Anna Karenina opustila 19. století a vydala se na diskotéku

Divadlo Kultura / 27.10.2013

Nový ředitel Petr Štědroň s sebou z Reduty do Divadla Na zábradlí přivedl Annu Kareninu, moderní dámu, která dala Tolstému sbohem.

Rozlučte se s románovou Annou Kareninou. S dámou, které nepostrádala noblesu, ač si jako vdaná žena dovolila zamilovat se do mladého důstojníka Vronského. Dejte sbohem vyšší společnosti tehdejšího Ruska. Přichází Anna, která se houpe na lustru a tančí na diskotéce.

Hned na začátku si neodpustím varování pro všechny milovníky Tolstého románu. Zapomeňte na eleganci, róby, ladnost, na celé 19. století. Na Annu na úrovni. Režisér Daniel Špinar předvedl divákům Divadla Na zábradlí (a loni divákům brněnské Reduty) moderní verzi příběhu, která má blíž ke směšné frašce než k vážnému románu.

Upnuté legíny a baletní sukýnka

K takovému vnímání hry přispívají i kostýmy od Lindy Boráros a líčení postav. Kromě Anny Kareniny (Tereza Vilišová), která byla většinu představení oblečená v rudých společenských šatech, byli všichni odění tak, aby už na první pohled bylo poznat, o jakou sortu lidí jde.

Anna Karenina a Alexej Vronskij. Zdroj: KIVA, nazabradli.cz

Anna Karenina a Alexej Vronskij, ti mohou kouřit i tam, kde je zákaz kouření. Zdroj: KIVA, nazabradli.cz

Levin (Ivan Lupták), který povětšinou žije na venkově a do města jezdí nerad, vypadal jako správný vesnický šupák se směšnou parukou na hlavě. Mladičká a stále ještě dětská Kitty (Anežka Kubátová) pobíhala po jevišti ve srandovních kraťáscích a s discmanem, na ples se vydala v kraťounké baletní sukýnce. O veselí v sále se zasloužil i Annin manžel (Petr Jeništa), staromódní a nudný muž, který se při svém monologu rozcvičoval s gymnastickým míčem a v upnutých legínách.

Anna a její život

Děj samotný zřejmě pro jeho všeobecnou známost nemá cenu moc přibližovat. Snad každý si ještě z dob školní docházky pamatuje příběh nešťastné lásky, která Annu vystrčila ze zajetých kolejí, donutila ji opustit dobře postaveného manžela a malého synka. A ač ji tento cit k mladšímu Vronskému ze začátku naplňoval dlouho postrádanou energií, záhy zase začal energii brát. Stáhl Annu na dno a pak i pod kola vlaku.

A kolem se odehrává řada dalších šťastných i nešťastných osudů, které se týkají rodiny Annina bratra Oblonského. Ten je nevěrný své ženě a kvůli zažehnání rodinné krize zve sestru k sobě na návštěvu. Oblonského švagrová Kitty odmítá Levinovu žádost o ruku, protože její srdce bije jen a pouze pro Vronského. Jenže jakmile se jeho oči jednou střetnou s Anninými…

Anna se silami v koncích. Zdroj KIVA, nazabradli.cz

Anna se silami v koncích. Zdroj KIVA, nazabradli.cz

Nově, ale ne pro všechny

Na zábradlí tento silný a vážný příběh o životech ruských rodin shrnuli do dvouhodinové hry, která zaměnila slavnostní ples za diskotéku, mladíka Vronského za Vronského ve středních letech a která celkově posunula Kareninu o minimálně jedno století dál.

Některé prvky hry byly velmi zajímavé. Například ozvláštnění řeči postav, které mezi dialogy samy popisovaly dění okolo, své vnitřní pochody a myšlenky. Ty ostatně také zvěčňovaly na bílé zdi v pozadí scény. Ale zřejmě jsem se moc sblížila s románovou Annou, a tak mě její novodobé alter ego příliš nenadchlo. Dojem kazila někdy až zbytečná vulgarita.

Příznivci nových verzí starých příběhů však získali možnost zajít na zajímavou podívanou.

Inscenace: Anna Karenina
Autor: L. N. Toltoj, Armin Petras
Divadlo: Divadlo Na zábradlí
Premiéra: 14. 10. 2013
Režie: Daniel Špinar
Herecké obsazení: Tereza Vilišová, Jiří Vyorálek, Gabriela Mikulková, Anežka Kubátová, Petr Jeništa, Ladislav Hampl, Ivan Lupták, Pavel Lukáš
Cena: 150-350 Kč

Zdroj perexové fotografie: KIVA, nazabradi.cz

Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.

Zanechte komentář