košík

Nejezme už chemii

Na talíři / 19.9.2013

Bojíte se éček? Přestaňte se strachovat a začněte něco dělat. Víme, jak vám pomoci.

Víme to my, ucelené informace ale také získáte z internetových stránek, které se už v dnešní době tematikou chemie v jídle zabývají ve velkém. Zabrouzdejte např. přímo na chemievjidle.cz a posuďte sami.

Nejíme chemii ani v měkkých báječných toustech?

Hmm, máte chuť na toustový pšeničný chléb s máslem? Pak ho rozhodně zbaštěte sami a nedávejte svým či cizím dětem (těm už vůbec ne). Obsahuje totiž uhličitan vápenatý (E170), který dokonce v nadměrném množství způsobuje nadýmání, závratě a tělu poskytuje nadměrné množství vápníku. Kyselina sorbová, také v měkoučkém chlebě obsažená, zase způsobuje u citlivých lidí alergii, její úroveň nebezpečnosti je docela vysoká. A víte, proč je onen toust tak měkoučký? Je v něm navíc emulgátor stearoylaktylát sodný, který zabraňuje, aby se těsto kazilo, když se pečivo vyrábí ve velkém. Žádný velký problém, říkáte si možná, ale proč si neupéct nebo nekoupit čerstvý chléb z čerstvého těsta?

paní s jídlem

Zkoumat zadní stranu balení už není jak z jiné planety. Buďte s námi na Zemi. Zdroj: freedigitalphotos.net

Na pultech obchodů najdete i další takové odstrašující případy. Za zmínku stojí třeba Zabijačková paštika jako od babičky obsahující dusitan sodný, který, jak známo, způsobuje rakovinu. Takže buď sáhněte hned vedle na normální paštiku Májku… Ach ne, zase ten dusitan. Éčka, kam se podíváš, že?

Supermarket není scéna z hororu, spíš akční detektivka

Zjistili jsme, že nakupovat zdravě lze i v supermarketu. Tedy ne tak, že se tam budete pohybovat co nejdelší dobu. Naopak rychle a efektivně nakoupíte a vplujete do svých útulných kuchyní, kde si můžete uvařit prakticky cokoli – zdravě! Jednou z variant, jak dosáhnout efektivity při nákupu, je napsat nebo zapamatovat si seznam škodlivých éček a pak u každého výrobku zkontrolovat, jestli je neobsahuje. Což je věc, kterou byste ani nemuseli dělat ve farmářských a foodie obchodech.

Přehledně ty potvůrky najdete na stránce emulgatory.cz pod odkazem Nebezpečná éčka. U všech těch dusitanů, siřičitanů a žlutí, které tam najdete, rozkliknete bezmála udivující abecední seznam potravin, které jsou s nebezpečnou chemií ‚jedna ruka‘. Máte rádi ananas? Tak zapomeňte na ten v nálevu. Je v něm totiž žluť. Možná způsobuje dětskou hyperaktivitu, ale na sto procent se vyrábí z látky, která je karcinogenní až běda. Napadne vás, že ananas je žlutý a žlutá mu sluší. Asi tak, jak sluší dalším výrobkům: pomerančovým sirupům, kokosovým barevným sukům, želé od Dr. Oetker atd. Ale potravinářskou žlutí SY se pyšní i některé proslazené sušené jahody a taky, držte se, pražené mandle od jistých výrobců. No, mrkněte sami.

chemie

Chcete, aby vaše jídlo bylo ze záhadných zkumavek? Není problém. Zdroj: photl.com

Druhou variantou je najít si vyjmenované potraviny přímo na internetu. Řekněme, že si chcete udělat čokoládovou buchtu s kokosem. Všechny ingredience najdete na stránkách chemievjidle.cz, kde dvakrát třikrát kliknete a máte před sebou katalog surovin. Jen si vybrat (nebo nevybrat). U každé potraviny je většinou, až na podezřele anonymní čínské směsi, i výrobce, který vám sám poreferuje, kam svoje výrobky rozváží.

Ani jedna z variant není pro lenochy, to si uvědomujeme, ale zároveň je třeba někde začít. A začátky bývají těžké. Uvidíte, že to nebude dlouho trvat a budete

a) vědět, po čem v super a hypermarketech sáhnout

b) chodit už jen do farmářských obchůdků v okolí – nechte si pomoct na stránkách zdraveprodejny.cz nebo ceskyfarmar.cz

c) většinu potřebných surovin si pěstovat a ‚chovat‘ doma nebo u babičky.

košík v supermarketu

Hmm, co koupit? Nechte si poradit přímo od ‚éček‘! Zdroj: freedigitalphotos.net

Tipy na později

Jestli chcete práci aspoň trošku ulehčit, udělejte si výlet na stránku zdraverecepty.cz. Ohodnocené a vyzkoušené jsou tam recepty čtenářů, které obsahují dobré a celkem snadno dostupné ingredience. Bramborový nákyp s nivou, kuřecí kousky s himalájskou solí a celerová pomazánka, me gusta!

ovoce a zelenina

Při vaření se vždycky snažte nějak zakomponovat ovoce nebo zeleninu. Nejlépe v syrovém stavu. Zdroj: freedigitalphotos.net

Tip 1: Jezte míň perníku z poutě i ze samoobsluhy – některé obsahují žluť (!), jiné kypřicí amonné nebezpečí.

Tip 2: Všechny hlavní uvedené stránky se slučují na portálu zdravapotravina.cz

Tip 3: Vyzkoušejte i bezkonzervantu.cz

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Eliška Studená

Eliška Studená

Jsem ve fázi hledání sebe a ženy ve mě, vaření mi k tomu poskytuje voňavou a kreativní cestu. Pomáhá mi, já jeho prostřednictvím pomáhám lidem kolem. Objevuji chuť jednoduchých pokrmů, prostých čistých chutí potravin, hledám to pravé ořechové i makové. Ovlivňujeme to, co nám vyjde z rukou, i svou náladou, myslí? Mým cílem je udělat si z jídla meditaci, klid, prožitek, láskyplné dílo. Držte mi palce, ať se to zdaří.

Zanechte komentář