Už jste vyzkoušeli CrossFit?

Sport / 26.9.2013

Jednoduché, intenzivní, rozmanité a komplexní cvičení – to všechno je CrossFit trénink.

Základní znaky CrossFit tréninku

CrossFit je jedním z nejpopulárnějších a nejefektivnějších tréninků. Jedná se o silový a kondiční trénink, který kombinuje prvky z různých tréninkových metod – gymnastiky, rychlosti, vzpírání, veslování, síly a plyometrických cvičení. CrossFit cvičení usiluje o celkový fyzický rozvoj, čímž se naprosto liší od klasického posilování, které se zaměřuje pouze na určité tělesné partie. Komplexně posilujeme a rozvíjíme sílu, vytrvalost, celkovou výdrž, flexibilitu, výbušnost, rovnováhu, hbitost, koordinaci a přesnost.

CrossFit trénink je díky své variabilitěrozmanitosti vhodný téměř pro všechny, neboť se dá velmi jednoduše přizpůsobit věku, pohlaví, aktuálnímu zdravotnímu stavu, prostředí, počtu cvičenců…

Jak vypadá CrossFit trénink?

VÝHODY:

  • komplexní posilování
  • jednoduché cviky
  • velmi intenzivní
  • časové nenáročné
  • kruhový systém cvičení

Každý trénink je jiný, ale i tak intenzivní a hlavně velmi efektivní. Vždy se zaměřuje na budování celkové fyzické kondice, nikoliv pouze na konkrétní svalové skupiny. V tréninku nejčastěji převažují cviky s vlastní vahou těla, jako jsou kliky, dřepy, shyby, angličáky či sedy lehy. Ve speciálních posilovnách, které se od klasických liší absencí speciálních strojů, můžeme použít i činky, medicimbaly, kettlebelly, švihadla.

Posilovací náčiní. Zdroj: Radka Hanzlová, Generace21.cz

Posilovací náčiní. Zdroj: Radka Hanzlová, Generace 21

Cvičení CrossFit je založeno na kruhovém systému. Cvičenec obchází jednotlivá stanoviště, na kterých se vždy zdrží určitý čas. Po odcvičení všech stanovišť se celý kruh opakuje. Trénink trvá v závislosti na počtu opakování od deseti do šedesáti minut.

Plán tréninkové jednotky. Zdroj: Colby Otero, Wikimedia Commons

Plán tréninkové jednotky. Zdroj: Colby Otero, Wikimedia Commons

Důležitým faktorem v CrossFit tréninku je čas. Můžeme s ním pracovat dvěma způsoby, které nás však dovedou ke stejnému cíli. U prvního způsobu máme pevně stanovený čas a poté je jen na nás, abychom zvládli odcvičit co největší objem. Po skončení lze výkonnost posoudit dle počtu opakování, cviků nebo sérií. U druhého způsobu vycházíme s pevně daným objemem tréninku, který musíme odcvičit. Dosažený čas, za jaký jsme absolvovali celou tréninkovou jednotku, je ukazatelem pro naši výkonnost.

Kdo CrossFit vytvořil?

Myšlenka, jak vytvořit novou tréninkovou metodu, která bude zaměřená na všestranný rozvoj, bude rovnoměrně rozvíjet všechny složky tělesné zdatnosti, se zrodila v USA v 90. letech 20. století v hlavě bývalého sportovního gymnasty Grega Glassmana a jeho manželky Lauren Glassmanové. Ve své domovině se CrossFit stal fenoménem, který se postupně rozšířil do Evropy.

Pokud vás cvičení CrossFit zaujalo, můžete si ho přijít vyzkoušet a poradit se s trenéry do CrossFitových a fitness center, kterých je v České republice hned několik (Praha, Zlín, Ústí nad Orlicí, Brno, České Budějovice,…).

Zdroj perexové fotografie: Wikimedia Commons

Radka Hanzlová

Radka Hanzlová

Jsem velmi živý a energický člověk. Sportovec tělem i duší. Ráda něco tvořím a učím se novým věcem. Motto: Všechno zlé je pro něco dobré.

Zanechte komentář