Regenerace je část úspěchu

Sport / 13.10.2013

Pravidelně sportujete, ale slovo regenerace vám nic neříká? Je na čase to napravit!

Regenerace je biologický proces, během kterého dochází k odstranění únavy, obnově sil a zotavení organismu po určité zátěži. Jejím úkolem je znovu připravit organismus na následnou zátěž.

Spánek je nejlepší regenerace.

Spánek je nejlepší regenerace.

Proč je regenerace pro sportovce nezbytná?

Každá sportovní zátěž se pojí s únavou, ubýváním sil a horší výkonností. Při každé sportovní aktivitě také vznikají mikrotraumata, což jsou drobná poranění svalů, šlach, vazů, chrupavek a kloubů. Důležité je tato poranění odstranit a uvést do pořádku, aby bylo tělo připraveno na další zátěž. Léčba mikrotraumat probíhá zvláště při spánku, ale pro rychlejší návrat k tréninku je nutné jí pomoci. S nedostatečnou regenerací také stoupá riziko zranění.

Jak začít?

S regenerací byste měli vždy začít již na konci samotného tréninku či pohybové aktivity. Bezprostředně po skončení aktivity je nutné zklidnit organismus aktivitou mírné intenzity po dobu 10-15 minut, např. lehký běh, rychlejší chůze, projížďka na kole či bruslích. Po skončení by mělo následovat protažení neboli strečink. Pokud už protažení nestíháte ihned po sportovní aktivitě, nevadí, stačí se protáhnout večer doma.

Protažení po zátěži. Zdroj: photl.com

Protažení po výkonu. Zdroj: photl.com

Po každém sportovním výkonu je nezbytně nutné doplnit tekutiny a dodat tělu živiny. Za vhodné tekutiny se považují minerální vody či isotonické a hypotonické nápoje. Pro doplnění energie jsou nejvhodnější sacharidy. Výrobkům s vysokým obsahem vlákniny, luštěninám a mléčným výrobkům byste se měli raději vyhnout.

Regenerační procedury

Způsobů, jak zlepšit a zkvalitnit regeneraci a obnovu sil, je celá řada. Blahodárné účinky na organismus má voda. Pohyb ve vodě regeneraci výrazně urychlí. Můžeme využít plavecký bazén, bylinné koupele, podmořské proudy, vodní střiky, pohyb v chladné vodě. Mezi nejoblíbenější procedury můžeme zařadit saunu, která nejen rychle odstraní únavu, ale i uvolní mysl. Saunování, především v podzimních a zimních měsících, je prevencí proti nachlazení a chřipce.

Moderní sauna. Zdroj: Todtanis, Wikimedia Commons

Moderní sauna. Zdroj: Todtanis, Wikimedia Commons

Další procedurou, která má přínos pro tělo i duši, je masáž. V dnešní době je nabídka masáží velká, nicméně po sportovním výkonu se doporučuje masáž odstraňující únavu či masáž relaxační.  Pro prokrvení svalů je velmi účinná kryoterapie, tj. léčba mrazem o teplotách kolem – 100 °C. Pobyt v kryokomoře trvá dvě až tři minutky.

Masáž odstraňující únavu. Zdroj: photl.com

Masáž odstraňující únavu. Zdroj: photl.com

Základní a nejdůležitější formou regenerace je kvalitní a klidný spánek, který je nezbytný nejen pro sportovce. Délka spánku by měla být sedm až osm hodin. Dostatečný odpočinek a regenerace se projeví nejen na výkonech, ale i na psychické pohodě.

Jaké druhy regenerace využíváte? Podělte se s námi a našimi čtenáři!

Zdroj perexové fotografie: Gabriella Fabbri, sxc.hu

Radka Hanzlová

Radka Hanzlová

Jsem velmi živý a energický člověk. Sportovec tělem i duší. Ráda něco tvořím a učím se novým věcem. Motto: Všechno zlé je pro něco dobré.

Zanechte komentář