Prázdninové novinky v divadlech

Divadlo Kultura / 23.8.2013

Co se událo, zatímco jsme byli na svých dovolených, a jakými proměnami a změnami prošla za léto pražská divadla? 

I přesto, že divadla vyhlásila své divadelní prázdniny a v létě zela většina z nich prázdnotou, došlo k některým změnám, které se diváků dotknou v nových sezónách, které začnou počátkem září. Ty příjemné i nepříjemné vám teď přinášíme.

Nové vedení Divadla Na zábradlí

Po výběrovém konkurzu, který byl vyhlášen v prosinci loňského roku, byl do čela Divadla Na zábradlí vybrán odbornou komisí Petr Štědroň, umělecký šéf brněnské Reduty. První sezóna, kterou divadlo pod jeho vedením uvede, je pojmenovaná Tradice v novém. Společně se Štědroněm na nové posty nastoupí také umělecká šéfka Dora Víceníková a režisér Jan Mikulášek. Nová sezóna slibuje nový směr a náboj, který divadlo postupem času ztrácelo.

Právě tradiční představení, která lákala návštěvníky do brněnské Reduty, budou v novém scénickém provedení a odlišném hereckém obsazení přenesena i do Prahy. Jedná se například o tato představení, která budou mít premiéru již v prvních měsících nové sezóny – Korespondence V + W, Europeana, Buržoazie, Zlatá šedesátá, Anna Karenina a Kabaret Kafka. Divadlo chce nyní inscenovat i nepůvodní divadelní texty a více se zaměřit na poselství, které divákovi může v divadelní formě předložit. O režírování klasických titulů se pak mají postarat přední režiséři, které si divadlo přizve. Můžeme jmenovat zvučná jména jako například Jan Mikulášek, Jiří Havelka, Jan Frič nebo J. A. Pitínský.

První novotradiční inscenací, kterou divadlo uvede 16. září, bude titul Korespondence V+W, koncem září se k ní přidá i premiéra inscenace Europeana. Recenze z představení vám přineseme během září.

korespondence01

Korespondence V+W. Zdroj: nazabradli.cz

Konec divadla Rokoko?

[one_fourth]Znění divadelního výzkumu naleznete zde.[/one_fourth]Oznámení o doporučeném ukončení divadla Rokoko vyvěsila na svých stránkách Městská divadla pražská koncem minulé sezóny. Tento návrh byl vznesen při studii, kterou si pražský Magistrát objednal u Divadelního ústavu. Magistrát hlavního města Prahy se pod vedením radního Václava Novotného pokoušel o transformaci divadel v neziskové organizace, které by nebyly vázané na financovaní městem. Rozpočet, které město dostává na chod pražských divadel, jež zatím fungují jako příspěvkové organizace, není stabilní a po finanční stránce musí být upřednostňován provoz divadla před samotnou realizací tvůrčích projektů a umění.

Ve výzkumu, který dostal název Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě, se angažoval i bývalý ředitel Národního divadla Ondřej Černý. Ústav mimo jiné doporučil i ukončení činnosti divadla Rokoko. Proti tomu se bouří zaměstnanci a kulturní veřejnost, která připomíná, že zánik divadla Rokoko by zároveň znamenal rozpad Městských divadel pražských. V současné době je na stránkách divadla přístupná petice, která odmítá tento krok.

Transformace Ypsilonky a divadla Spejbla a Hurvínka

Posudek Divadelního ústavu se také dotkne divadla Ypsilon a divadla Spejbla a Hurvínka. U obou divadel se uvažuje o jejich změně ze statusu příspěvkové organizace v neziskovou. V současné době tuto proměnu brzdí změna občanského zákona, která vstoupí v platnost v roce 2014. V zákoníku dojde k přeměně formulace neziskových organizací a nově vzniknou i veřejně prospěšné společnosti. V ty by se postupně měla proměnit všechna pražská divadla dotovaná hlavním městem, to by si pak ponechalo pouze Divadlo Na Vinohradech a divadélko Minor.

Výběr divadla Ypsilon a Divadla Spejbla a Hurvínka není náhodná. Obě divadla jsou tzv. autorská a jejich existence je úzce spjatá i s vedením, které se neobměňuje. V případě Ypsilonky je divadlo spojováno se jménem Jana Schmida, v případě dejvického divadélka Spejbla a Hurvínka je divadlo spjato s Helenou Štáchovou, která vlastní i autorská práva na ústřední dvojici loutek. Není proto možné v divadle obnovit vedení tak jako např. v Divadle Na zábradlí či Pod Palmovkou. Navíc divadlo Ypsilon podle radnice není schopné správně hospodařit s penězi a v minulém roce byla radnice nucena splatit za divadlo dluh dva miliony korun.

Po přeměně v samostatný subjekt by pak musela divadla žádat o grantovou podporu, kterou by jim radnice mohla přidělit, dokonce by se mohlo jednat o podobně vysoký grant, jako byl divadelní každoroční příspěvek. Podmínkou by však bylo i úspěšné postoupení v grantovém řízení. Část divadel se proti tomuto návrhu bouří, především pak divadla, která jsou jako první na řadě. Zatímco ostatní divadla by dostávala stálý příspěvek a zřizovatelem by stále zůstalo město, nezisková divadla by se již musela postarat sama o sebe.

Hurvínek a Spejbl. Zdroj: spejbl-hurvinek.cz

Hurvínek a Spejbl. Zdroj: spejbl-hurvinek.cz

Lang novým ředitelem Palmovky

Paralelně s výběrovým řízením na ředitele Divadla Na zábradlí probíhal konkurz i na ředitele Divadla pod Palmovkou. Komise nakonec ze sedmi uchazečů zvolila Michala Langa, který v ředitelském křesle vystřídá Petra Kracika. Ten stejně jako Petr Štědroň nastoupí do své funkce 1. září. Samotné divadlo pak kvůli rozsáhlým povodním zahájí svoji sezónu až v říjnu. Lang ve svém předloženém konceptu odsoudil podbízivý styl, kterým chce divadlo získat na popularitě a ve svých vizích se chce zaměřit na klasická i současná dramata. Spolupráci již přislíbilo mnoho umělců, lákadlem bude i hostování Vilmy Cibulkové ve hře Krvavá svatba, kterou divadlo připravuje.

Národní divadlo zahájí sezónu podle plánů

[one_fourth]O odvolání ředitele Jana Buriana si můžete přečíst zde. [/one_fourth]

Podle nejnovějších informací zahájí Národní divadlo sezónu podle plánu. Většina umělců a herců, včetně uměleckého šéfa činohry Michala Dočekala, stáhla své výpovědi. Na první scénu se tak navrátí více než polovina souboru, který v červenci podal výpovědi proti odvolání generálního ředitele Jana Buriana. Na své výpovědi stále trvají Richard KrajčoMiroslav Donutil, který bude v reprízách oblíbených inscenacích působit jako host.

 

Zdroj perexové fotografie: depts.washington.edu

Tereza Kosáková

Tereza Kosáková

Milovník divadla, dobrého jídla, ironie, kavárenského povalečství, tance, tulipánů, Pixaru, kvalitní hudby, O. Wildea, dopisů a dalších rozličností.

Zanechte komentář