20 tipů, jak prožít letošní podzim jinak

V obraze / 15.10.2013

Venku přituhuje, dny jsou kratší a oblohu kalí odstíny šedi. To ale není důvod ke skleslosti – tento podzim si zatraceně užijete!

Přestaňte dělat psí oči na rtuť v teploměru. Raději vyštrachejte ze skříně oblíbený huňatý svetr až ke kolenům, svařte si červené víno se skořicí a pozorujte, jak se podzimní listí zbarvuje do zlatova. Vyjeďte do hor, kochejte se a fotografujte. Viděli jste snad barevnější a kreativnější scenérii než tu, kterou nám příroda prezentuje od října do začátku adventu?

Zastavte se a vnímejte krásu říjnové přírody. Zdroj: Freedigitalphotos.net

Zastavte se a vnímejte krásu říjnové přírody. Zdroj: Freedigitalphotos.net

1. Nasávejte vitamin D. Stačí dvacetiminutová procházka denně a sluneční paprsky vyrobí dostatek vitaminu D i hormonů dobré nálady na celý den. Že je spíš zataženo? Nevadí, zvládněte část cesty do práce nebo školy pěšky i tak. Chladný čerstvý vzduch sice zaštípe, ale je zdravější než vydýchaná tramvaj.

2. Začněte den jako v bavlnce. Největší zima je po ránu. Navlečte si teplý župan, uvařte čaj nebo teplou vodu s citronem a ukuchtěte sladkou ovesnou kaši. Kdo má po ránu víc času, ocení pár zahřívacích pozdravů slunci, bikram jógu či dokonce návštěvu sauny.

3. Dovolte barvám, ať vás inspirují. Stále zelená tráva, oranžové dýně, zlatavé listí, kaštanové plody a oříšky, červené bobule i pestrobarevné deštníky ve městě, kdykoli se rozprší. Málokteré roční období stimuluje mozek tak jako podzimní tóny. Inspirujte se přírodou pro vlastní kreativní nápady.

Podzimní barvy inspirují nejen malíře. Zdroj: Freedigitalphotos.net

Podzimní barvy inspirují nejen malíře. Zdroj: Freedigitalphotos.net

4. Ve středu 16. října je den zdraví. Využijte mezinárodního „svátku“ a vyrazte na kolo, koloběžku nebo nordic walking. Že je moc zima? V létě jste si zase stěžovali na přílišná horka, vám se počasí nezavděčí. Takže šup – nazout termoponožky, na hlavu nasadit čelenku a hurá do parku.

5. Začněte den zeleně. Ke zdravému pohybu paří také pořádná nálož vitaminů. Zvlášť na podzim, kdy potřebujeme tělo předzásobit na zimu, paradoxně ubíráme na konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny. Řešení, které vám zabere 5 minut času? Umixujte si ráno zelené smoothie. Chutný nápoj ze zelených listů špenátu, banánu, medu a dalších pochutin zasytí a dodá potřebné enzymy a energii.

6. Předcházejte virózám chytře a s láskou. Kdepak lékarny a vitaminové doplňky. Jděte na to od přírody. Červená řepa nastrouhaná s cibulí a jablečným octem. Opečené plátky dýně potřené česnekem a olivovým olejem podávané s velkým zeleninovým salátem a jogurtovo-křenovým dipem. Zázvor zapečený v domácích ovesných sušenkách. Pár listů pampelišek do salátu a čaj z pravých šípků, které otrháte po cestě z práce.

Navštivte poslední farmářské trhy a vydlabejte dýni. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

Navštivte poslední farmářské trhy a vydlabejte dýni. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

7. Rozlučte se s farmářskými trhy. Nezapomeňte, že většina open-air zelinářských trhů končí na přelomu října a listopadu. Přivstaňte si a využijte jednu z posledních možností, jak ochutnat čerstvý špenát, švestičky ze zahrádky a masité hrušky. A vůbec – proč nestrávit večer dlabáním dýně do ztřeštěné haloweenské podoby?

8. Barbecue party nepatří jen k létu. Vytipujte si, kdo z přátel vlastní domácí gril (nebo si pořiďte tuto drobnost sami, nezůstane ladem) a ogrilujte si zeleninu, steaky i podzimní ovoce doma či na balkóně.

9. Naordinujte si drobné radosti. Dobře, tak se stmívá trošku dřív a občas vás šedé dny rozesmutní. To je normální, všichni jsme na jedné lodi. Na melancholickou náladu pomáhá kafe s kamarádkou, vtipná komedie a nákupy. Pořiďte si nové rukavice, čepici či přírodní vonnou svíčku s vůní skořice. Hned bude líp.

10. Navštivte prkna, která znamenají svět. Místo do kina vyrazte do divadla, sezóna je v plném proudu. Ať už se rádi zasmějete při činohře, zasníte u baletu a opery nebo upřednostníte dynamiku muzikálu, kulturní zážitek bude mnohem hlubší než vhled z 3D brýlí.

11. Čtěte. Tentokrát něco jiného. Deštivé večery lákají k lenošení v peřinách s hrnkem voňavého kakaa. Místo televize zapněte fantazii a sáhněte po knize. Sáhodlouhé romány vyměňte za publikaci o osobním rozvoji, pozitivním myšlení, zdravé stravě. Sáhněte po encyklopedii nebo časopise, který normálně do rukou neberete. Cokoli, co vám rozšíří obzory.

Přečtěte si knihu, ke které jste se celý rok nedostali. Zdroj: Freedigitalphotos.net

Přečtěte si knihu, ke které jste se celý rok nedostali. Zdroj: Freedigitalphotos.net

12. Rozmazlete se sezónními pochoutkami. Jásejte. Je tady období pečených kaštanů, svěžích mandarinek, prvních letošních punčů a svařených džusů.

13. Vyhraďte si spa sobotu. Dožeňte vše, na co přes léto nebyl čas. Manikúra, pedikúra, levandulová lázeň, pečující maska z avokáda – to vše za pár korun v pohodlí domova.

14. Vraťte se do dětství. Vytáhněte stolní hry, staré filmy a uvařte si krupicovou kaši. Je potřeba něco dodávat?

15. Udělejte jednu věc, kterou jste od loňské zimy odkládali! Ať jsou to hodiny španělštiny, keramický kroužek, zapůjčená kniha, pořádek ve skříni nebo naplnění fotoalba. Aktivitou si utřídíte myšlenky, posílíte vůli a přeměníte letargii v dobrou náladu.

16. Odpusťte někomu. Může to být spolužák z dětství, který vás zklamal, režisér, který nechal ve filmu zemřít hlavního hrdinu, expřítel či nepříjemný klient. Odpusťte dnes jednomu člověku, který ve vás vzbuzuje negativní myšlenky. Místo vzteku a ublíženosti dáte prostor štěstí.

Nenechte si vzít snění s otevřenýma očima. Zdroj: Freedigitalphotos.net

Nenechte si vzít snění s otevřenýma očima. Zdroj: Freedigitalphotos.net

17. Rozšiřte si obzory o jedno téma. Vydejte se na zajímavou přednášku, jejíž návštěva by vás normálně nenapadla. Vygooglete si informace o tématu, které jste někde slyšeli a netušíte, o čem je řeč. Zeptejte se babičky na oblíbené vzpomínky z dětství.

18. Meditujte. Nastavte si na budíku 5 minut, usaďte se do příjemné polohy a zaměřte se na dýchání. Abyste opravdu vypnuli a nenechali se rozptylovat, počítejte: 1-2-3-4-5 nádech, 1-2-3-4-5 výdech. Soustřeďte se na to, abyste skutečně dýchali v souladu s počítáním.

19. Sněte s otevřenýma očima. Snění během dne není ztráta času. Jak jinak byste si srovnali priority, naplánovali sny a vůbec přispěli svou troškou k lepšímu světu? Každá velká věc začíná představou v něčí hlavě.

20. Zvedněte oči a hleďte vzhůru. Gabriel Garcia Marquez ve své biografii Žít, abych mohl vyprávět, vzpomíná na procházky s dědečkem. Zatímco malý Gabito se koukal do výloh obchodů na hračky a zoufal si, co vše si nemůže dovolit, dědeček zdravil přátele na balkónech a výletů si užíval. Chodili denně stejnou cestou, každý však viděli něco jiného.

Také my často rázujeme ulicemi uspěchaně, shrbeně, se zrakem sklopeným dolů. A pak nevidíme svět kolem ani ty úžasné možnosti, které se kolem nás v daný moment rojí… A to je škoda, co říkáte? Zkusme to společně letos na podzim změnit.

Zdroj perexové fotografie:  Freedigitalphotos.net

Pavla Lokajová

Pavla Lokajová

Copywriterka, redaktorka a věčná životní idealistka. V hlavě se mi neustále rodí nové nápady. Píšu články, které bych sama chtěla číst. Stephena Kinga považuji za mistra slova, z Marquezových knih čerpám moudrost pro každý den.

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Aneta

    Moc pěkný článek! 🙂
    Inspirovala jsi mě k tomu, že se z přednášky projdu domů pěšky a po cestě si koupím nějaký dobrý čaj. Je to celkem štreka, takže jestli to odležím, máš mě na svědomí 😀

  • pavla

    Chválím, je třeba se otužovat 🙂 Nicméně potom bych doporučovala body 11. a 14. 😉