jOBS main

Milovaný i zatracovaný iSteve

Film / 27.8.2013

Autor:

Jeden z největších vizionářů a géniů moderního věku se konečně objevil na stříbrném plátně. Je však filmové jablko sladké nebo kyselé?

Steve Jobs kdysi řekl, že „ti lidé, kteří jsou dostatečně blázniví na to, aby mysleli, že mohou změnit svět, jsou ti, co to dokážou“. Věta dokonce zazní i ve filmu z úst Jobsova představitele, Ashtona Kutchera. Vůbec to totiž nezní bláznivě. A pošetilé ani nebylo chopit se myšlenky natočit film o člověku, kterému byl inspirací celý svět. Pokud je ovšem hlavní hrdina osobnost a má reálné charisma, které hory přenáší, je to úkol vskutku nelehký. A někdy i nemožný.

JOBS
(životopisný/drama)
Režie: Joshua Michael Stern
Scénář: Russell Carpenter
Hrají: Ashton Kutcher, Josh Gad, James Woods, Matthew Modine …

Snímek mapuje období života zakladatele společnosti Apple od jeho raných let, kdy zanechal studia na vysoké škole a drobnými krůčky plnil své vize a nápady. Na začátku je nutné podotknout, že film zobrazuje Jobse jako člověka se skvělou myšlenkou, ale o to horší realizací. Naštěstí pro něj a pro celý svět technologií, dokázal vždy najít někoho, kdo jeho ideu přeměnil ve skutečnost. Se svým přítelem Stevem Wozniakem rozjedou (na základě Wozniakova nápadu na produkt) v malé garáži v Silicon Valley společnost, která se později stane nejvýdělečnější korporací na světě.

…because the ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.

S velkým úspěchem ale přichází i velká odpovědnost (ano, je to stejné jako u schopností superhrdiny). Poté, co se produkty „jablíčkové“ společnosti začaly prodávat, začal Jobs myslet a žít jen obchodem a dalšími pokroky. Za účelem uspět v konkurenci takových firem jako je IBM či Microsoft začal efektivně „třídit“ cokoliv, co by ho mohlo zbrzdit. Včetně svých přátel a blízkých.

Kdo alespoň jednou viděl nějakou výstavu společnosti Apple s prezentací nejnovějších iHRAČEK, tak si Jobse vybavuje jako sympatického, lehce se hrbícího člověka s „lenonkami“, kterému zářily oči pokaždé, když vytáhl z kapsy jeden ze svých vynálezů za doprovodu superlativů a cool přívlastků. Práce s veřejností – to znamená s potenciálními zákazníky – byla vždy jeho předností. Lidé v něm viděli génia, jaký se nerodí každý den. Film se však snaží nakouknout spíše do zákulisí celého procesu a přibližuje Jobsovo odhodlání chodit přes mrtvoly a také postupnou nevraživost ze strany jeho domovské společnosti.

jOBS - Ashton Kutcher

Steve Jobs v podání Ashtona Kutchera. Zdroj: bontonfilm.sk

Těžko říct, zda bylo cílem filmařů ukázat slavného vizionáře primárně z té nehezké, odvrácené strany. Filmový Steve si mnohdy nebere servítky a tomu, kdo vybočí z plánované cesty, neváhá ukázat dveře. Platí to pro staré přátele, kteří „nemají pro rostoucí společnost potenciál“ a ze začátku i pro rodinu, která se Jobsovi v té době zkrátka nehodila. Genialitu střídá krutost, která nese přízvisko nutných změn. I přesto vám ve chvíli, kdy už to všechno správní rada Applu nepřekousne, přijde Stevea líto. Možná také proto, že víte, že má pravdu.

Herecký ansámbl je slušný, většina herců je i celkem podobná reálné předloze. Kapitán týmu, Ashton Kutcher, snad nejvíc. Jeho výkon je sympatický a je vidět, že odpozoroval Jobsovu chůzi, mimiku i pohyby. Chybí mu ale něco, co napodobit nedokázal a nedokáže. Může zahrát muže s ostrými lokty, který se žene za vidinou úžasného cíle – nutno říct, že měl nakonec i lehčí úlohu díky tomu, že film neukazuje období, kdy Jobs onemocněl. Hlavní ingrediencí nesmrtelného iStevea je ale jakási aura a charisma, které v sobě zkrátka máte, anebo ne. Pokud se točí životopisný snímek, vždy je hodnotícím a zároveň srovnávacím prvkem i to, jak osobnost viděli obyčejní smrtelníci. Záměr tvůrců zachytit hlavně temné stránky z Jobsova života má rozporuplný účinek. Na miskách vah chybí trochu víc nadhledu.

Jobs jako celek působí dobře. Jen to, že film ukazuje život člověka, který svým způsobem změnil svět, je lákavé a diváky to do kin přiláká. Pokud se ale na plátno podíváme přes kulaté brýle, zjistíme, že detaily jsou skutečně kořením každého uměleckého díla – kinematografie nevyjímaje. Snímek nemůžeme označit jako špatný – vůbec ne. Jen prostě není dostatečně cool.

Stay hungry, stay foolish.

Zdroj perexové fotografie: bontonfilm.sk

Tomáš Fiala

Tomáš Fiala

Student novinařiny se zájmem o sport, divadlo a kulturu obecně. Nadšenec do filmů a TV sérií. Řídí se heslem "Na všem negativním hledej pozitivum" i když jde do tuhého.

Zanechte komentář