Rozhovor: Jana Mikešová probouzí k životu tradiční řemesla

Krása a móda / 29.10.2013

Pomalu, ale jistě se tuzemští zákazníci zajímají o mladé začínající umělce. Nás na přehlídkách Ateliéru Módní tvorby VŠUP v Praze zaujala tvorba Jany Mikešové.

Jana Mikešová se módě a umění začala věnovat již studiem na Střední umělecké škole textilních řemesel v Praze. Nyní studuje na pražské VŠUP v Ateliéru Módní tvorby, kde jsme ji mohli vyzpovídat.

mik

Sama autorka projektu Lost&Born Jana Mikešová.
Zdroj: Olivie Dvořáková

Přečetla jsem si o Vašich studiích na střední textilní škole. Jak jste se vlastně dostala k módě nebo uměleckému směru vůbec?

Již na základní škole jsem kreslila a chodila na kurzy a podobné doprovodné umělecké programy. Když jsem se pak na konci základní školy měla rozhodnout kam dál, vybrala jsem si módu. Necítila jsem, že se vyjádřím třeba v malbě nebo nějakém volném umění. Móda mi přišla jako dobrý mezník mezi vlastní tvorbou a užitým uměním.

Vaše kolekce, která byla představena v rámci Mercedes Benz Prague Fashion Weekendu a Designbloku, je plná pletenin. Zabýváte se touto technikou dlouhodobě nebo jen v rámci této jedné kolekce?

Vystudovala jsem školu textilních řemesel, takže některá řemesla jsem uměla již z dřívějška, ale byla to například paličkovaná krajka nebo výšivka. Když jsem přišla na vysokou školu, dostala jsem v textilní tvorbě volnou ruku a chtěla jsem zkusit něco nového, zároveň se mi ale řemesla líbila, takže jsem v nich chtěla pokračovat. Z počátku jsem si vybrala formu drhání a tu techniku si osvojila, obnovila určitou tradiční technologii tohoto směru a našla jisté své využití. Pletáži jsem se začala věnovat až ve druhém semestru a to jsem vlastně neuměla plést vůbec, takže pletu přibližně třičtvrtě roku.

Jak byste popsala svou aktuální kolekci pletenin? Má nějaký oficiální název?

Oficiální název je Lost&born a je to vlastně inspirace tou, jistým způsobem zapomenutou, tradiční technikou a snaha o její znovuzrození. Největší inspirace pro mne byla v samotném řemesle a jeho využití v současné době. Pak jsem se inspirovala samotnou ženou jako nositelkou, která je v jistém smyslu citlivá, něžná a potřebuje určitý úkryt před okolním světem. Je to tedy jistá bariéra mezi nositelkou a společností.

Kolekce Jany Mikešová se nejen vrací k tradičním technikám, ale je také velmi ženská.

Kolekce Jany Mikešové se nejen vrací k tradičním technikám, ale je také velmi ženská.
Zdroj: Olivie Dvořáková

Se svými pleteninami se určitým způsobem technicky vracíte do minulosti a k ryze přírodním zdrojům. Pokládáte za důležité, aby, řekněme historické, techniky nebyly v módě opomíjeny?

Myslím si, že tyto techniky samotné jsou pro dnešní dobu širokým zdrojem inspirace. Nemyslím, že by se musely přímo udržovat, ale je důležité jejich znovuuchopení a modernizace. Podle mě jsou zajímavé hlavně z hlediska výpovědi o společnosti, o tom kým jsme byli a kým jsme dnes, na což se mnohdy zapomíná, i když mám dojem, že dnes jsou jisté tendence se k tomu vracet. Bohužel lidí, kteří dnes historické techniky ovládají, moc není.

Bylo složité zajistit pro Váš projekt materiál?

Tato vlna je přírodní nebo ze směsí, podle toho, na co daná příze byla použita, ale pletáže jsou z čistých česanců. Některý materiál mám od českých dodavatelů naší vlny, ale je to hrubší gramáž. Zbytek je vlna Merino a ta je většinou z Nového Zélandu a Austrálie. Je to dovoz přes českého dodavatele.

Pracovní plocha Jany Mikešové v Ateliéru módní tvorby.

Pracovní plocha Jany Mikešové v Ateliéru módní tvorby.
Zdroj: Jana Mikešová

Určitě jste se za dobu svého působení v oblasti módy zabývala mnoha typy oděvní tvorby, mimo jiné i tvorbou doplňků. Co z této své tvorby byste vyzdvihla po stránce úspěšnosti nebo zajímavosti práce?

Jak již jsem zmiňovala, měla jsem možnost vyzkoušet různé řemeslné techniky, ale vždy to bylo v rámci středoškolské výuky, jako například paličkovaná krajka, výšivka a tisk. Pak jsem si tedy osvojila drhání a pletáž, což bylo vlastně poprvé, kdy jsem se něčím zabývala déle a do hloubky. Nejhodnotnější je pro mě tedy právě kolekce Lost&born.

Máte v oblasti módy nějaké vzory?

Myslím si, že inspirační zdroje přímo v návrhářích nemám. Samozřejmě sleduji, co se v módě děje, ale někdy je to spíš ke škodě, takže se snažím spíše vycházet z nějakých vlastních pocitů a ze sebe sama, nebo právě z řemesel a vůbec materiálu jako takového.

Je složité si jako student a začínající umělec najít klientelu, která by přinášela možnost věnovat se návrhářství i nadále?

Myslím si, že se to vcelku zlepšuje. Přispívají k tomu různé akce, které se u nás dějí, ať je to Design Supermarket nebo nějaké fashion weeky, či malé začínající galerie. Má-li zákazník zájem, může si dnes tuto módu sám lépe najít.

Projekt Lost&Born byl k vidění na nejedné prestižní přehlídce.

Projekt Lost&Born byl k vidění na nejedné prestižní přehlídce.
Zdroj: Jana Mikešová

Co vás momentálně čeká v oblasti módní tvorby?

Teď budu pracovat na školním zadání, kde budu pokračovat v řemeslných technikách, a na nové kolekci. Nejbližší akce, kterou plánuji, je Projekt 310, což je vlastně nová umělecká skupina skládající se z několika mladých návrhářů, fotografů i designérů, kteří se spojili, aby veřejnosti představili celý proces tvorby. Šestého listopadu budeme mít přehlídku v hotelu Fusion, což je asi nejbližší akce, a pak bych se ráda zúčastnila Design Supermarketu, který proběhne v prosinci.

Zdroj perexové fotografie: Jana Mikešová

Zuzana Marková

Zuzana Marková

Studentka se stálou snahou zjistit, kam patří. Zajímá ji móda, filmy i divadlo.

Zanechte komentář