Tento článek o ničem není, nečtěte ho

V obraze / 5.9.2013

Čtete? Pokud ano, tak na vás právě zapůsobil GUERILLA MARKETING.

Co je to guerilla marketing?

"Existují lepší cesty, jak dělat kariéru." Guerilla marketing použitý u vstupu na veletr pracovních příležitostí. Zdroj: blogof.francescomugnai.com

„Existují lepší cesty jak dělat kariéru.“
Guerilla marketing použitý u vstupu na veletrh pracovních příležitostí.
Zdroj: blogof.francescomugnai.com

Název guerilla je převzat z válečné terminologie, kde jsou to partyzánské jednotky, které čelí významné převaze, které nejsou schopny materiálně nebo početně konkurovat, a proto musí vymyslet překvapivé údery v boji, které protivník nečeká. V marketingu to tedy znamená, že malé firmy mohou uspět i na úkor velkých nadnárodních korporací.

Celá filozofie guerilla marketingu spočívá v úderu tam, kde to protivník nečeká, guerilla šokuje, získává pozornost, šíří paniku, burcuje veřejnost.

Je to pravý opak tradičního marketingu. Základem guerilla marketingu je nápad, který upoutá, je to něco, co zákazník nečeká, je překvapen a informuje o tom další potenciální zákazníky například šeptandou (tzv. virálním marketingem), což je nejlepší marketing, kterého firma může dosáhnout. Vznikl jako konkurenční nástroj malých firem s nízkým rozpočtem, pro využití guerilly ale nemusíte být malá firma, naopak, v dnešní době guerillu využívají spíše velké firmy, pro které je zajišťují převážně marketingové agentury. Guerilla je také dobrým nástrojem, jak upozornit na sociální či společenské problémy.

Číst, či nečíst?

Sociální guerilla týkající se  růstu hladovějících dětí v Jižní Africe, kterou měla na svědomí charita Feed SA. Zdroj: ibelieveinadv.com

Sociální guerilla týkající se růstu hladovějících dětí v Jižní Africe, kterou měla na svědomí charita Feed SA.
Zdroj: ibelieveinadv.com

Právě název tohoto článku byl můj osobní pokus o guerilla marketing. Samozřejmě, že chci, abyste si tento článek přečetli, články jsou od toho, aby se četli, všichni to očekáváme a víme, ale pokud napíši do nadpisu „Tento článek o ničem není, nečtěte ho!“, tak už je něco jinak, něco šokuje, je tu článek, ale s nadpisem, abyste ho nečetli. To už upoutá vaši pozornost možná i více, než kdybych ho nazvala „Guerilla marketing“ a o to mi jde.

 

Je to jen o nápadu!

Jay Conrad Levinson, který je považován za guru guerilla marketingu, ve své knize uvádí, že guerilla marketéři nespoléhají na hrubou sílu bezedného marketingového rozpočtu, ale místo toho spoléhají na sílu představivosti. Jsou to takoví podnikatelé, kteří usilují o konvenční cíle, například o zisky a radost z akce, ale dosahují jich nekonvenčními prostředky. Jako příklad uvádí i příběh majitele knihkupectví, jehož obchod byl umístěn mezi dvěma velkými konkurenčními prodejnami.

Jednoho dne přišel do práce a uviděl, že konkurence vpravo od něj vyvěsila veliký poutač: „Obří výroční slevy! Ceny sraženy o 50 %!“. Stejně tak konkurent vlevo vyvěsil oznámení ještě větší: „Gigantický výprodej! Ceny sníženy o 60 %!“. Jelikož byl majitel sídlící mezi nimi guerilla marketér, vyvěsil na svůj prostřední krámek jednoduché sdělení: „Hlavní vchod“.

Zdroj: Jay Conrad Levinson, Guerilla marketing 

Anatomie guerilla marketingu Zdroj: crystalballforecasting.com

Anatomie guerilla marketingu Zdroj: crystalballforecasting.com

A právě o tom je guerilla marketing, o nápadu a kreativitě, k celkové realizaci jsou potřeba hlavně tři věci: jednoznačné zadání, nezatížené myšlení a odvaha.

Jak ale uvádí marketingová agentura Crystal Ball Forecasting ve svém schématu „Anatomie guerilla marketingu“, stejně tak je důležitá spousta dalších věcí jako například jednat rychle, mít velké srdce, jelikož nikdy nemůžeme vyhrát ve všech směrech, také dobře plánovat a dobře využít finance. No a v neposlední řadě je podstatné mít odvahu.

Zdroj perexové fotografie: Gabriela Nováková, Generace 21

Gabriela Nováková

Gabriela Nováková

Bylo by dobré změnit svět.

Zanechte komentář