Hradečtí spřátelili Havla s Travoltou

Divadlo / 17.9.2013

V rámci festivalu Divadlo přivezlo hradecké Klicperovo divadlo do Plzně Havlovu Žebráckou operu.

Daniel Špinar ušil Žebrácké opeře, Havlově hře z roku 1972, nový kabát. A jedná se o velmi moderní model! Režisér rebelsky zavřel oči před Havlovými scénickými poznámkami a rozhodl se jít svou vlastní cestou. Přidal na komediálnosti, zapojil odkazy na současné dění a do původní opery bez hudby zamíchal trochu toho zpěvu.

Hra vypráví o souboji dvou mafiánů, Macheatha (Jan Sklenář) a Peachuma (Jiří Zapletal), přičemž jedním z prostředků boje se stane Peachumova dcera Polly. Má za úkol svést známého děvkaře Macheatha a pomoct tatínkovi přebrat podnik a lidi svého novomanžela. Jenže hloupoučká Polly se zamiluje a situace si žádá radikální řešení.

Kdo neví, že slouží, slouží vždycky nejlíp!

Intrika střídá nekalý plán, zrada střídá odpuštění. Všichni se podvádějí a vymýšlí, jak druhému podrazit nohy. Nakonec už divák vlastně neví, komu věřit. Mafiánům ani jejich proradným manželkám zřejmě ne. Policistovi Lockitovi (František Staněk), který se přátelí s Peachumem a společně kují plány na zničení Macheatha? Či snad Jenny (Pavlína Štorková), prostitutce, která Macheatha několikrát svede a zradí, aby ho dostala do vězení?

Opět sveden a opět oklamán. Macheath (Jan Sklenář) a prostitutka Jenny (Pavlína Štorková). Zdroj: Patrik Borecký, klicperovodivadlo.cz

Opět sveden a opět oklamán. Macheath (Jan Sklenář) a prostitutka Jenny (Pavlína Štorková). Zdroj: Patrik Borecký, klicperovodivadlo.cz

Až na konci představení se ukáže, že věřit nelze nikomu a ničemu. A ten, kdo se na začátku zdál jako největší slaboch, má vlastně všechno pod palcem. Jak se ostatně praví v závěru hry: „Kdo neví, že slouží, slouží vždycky nejlíp.“

Fever all through the night

Celé představení je protknuto písní Fever z 50. let, kterou nazpívalo velké množství umělců (Peggy Lee, Elvis Presley nebo Ray Charles) a kterou na jevišti vyslechneme v podání Pavlíny Štorkové. Kromě toho si režisér pro hru zapůjčil i část soundtracku Horečky sobotní noci.

Tento film byl zřejmě velkou inspirací, Jan Sklenář alias Macheath je přímo ztělesněním Johna Travolty. Bílé kalhoty, bílé sáčko, pohled svůdníka, nagelovaná vlna a přespříliš pohyblivé kyčle. Snad jen jediný rozdíl byste při porovnávání našli. Travolta přece jen umí lépe zpívat.

Co skrývá krabice od vína?

Rodina Peachumova kuje pikle. Zdroj: Patrik Borecký, klicperovodivadlo.cz

Rodina Peachumova kuje pikle. Zdroj: Patrik Borecký, klicperovodivadlo.cz

Nejen odkaz na Horečku sobotní noci můžeme zpozorovat v hradeckém podání Žebrácké opery. Chvílemi má člověk pocit, že sleduje směs výstřižků z různých filmů a kauz. Například peníze získané nelegálním způsobem obdrží Peachum v krabici od vína.

Některým postavám je přidáváno na zbytečné komičnosti, která není potřebná a žádoucí a v některých případech postavám vůbec nesluší. Nadměrnost moderních vsuvek a vtipných či zajímavých detailů odtahuje pozornost od velmi dobrých hereckých výkonů a od příběhu samotného. Škoda, že režisér s nápady trochu nešetřil. Takto působí představení lehce přeplácaným dojmem a zanechává za sebou mírnou rozpačitost.

Inscenace: Žebrácká opera
Autoři:  Václav Havel
Divadlo: Klicperovo divadlo
Premiéra: 2. března 2013 (recenze z představení v rámci festivalu Divadlo, 12. 9. 2013)
Režie:  Daniel Špinar
Herecké obsazení: Jan Sklenář, Jiří Zapletal, Martina Nováková, Natálie Holíková, František Staněk, Kristýna Kociánová, Vojtěch Dvořák, Kamila Sedlárová, Pavlína Štorková a další
Cena: 180 – 200 Kč

Zdroj perexové fotografie: Patrik Borecký, klicperovodivadlo.cz

Barbora Švarcová

Barbora Švarcová

Najdete mě nejčastěji s knihou v ruce. Pokud nedržím knihu, snažím se držet tempo své rychlé chůze, protože neustále někam spěchám. Miluju hory v létě, na jaře i na podzim, jízdu na kole, pokud zrovna nemrzne. K přežití zimy mi pomáhají knížky a divadla.

Zanechte komentář