Týdenní workshop seznámil amatéry s komedií dell‘ arte

Divadlo Kultura / 29.8.2013

Ve Velkých Losinách proběhl workshop, jehož cílem bylo představit zájemcům staroitalskou komedii dell‘ arte.

Ve dnech 12.–18. 8. proběhl v krásném prostředí zámku Velké Losiny workshop na téma komedie dell‘ arte pod vedením Daniela Hrbka – režiséra, pedagoga DAMU a ředitele Švandova divadla v Praze. Na závěr workshopu bylo připraveno vystoupení účastníků kurzu, jež bylo odehráno po dvou představeních ve Velkých Losinách i v rámci divadelního minifestivalu Olomoucké divadelní prázdniny v pondělí 26. 8.

představení ve Velkých Losinách. zdroj: lazne-losiny.cz

Představení ve Velkých Losinách. Zdroj: lazne-losiny.cz

Průběh workshopu

Workshopu se mohl zúčastnit v podstatě každý herecký nadšenec, účast nebyla omezena věkem a byla určena pro amatéry, poloprofesionály či studenty ať už středních, tak i vysokých škol. Na programu bylo seznámení s různými typy klasické komedie dell‘ arte, zacházení s rekvizitami, tvorba vlastních scénářů i jejich realizace a v neposlední řadě umění improvizace.

V rámci workshopu si frekventanti mohli vyzkoušet práci s originálními koženými maskami, jež pocházejí z dílny mistra komedie dell‘ arte Antonia Favy, celosvětově známého představitele tradice této komedie. To vše probíhalo v jedinečném prostředí – na nádvoří zámku, v zámeckém parku i přilehlých zámeckých interiérech. O proběhlém workshopu vznikne následně i filmový dokument mapující pokroky účastníků kurzu, záludnosti komedie dell‘ arte i čirou radost z herecké práce divadelních neprofesionálů.

Masky italského umělce Antonia Favy. zdroj: digital.library.northwestern.edu

Masky italského umělce Antonia Favy. Zdroj: digital.library.northwestern.edu

Závěrečné představení v Olomouci

Hodinové vystoupení v Olomouci muselo být kvůli nepřízni počasí přesunuto z původně plánovaného nádvoří Vlastivědného muzea do sálu Václava III., na efektu mu to ale ani zdaleka neubralo. Na úvod bylo návštěvníkům umožněno „osahat“ si typické masky, jejichž cena se pohybuje kolem 750 €. Poté už následovalo seznámení s proběhlým workshopem, frekventanty kurzu, kterých bylo šest, a ukázky komedie dell‘ arte mohly začít.

„To, co zde uvidíte, bych si ani netroufal nazývat představením,“ oznámil na úvod lektor a zároveň komentátor celého večera Daniel Hrbek. Celé vystoupení bylo složeno z kratších, zhruba pětiminutových etud, proložených komentářem Daniela Hrbka, v němž diváky seznámil s tím, co vlastně komedie dell‘ arte je, kdy vznikla, jak fungovala. Herci pak předvedli pohybová cvičení, která jsou nutná pro protažení těla před vystoupením, jelikož řeč těla je v komedii dell‘ arte základem. Stejně tak je základem improvizace, v divadelních hrách tohoto typu je dána pouze základní osnova příběhu. Následně objasnil i charakteristiky jednotlivých postav – těmi nejznámějšími jsou kupříkladu Dottore, Capitano, Zanni, milenecké dvojice (které jako jediné nepoužívají při hraní masky) a v neposlední řadě postava smrti. Každá z postav byla v krátkém pásmu prezentována. Nutno podotknout, že jednotlivé skeče vynikaly příjemným humorem a z herců – byť naprostých amatérů – čišela odzbrojující profesionalita, i když na přípravu měli pouze necelý týden, a improvizované texty, narážející na vyvraždění Přemyslovců právě v Olomouci, byly naprosto trefné.

Představení sklidilo velmi kladný ohlas u všech diváků, bylo velmi cenným exkurzem do dnes již pomalu opomíjené, ale velmi tradiční a pro ostatní divadelní typy z vývojového hlediska nenahraditelné součásti divadla. Každý, kdo přišel, rozhodně nelitoval.

Staroitalská komedie dell' arte. zdroj: user:Piotrus,commons.wikimeida.org

Staroitalská komedie dell‘ arte. Zdroj: Piotrus, commons.wikimedia.org

Co je komedie dell‘ arte?

Komedie dell’arte je divadelní pojem pocházející z italštiny, který označuje improvizovanou komedii s předem daným dějem a typickými maskami, jako je Capitano, Zanni (sluha) či Dottore. Komedie dell‘ arte je plná vtipů a pantomimických žertů. Jedná se o komedii existenciální – všem postavám jde výhradně o přežití, což se jim většinou přes spoustu strastí daří. Její kořeny sahají k římským fraškám a lidovým hrám, vrcholu dosáhla v polovině 16. století v severní Itálii. Její vliv se promítl do evropských veseloher – zejména francouzských, anglických a německých. Inspirovala například Moliéra k napsání Lakomce, Carla Goldoniho při psaní Sluhy dvou pánů a bez nadsázky lze tvrdit, že se stala základem dnešní situační komedie.

Zdroj perexové fotografie: www.lazne-losiny.cz

Michaela Kotásková

Michaela Kotásková

Studentka se zájmem o cestování, divadlo, dobrou literaturu a se slabostí pro dobrou kávu a ještě lepší kuchyni.

Zanechte komentář