Moleskine deníky

Moleskine – legenda mezi řádky

Design / 7.12.2012

Obyčejné diáře a zápisníky, můžete si říct. Svou jednoduchostí, zpracováním a slavnou historií však  hravě strčí ostatní deníčky do kapsy!

Moleskine. Všichni obdivovatelé této legendy na ni nedají dopustit, lidé deníčky se zaoblenými rohy a kapsičkou na vnitřní straně nepolíbení jen nechápavě vrtí hlavou nad spojením jeho ceny a zdánlivé obyčejnosti. Odkud se vzal? A proč jsou lidi ochotni za něj utratit stovky korun?

Legendární zápisníky se zápiskami legend

Moleskine – krtčí kůže?

Přeložíte-li si tohle slovo, možná vás to zarazí. Legenda tvrdí, že některé deníky moleskine byly skutečně vázány v pravé krtčí kůži!

Ne každý diář nebo zápisník má svou historii. Není to přece pes s průkazem původu nebo vyšlechtěná květina, řeknete si. Ano, masová výroba, pásy, které jedou od nevidím do nevidím, každoročně vyrobí tisíce deníků se zelenými, duhovými, puntíkatými nebo červenými deskami. Hledat nějaký původ by nebylo nic složitého, pravděpodobně byste skončili u výrobce, který nechal zápisník vytvořit a vyrobit. Tečka. Značka Moleskine se v tomhle ohledu vymyká zajetým kolejím. Počátky prapůvodních zápisníků, které byly dnešním moleskinům podobné, lze vysledovat už v 19. století, kdy byly tyto diáře velmi populární v Paříži a vyráběli je tamní knihařiSehnat jste je mohli v místních papírnictvích. Tehdy bezejmenné černé bločky s oblými rohy, pružnou gumičkou přes obálku a vnitřní kapsou byly díky své bytelnosti příjemným společníkem na cesty.

Moleskine - diáře, které nás baví

Co nás baví? Diáře s nápadem!
zdroj: moleskine.cz

Právě díky kvalitnímu zpracování, které toho dost vydrželo, našel moleskine oblibu u umělců, spisovatelů, malířů, novinářů, grafiků nebo třeba režisérů. Proslulé zápisníky údajně nosili v náprsních kapsách takové osobnosti jako Vincent Van Gogh, André Breton, Oscar Wilde, Ernest Hamingway nebo Pablo Picasso. Používali ho jako svůj prominentní kreativní nástroj, do kterého si psali příběhy, původní úryvky svých mistrovských děl nebo náčrty obrazů, nad kterými nám dnes zůstává rozum stát a pusa se otevírá dokořán. Výrobky měly již před stoletím obrovskou tradici.

Moleskine – hrdina z románu

Odkud k nám putují?

Návrhy produktů vznikají v Itálii. Výroba pak probíhá v Číně, Turecku a Vietnamu.

Ještě v osmdesátých letech byste tento deník pod dnešním názvem nekoupili. Velkou roli v této části příběhu sehrává spisovatel Bruce Chatwin, který byl těmito deníčky vyloženě posedlý. Ve svých textech je popsal jako černé diáře v pevných deskách, které měly kvalitní šitou vazbu a záložku.  Pojmenování moleskine použil ve svém díle The Songlines (V českém překladu Cesty písní ), v němž vypráví příběh svého původního dodavatele těchto deníků. V Chatwinově díle říká prodejce v papírnictví na Rue de l’Ancienne Comédie doslova: „Pravé moleskiny už nebudou k sehnání.“ Když ve stejném roce ukončil svou činnost i poslední výrobce těchto deníků v městečku Tours, Chatwin vykoupil všechny exempláře.

Moleskine doplňky

Moleskine nejsou jen deníčky, ale také spousta doplňků.
zdroj: moleskine.cz

Chcete si jeden pořídit?
Navštivte Moleskine.cz !

Výroba deníků se skutečně na mnoho let zastavila. Už na začátku osmdesátých let dvacátého století byly vzácným zbožím a od roku 1986 byla úplně zastavena výroba.  Zpátky k životu ho vrátila malá firma Modo&Modo, která v roce 1997 znovuobnovila tradice černých deníčků s bytelnými deskami, stanovila obchodní známku Moleskine (až od této chvíle se lze bavit o Moleskinech „s velkým M“) a pro začátek dala vyrobit pět set kusů deníků, které se postupně rozšiřovaly do celého světa. Obchodní známku Moleskine koupil v roce 2006 investiční fond Société Generale Capital (SG Capital), který financoval rozsáhlou expanzi a změnil název firmy na Moleskine SpA. V současné době nejsou v rodině Moleskine pouze deníkydiáře, najít můžete i brýle na čtení, pouzdra na digitální přístroje, výrobky týkající se cestování, kabely a tašky nebo také aplikace na iPhone a iPad.

Deníky bez hranic

Správné vyslovení jména moleskine neexistuje, značka totiž nemá národní identitu a každý ji proto může vyslovovat tak, jak to cítí.

Moleskine má silnou komunitu nadšenců, kteří se sdružují do zájmových skupin a sdílí fotografie svých moleskinů na internetu. Pro mnohé z nich je moleskine něčím víc, než jen obyčejným diářem, který si prostě na konci roku vyberete a neřešíte to. Je pro ně synonymem osobní identity a nápaditosti. Zeptejte se někoho, kdo před vás vytáhne tento typický diář, proč ho má. Možná se usměje a řekne: „Prostě moleskine, co ti mám povídat.“

zdroj perexové fotografie: moleskine.cz.
zdroj videa: youtube.com

Silvie Olbrichová

Silvie Olbrichová

V duši stále malá holka, která má ráda milé lidi, hřejivé slovo, motivační citáty a fotografie. Inspiraci hledá všude kolem sebe a nachází ji i tam, kde ostatní ne. Miluje, když den prožije naplno a napíše hezký článek. Kontaktovat ji můžete na silvie.olbrichova@generace21.cz

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Alice Muziková

    Souhlasím, že to nejsou jen diáře nebo zápisníky. Bez svého sešítku, bych nevyšla z domu.