Také vám vadí sexistické reklamy?

V obraze / 7.9.2013

Zapojte se do soutěže Sexistické prasátečko!

Občanské sdružení Nesehnutí má na svém kontě řadu aktivit. Jednou z nich je právě soutěž Sexistické prasátečko, která se letos koná již po páté. Vítězem soutěže se stává ten, kdo použije na území České republiky nejvíce sexistickou reklamu.

Co je sexistická reklama?

Návrh může do soutěže zaslat každý na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz. Samotné hlasování pak proběhne až v říjnu.

Mezi sexistickou reklamu nezařazuje Nesehnutí jen zobrazování nahých (zpravidla ženských) těl v reklamách, ale také využívání genderových stereotypů. Oba typy reklam všichni velmi dobře známe. Do první skupiny patří krásná štíhlá nahá (či polonahá) žena, která vás láká na nejbližší prodejnu železářství; pozadí její kolegyně zase slibuje letní nákup v elektru jen za „půlku“; další dvě krasotinky nadšeně oslintávají kus hliníku, protože prostě proto. Druhá skupina obsahuje všechny supermatky a jiné správné puťky, geniální muže, hloupoučké holčičky a rozumné chlapečky.

Sexistických reklam je kolem nás obrovská spousta, až to chvílemi vypadá, že reklama, ve které neúčinkuje nahá žena (nebo výjimečně nahý muž), nemůže být úspěšná. Dokonce to v nás může vyvolat pocit, že takhle je to přece normální a není na tom nic divného. Slečna na úvodní fotce by mohla být z reklamy v podstatě na cokoli. Ovšem jediná logická možnost by byla reklama na spodní prádlo (dokázala bych si představit ještě opalovací krém, ale tam už by se dalo použít něco jiného).

Následující video je o zahájení loňského ročníku soutěže.

Co je tedy špatně?

Podle Nesehnutí není hlavním problémem ani tak to nahé tělo samotné, jako to, že je využíváno k získání pozornosti publika, ačkoli nijak nesouvisí s obsahem reklamy. Nelogičnost tak můžeme vidět v reklamě na topenářský servis, jíž vévodí žena ve spodním prádle, ale i v reklamě, kde jediným životním smyslem ženy je vařit bez glutamátů, prát tričko svým nešikovným dětem a mít všude čisto tak, že žádná ze stupidních bakterií nepřežije (všimli jste si, že všechny bakterie z reklam jsou animované a úplně hloupé?). Realita přece taková není, všechny ženy nejsou pouze hospodyňkami a řada mužů doma dělá víc věcí, než jen poseká trávu a moudře radí.

Jaký je váš názor na sexistickou reklamu? Vadí vám a budete hlasovat v Sexistickém prasátečku, nebo vám to přijde úplně v pořádku?

Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Jana Brouková

Jana Brouková

Chcete být také V obraze? Zaujalo vás něco a chcete se k tomu vyjádřit? Napiště mi na jana.broukova@generace21.cz

Zanechte komentář