Co cvičit? Vzpomeňte si na tělocvik!

Sport / 14.9.2013

Přestože si dnes můžeme vybírat z obrovského množství sportovních aktivit, nezaškodí se občas vrátit zpátky ke kořenům –  do hodin tělocviku.

Pro mnoho lidí představuje školní tělocvik první kontakt se sportem vůbec a zážitky s ním spojené mají určitý podíl na tom, jaký je jejich vztah k fyzickým aktivitám v průběhu dalšího života. Ať už jsou vaše zkušenosti s hodinami tělesné výchovy kladné, nebo záporné, zaměříme se nyní na to, jak typická školní cvičení mohou obohatit naše sportování v současnosti.

Samozřejmě vždy záleží na konkrétním pojetí výuky, ale určitě se najdou prvky, na které si vzpomeneme všichni a které jsou pro zlepšení fyzické kondice dobře využitelné i v dospělosti. A navíc k nim nebudete potřebovat ani tělocvičnu, ani spolužáky.

I cviky ze základní školy jsou pro posilování důležité.

I cviky ze základní školy jsou pro posilování důležité.

[two_third]

Přínos cvičení nejrůznějších skoků a výskoků je komplexní. Poskoky na místě nebo panáci jsou při cvičení v nižší intenzitě a delším časovém intervalu (několik minut) dobrými pomocníky při spalování tuků, cvičení jako žabáci, dřepy s výskokem a přeskoky potom přispívajíposílení stehenních, hýžďových i lýtkových svalů.

[/two_third]

K těmto materiálově a prostorově nenáročným cvičením patří především různé skoky, výskoky a přeskoky.

Představíme si proto šest těchto základních cviků, jejich správná provedení a možnosti, jak je začlenit do tréninků v domácích podmínkách. Jednotlivé cviky si buď můžete počítat, nebo si určit čas, během kterého je budete provádět (např. 30 sekund, minuta apod.). Kolik cviků za sebou je třeba zvládnout, nelze jednoznačně říct. Záleží vždy na vaší fyzické úrovni a celkové skladbě daného tréninku.

Poskoky na místě

Nenáročné cvičení, využitelné i jako zahřívací fáze před dalším cvičením. Stačí se pouze z obou nohou odrážet mírně do výšky, odraz i dopad na stejném místě. Pro vyšší náročnost cviku můžete v rukou držet například jednoruční činky nebo tyto mírné poskoky proložit vyššími výskoky (např. tři mírné poskoky na místě + jeden vyšší výskok se zvednutými koleny).

Žabáci

Žabáci jsou jedním z těch posilovacích cviků, po kterých, zvláště pokud je neděláte často, budete cítit namožené svaly ještě druhý den. Jde o neoblíbené cvičení, ale velmi jednoduchéúčinné. Výchozí pozicí je dřep, následuje odraz směrem dopředu a dopad opět do dřepu. Chcete-li si cvičení žabáků zpestřit, zkuste měřit vzdálenost, kterou dokážete překonat např. pěti, deseti, patnácti žabáky. Pokud na cvičení nemáte dost místa, skákejte žabáky s obratem.

Dřepy s výskokem

Cvik je obměnou klasických dřepů, jediným rozdílem je, že se při zvedání ze dřepu odrazíte do výšky a ruce máte nad hlavou.

Přeskoky lavičky

Klasické tělocvikové cvičení, kdy se rukama držíme nízké lavičky a nohama ji přeskakujeme ze strany na stranu. Při cvičení můžete zůstat na jednom místě nebo po lavičce postupovat dopředu. Nemáte-li k dispozici vhodnou lavičku, nevadí, přeskakujte stejným stylem např. podložku na cvičení (v tomto případě jsou ruce opřeny o podložku).

Panák

Při tomto cvičení, které na internetu najdete spíše pod názvem jumping jack, zapojíte hornídolní končetiny. Začínáte ve stoji, poté skokem přejdete do stoje rozkročného, zároveň ruce spojíte nad hlavou a poté se vracíte zpět do výchozí pozice. Při nižší intenzitě pohybu jde o cvik použitelný při rozcvičení, vyšší intenzity dosáhnete, když budete provádět pohyb rychleji nebo s činkami. Jak můžete vidět, jedná se opravdu o snadné cvičení:

Angličák

[two_third align=“right“]

Angličáky (nebo burpees) používala americká armáda pro testování vojáků před vstupem do druhé světové války. Pokud zvládli během dvaceti sekund opakovat tento cvik jen osmkrát, byla jejich fyzická úroveň hodnocena jako slabá. Naopak provedení třinácti a více angličáků znamenalo, že voják je ve výborné kondici. Jak byste v tomto testu uspěli vy?

Podle časopisu Popular Science

[/two_third]

Angličák se skládá z několika jednotlivých cviků. Začínáte ve dřepu, pokračujete klikem, následuje skok do pozice dřepu a poté výskok ze dřepu.

Video užitečné hlavně pro začátečníky je třeba toto:

Dnešní exkurze do školních tělocvičen prozatím končí. Seznam různých „cviků z tělocviku“, ale rozhodně vyčerpán není. Pokud preferujete sportování, které je nenáročné na prostor, vybavení a finance a které je zároveň efektivní a zábavné, sledujte dál sekci Sport na stránkách Generace 21!

Zdroj všech fotografií: freedigitalphotos.net

Kateřina Švecová

Kateřina Švecová

Každé ráno se v savaně probouzí gepard s tím, že bude muset běžet rychleji než gazela, aby nezemřel hladem. Každé ráno se v savaně probouzí gazela a ví, že bude muset běžet rychleji, než gepard, aby přežila. Není důležité, jestli jsi gepard nebo gazela, důležité je si uvědomit, že MUSÍŠ BĚŽET. (africké přísloví)

Zanechte komentář