Představujeme kreatin – malý zázrak pro velké svaly

Sport / 20.9.2013

Autor:

Vzali jsme si pod mikroskop jeden z nejefektivnějších doplňků stravy pro sportovce. Poradíme vám, jak s jeho pomocí dosáhnout maximálních výkonů.

Možná i vy jste někdy zauvažovali o tom, jak tělu dopomoci k vyššímu výkonu nebo urychlit efekt, kterého chcete cvičením dosáhnout. Lze toho vůbec dosáhnout legální cestou a bez vedlejších účinků? Ano, je tu totiž kreatin.

Jak to funguje?

Kreatin je nestavební aminokyselina, která je základní stavební látkou pro tvorbu fosfátů. Ty tvoří okamžitou energii, kterou naše tělo využívá při metabolických reakcích. Kreatin se v lidském těle vyskytuje přirozeně, pokud vám jde ale o nárůst svalové hmoty, který tato látka podporuje, je třeba ji doplňovat ve vyšším množství. Běžně kreatin přijímáme z masa – je ovšem otázkou, zda chcete denně sníst např. 1,5 kg masa, anebo tuto porci nahradit pár gramy kreatinu.

Tento doplněk se využívá zejména v silových sportech, není ale vyloučeno jeho využití i jinde. Při pravidelném doplňování potravy zajišťuje, že se svaly naplní vodou a glykogenem, tudíž zejména v prvních týdnech dochází k nárůstu hmotnosti.

Více než kilogram masa nebo lžičku kreatinu? To je oč tu běží. Zdroj: photl.com

Více než kilogram masa, nebo lžičku kreatinu? To je, oč tu běží. Zdroj: photl.com

Jak často užívat?

Pro ideální průběh a nárůst svalové hmoty se doporučuje denní dávka 1 g kreatinu na 20 kg hmotnosti. Lze rovněž jít cestou, kdy v den tréninku si dáte uvedené množství a v den odpočinku poloviční. V druhém případě bude nárůst pozvolnější, nicméně stále efektivní. Denní příjem je vhodné rozdělit do několika dávek.

Obecně by se kratin měl užívat cyklicky v délce šesti až osmi týdnů, tj. uvedenou dobu užívat denně, pak stejně dlouhá pauza. Některé teorie tvrdí, že se po době cca osmi týdnů tělo na zvýšený příjem kreatinu adaptuje, a proto je nutné jej vysadit, nicméně to je nepotvrzené. V každém případě se ale vyplatí užívat cyklicky – byť nejsou žádné negativní vedlejší účinky známy, pročistíte si tělo a potěšíte peněženku.

Zaujala vás tato možnost? Než poběžíte shánět kreatin, který je běžně k dostání v prodejnách fitness, rozmyslete si ještě, v jaké formě jej chcete užívat. Asi nejefektivnější je čistý kreatin monohydrát – prášek, který rozmícháte ve vodě. Pro hodně intenzivní cvičení se dodává i v kombinaci s glukózou, což má za efekt rychlejší nárůst svalové hmoty, ale rovněž vyšší obsah podkožního tuku. V poslední době se na trhu objevují stále nové varianty kreatinu, údajně účinnější a efektivnější, nicméně otázkou zůstává, z jaké části je to jen snaha výrobců o inovaci. Při nákupu se určitě poraďte s obsluhou. Sportu zdar!

Zdroj perexové fotografie: nutrend.cz

Jan Markel

Jan Markel

Chronický ironman s touhou posouvat hranice snění i bdění, fyzických i psychických sil, zarputilý optimista, který věří, že když něco děláte dostatečně dlouho a intenzivně, tak zblbnete, pardon, naučíte se to alespoň na průměrné úrovni. Věří, že lze dokázat cokoliv a s oblibou to dokazuje. Je velmi ješitný, proto často googlí sám sebe. K smrti rád vyplňuje profily nudnými informacemi.

Zanechte komentář