Carmen v záplavě vody a světel

Divadlo / 10.9.2013

Také letošního léta uvedla pražská Křižíkova fontána nastudování Bizetovy Carmen, tentokráte v režii Jiřího Pokorného.

Holešovice vs. Národní

Drama krásné, leč lehkomyslné cikánky mohou od roku 2004 zhlédnout obdivovatelé proslulých melodií také přímo na prknech Národního divadla – tohoto potěšení se dostalo i autorce těchto řádků, čímž může být nepatrně ovlivněna pachuť, již pociťovala po dramatu v Holešovicích.

Nebylo by jistě spravedlivé komparovat zde umění, výkony, ba i samotné osazenstvo naší první scény s – snad se nikdo neurazí – turistickou atrakcí, vhodnou k naservírování po celodenním vedru sužujícím toho času hlavní město. I tak se však celá akce příliš tvářila jako mocně nasvícené, nedobře secvičené poskakování za působivého cákotu pohotových vodotrysků a jímavého blikání barevných reflektorů.

Bod po bodu

Nepěkně působil totiž již první fakt, a to příliš málo tanečníků Pražského divadelního baletu, již se pokoušeli s dopomocí pohybů představit divákům drama horkokrevného toreadora a koketující cikánky. Věřím, že by se na betonové podstavce, kde bylo míněno tančit, vešel větší počet herců, což by jak daleko lépe umocnilo atmosféru příběhu, tak by dotyční neriskovali pád do sice barevné, leč jistě nevyhřáté fontány.

Carmen nikdo nepustí! Zdroj: www.krizikovafontana.cz

Carmen nikdo nepustí! Zdroj: www.krizikovafontana.cz

Spravedlivě  – i co do pohlaví – rozděleni baletili jak vpravo, tak vlevo čtyři tanečnice a tanečníci, přičemž případnému méně chápavému divákovi dopomohli tvůrci okatě výrazným oděvem hlavních představitelů – Carmen dodali ještě více rudé (jakože plné vášně) šaty a jejího nápadníka vystrčili dopředu „souboru“ a opatřili ho z druhé strany obdivně k němu vzhlížející a v bílých šatkách se cudně choulící (to aby vynikla opozice ze strany zmíněné rudé) fanynky.

Ani s celkovou zápletkou si produkce nedělala příliš hlavu a vzhledem k obecenstvu, jež tvořili v podstatné míře zahraniční turisté s neustále cvakajícími fotoaparáty (ti majetnější disponovali fotícím iPadem), to zřejmě nepokládali za nutné. Tedy po počátečních cavycích ze strany Carmen a po marném hledění ze strany té druhé (v bílém), spočinou oba v náručí, načež slečna v bílém smutně odbaletí do kulis.

Zápletka!

Až doposud vše vypadalo jako klasický milostný trojúhelník, kdyby se ovšem na scéně neobjevil všemi vyhlížený toreador, jehož příchod doprovázela asi nejslavnější melodie celé opery, což diváci kvitovali a jali se šťouchat do svých potomků v rámci upozornění na zápletku celého děje.

Happyend?

Carmen a Don José. Zdroj: www.krizikovafontana.cz

Carmen a Don José. Zdroj: www.krizikovafontana.cz

Obsah a rozuzlení nebudu prozrazovat; jen vás uklidním – tvůrci nepojali v rámci nového nastudování dramatu touhu pozměnit samotný závěr příběhu a nenechali spočinout oko diváka na všech zúčastněných zamilovaných, kterak se ve svátečním připravují na oddavky.  Tedy případní zájemci neváhejte – příběh tragické lásky na pozadí vody a světel je možno zhlédnout pouze do konce září.

Inscenace: Bizet – Carmen – Balet
Autor:  Georges Bizet
Divadlo: Křižíkova fontána
Režie:  Jiří Pokorný
Herecké obsazení: Tančí Pražský divadelní balet v režii Jiřího Pokorného
Cena: 226 Kč

Zdroj perexové fotografie: krizikovafontana.cz

Hana Bulejová

Zanechte komentář