přičemž jedním z nich bylo právě řiditelné křídlo. Jelikož se do té doby užívaly v parašutismu pouze kulaté padáky, po vyřazení křídla z vesmírného programu se brzy uchytilo jako lepší alternativa.

Paragliding jako takový se dočkal svého největšího rozvoje až začátkem 80. let, kdy naopak ztratilo trošku z pozlátka létání na rogalech pro svou přílišnou jednoduchost. Piloti chtěli zkrátka trošku větší výzvu a hle – máme ji tady. Co všechno musíte udělat pro to, abyste si mohli užít trochu toho plachtění?

Start paraglidera je v drtivé většině případů rozběhem z kopce.

Ve výcvikovém kurzu projdete nejprve teorií a pak praxí pod dohledem instruktora.

Staňte se pilotem!

Jelikož paragliding je letecký sport a podléhá zákonu o civilním letectví pod správou Letecké amatérské asociace ČR, je nutné mít pilotní průkaz. Jak na něj? Cesta to není dlouhá. Můžete nejprve vyzkoušet létání v tandemu anebo se rovnou přihlásit do některého z kurzů. V něm se naučíte nejprve veškerou teorii létání a pak v praxi ovládání kluzáku, zatáčení, práci s termikou atd. Zkrátka a dobře autoškola na létání – koneckonců i tento kurz je zakončený zkouškou a po jejím úspěšném absolvování si můžete u LAA vyřídit onen vytoužený průkaz kategorie „pilot“.

Vybavte se

Motorizovaný paragliding je pokročilá disciplína.

Hračka pro pokročilé aneb motor na záda a vzhůru k výškám.

Na vybavení je tento sport o něco náročnější, nicméně mnohé lze zapůjčit. K povinnému vybavení patří samozřejmě padákový kluzák, tj. křídlo. Dále pak postroj, ve kterém je pilot připoutaný – ten je polstrovaný, jelikož jeho cílem není pouze posezení pilota, ale rovněž ztlumit náraz při rychlejším přistání. Další nezbytná bezpečnostní pomůcka je přilba.

V povinném vybavení najdeme rovněž výškoměr, který se pro paragliding často kombinuje s variometrem, který sleduje stoupání a klesání. Poslední součást povinného vybavení je záchranný padák, který, jak si přeje každý pilot, v ideálním případě zůstane zabalený a nepoužitý.

Pro „bludné Holanďany“ se nadále doporučuje GPS a případně vysílačka – to pro případ, že by vás vítr zavál do bílých míst na mapě.

Už máte, podobně jako já, neodolatelnou chuť vyrazit na kurz a vyhlédnout si nějaký ten pěkný kopec pro start s padákem za zády? Jděte do toho.

Zdroj fotografií: Wikimedia Commons

Jan Markel

Jan Markel

Chronický ironman s touhou posouvat hranice snění i bdění, fyzických i psychických sil, zarputilý optimista, který věří, že když něco děláte dostatečně dlouho a intenzivně, tak zblbnete, pardon, naučíte se to alespoň na průměrné úrovni. Věří, že lze dokázat cokoliv a s oblibou to dokazuje. Je velmi ješitný, proto často googlí sám sebe. K smrti rád vyplňuje profily nudnými informacemi.

Zanechte komentář