Jak se vyvíjel kabaret (1. část)

Divadlo Kultura / 25.10.2013

Pokud si chcete „odpočinout“ od velkých divadel, navštivte kabaret! A jak takové kabaretní vystoupení vypadá?

Před časem jsem narazila na jedno kabaretní představení, které mě velmi zaujalo. Začala jsem se tedy více zajímat o to, jak kabaretní vystoupení fungují a jakou mají dramaturgickou strukturu, jak se vyvíjela a vyvíjí v průběhu věků. Šlo především o určitou odlišnost zpracování, než jsem byla zvyklá z velkých divadel. Musím zmínit také můj velký obdiv k pánům Voskovci a Werichovi i nemalý zájem o Francii a její kulturu, která přispěla k jeho vzniku. To vše patří ke kabaretům. Dovolte mi tedy, abych vám osvětlila historii a přiblížila současnou kabaretní tvorbu u nás.

Vše začalo ve Francii

Kabaretní žánr je ve srovnání například s činohrou, která byla velmi populární už v antice, velmi mladý. Začal se formovat až v 19. století.

Plakát kabaretu Le Chat Noire Zdoj: wikipedia.org

Plakát kabaretu Le Chat Noir.
Zdoj: wikipedia.org

Kdesi ve Francii, v malých hospůdkách, se scházeli jak prostí lidé, tak velcí umělci jako například Victor Hugo či Alexandre Dumas. Šlo zde o jakési diskuze jak nad literaturou či divadlem, tak také nad politickou situací a nespokojeností s režimem. Později však tyto společnosti nuceně zanikly a nastal velmi krutý čas pro literární kabaret.

Po čase se kabaretní vystoupení malinko změnila a přesunula se do tzv. šantánů a tančíren.

Velký vliv na proměnu kabaretu a seskupení do téměř takové podoby, jak ho známe dnes, měl pařížský kabaret Le Chat Noir, který si velmi rychle získal přízeň publika. Jeho oblíbenost rostla především proto, že byl prostředkem přímé komunikace mezi autorem poezie a hudby a publikem. Hlavou tohoto kabaretu a později také stejnojmenného periodika byl Rodolphe Salis.

A jak to bylo u nás?

První kabaret se na českém území objevil v roce 1906. Emile Artur Longen společně s Eduardem Bassem účinkovali v kabaretu U Labutě na Poříčí. Později byl E. A. Longen angažován také v kabaretu Lucerna, spolupracoval také s Vlastou Burianem.

S E. A. Longenem a Eduardem Bassem spolupracoval také kabaret Červená sedma. Jmenovali se tak podle hlavního iniciátora Jiřího Červeného. Kabaret vznik v Hradci Králové, kde šlo snad pouze o studentskou recesi, avšak po příchodu do Prahy prorazili a dosáhli vynikající úrovně. Hráli například na scéně pražského Rokoka.

Avšak největší vliv na utváření kabaretu u nás měl Eduard Bass. S odkazem na své cesty do zahraničí a s využitím typických prvků pro české kabaretní umění vytvořil příručku Jak se dělá kabaret. Ta obsahovala jakýsi návod, jak se poprat se základní dramaturgickou strukturou kabaretu.

Pánové Werich a Voskovec. Zdroj: wikipedia.org

Pánové Werich a Voskovec.
Zdroj: wikipedia.org

Pokud hovořím o kabaretu, musím zmínit také Osvobozené divadlo. Kabaretní tvorba na něj měla nemalý vliv. Stejně jako na Divadlo D E. F. Buriana.

Struktura kabaretního představení

Tato struktura, kterou popisuji, vychází především z vidění kabaretu Eduardem Bassem a také z jeho příručky Jak se dělá kabaret.

To, co dělá kabaret kabaretem, je souznění hudební, textové a taneční složky a specifického humoru, to vše by se mělo doplňovat, jelikož jedno bez druhého nemůže existovat. Velmi časté formy, které se zde vyskytují, jsou například chanson či kuplet. Velmi důležitá je improvizace, to ovšem neznamená, že představení nebude dokonale připravené. Jak už bylo zmíněno, tak velmi významná je hudební složka. Eduard Bass doporučuje, aby na představení hrál alespoň kvartet. Toto jsou pouze základní složky, které by snad měl každý kabaret obsahovat.

Tolik velmi stručná historie kabaretních představení. V následujícím článku bych vám ráda představila současné kabaretní dění a spolky, které se věnují malým formám divadla, a také vám přiblížila to, co od nich můžete očekávat a na co se těšit, pokud zavítáte do kabaretu.

Zdroj perexové fotografie: wikipedia.org

Veronika Svobodová

Zanechte komentář