Jak (ne)fotit na slunci?

Design / 28.8.2013

O čem slýcháme u fotografování nejčastěji? Ano, samozřejmě, jedná se o světlo. Je to nejdůležitější atribut při tvorbě dokonalé fotografie.

Momentálně se nebudeme bavit o tom, kdy je jaké světlo ideální pro dokonalé portrétní fotografování, ale o tom, když světlo právě pro klasickou fotografii vhodné není. Tím myslíme jasné slunné dny.

Jsme-li časově omezení, tudíž nemůžeme manipulovat s dobou a místem fotografování, může nastat problém se sluncem. Slunce, které je vysoko na nebi, vrhá tvrdé světlo. A to pak tvoří nepěkné stíny. Co s tím?

Portrét při slunci

Portrét vyfocený při slunci – jsou vidět tvrdé přechody mezi světlem a stínem. Zdroj: SimMa Photography

Přímé světlo

V létě se často setkáváme s fotografiemi pořízenými na slunci. Přímé sluneční světlo evokuje dokonale letní den a nabízí opravdu velké množství dopadajícího světla, což je dobře. Nicméně kvůli úhlu, kterým světlo dopadá, a jeho intenzitě se tvrdým stínům na obličeji nevyhneme. Při správném nastavení  hodnot fotoaparátu i svého objektu – například modelky – může vzniknout zajímavá fotografie. Při tak ostrém světle je třeba nastavit ISO na minimum, hloubka ostrosti by měla být trochu nižší, aby celkový dojem nerušilo ostré pozadí. Podle těchto hodnot pak nastavte i odpovídající čas – obvykle stačí kolem 1/200s. Nesmí nám však nic zaniknout v dopadajícím stínu, kde by mohla být fotografie podexponovaná. Rozhodně nefoťte tam, v němž je mnoho přechodů světla a stínu – například v lese. Fotografie by byla zmatená a „flekatá“.

Portrét ve stínu

Portrét focen ve stínu. Zdroj: SimMa Photography

Stín

Ideální volbou jasného slunného dne je zmizet ze slunce. Pokud není vhodné světlo, je dobré se přesunout do stínu. Nejlepší je interiér, ale pokud najdete vhodně zastíněné místo v exteriéru, můžete udělat krásné letní fotografie bez nehezkých tvrdých přechodů. I zde se ale dají nadělat obrovské chyby. Musíte si dát pozor, aby byla opravdu celá postava ve stínu a nepronikalo na ni (např. skrz korunu stromu) světlo, které by nadělalo nehezké fleky. Stejně tak je problém, pokud je na pozadí zlom stínu a světla nebo je jen část fotografie osvětlená. Lepší je fotit v ranních či večerních hodinách, světlo je měkčí a teplejší.

Kolem poledne lze k zastínění použít i difuzér, dejte ale pozor, ať zastíní celou postavu. Samozřejmě se bez třetí osoby, která bude difuzér držet, neobejdete.

Portréty s difuzerem

Portréty focené za slunečného dne s difuzérem. Zdroj: SimMa Photography

Protisvětlo

O fotografování v protisvětle jsme již mluvili v článku Vyfoťte si léto. Modelka by měla být postavena zády ke slunci tak, aby jí světlo nezářilo do obličeje. Pro takový typ fotografování si vyhraďte pozdější odpolední hodiny, kdy slunce není úplně vysoko, ale kdy také není úplně tak nízko. I přesto, že vystihnete ten správný moment, se však musíte smířit s přepálenými místy na pozadí, ve vlasech a na dalších místech, která budou sluncem osvětlena. Tehdy to ale nemusí být na škodu, naopak to často navodí příjemný letní portrét. U takového fotografování si ale dávejte pozor, aby kresby obličeje byly dobře znatelné. Jestliže budete mít dojem, že je fotografie v oblasti obličeje přepálená, zkuste použít odraznou desku. Měla by pomoci!

S protisvětlem při západu slunce se také dají vytvořit zajímavé snímky. Modelku nebo jiný objekt postavte přímo před slunce a hodnoty fotoaparátu nastavte tak, aby byla fotografie podexponovaná. Fotografovaný objekt bude tehdy úplně černý a za ním bude oranžová zář zapadajícího slunce. Vyhrajte si nejen se samotným objektem, ale především s dlouhým stínem, který bude díky nízkému slunci vrhat. Můžete vytvořit zajímavé pózy nebo jen detaily, které budou vidět. Dobré je použít tenké látky, které slunce prosvítí.

Fotografie v protisvětle

Foceno v protisvětle. Zleva: Portrét ve focený ve večerních hodinách, fotografováno po poledni, foceno při západu. Zdroj: SimMa Photography

I přesto, že se léto chýlí ke konci, neváhejte vyzkoušet, co takové slunce dokáže. Možná budete sami překvapeni! Dobré světlo přeje Generace 21.

Zdroj perexové fotografie: SimMa Photography

Simona Mašková

Simona Mašková

"Fotografie jsou pohledem do duše fotografa"

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Jane

    Co opravdu nemám ráda, jsou škaredé stíny pod očima nebo již zmíněné stíny od stromů. Občas to ale může být pro někoho žádoucí, záleží samozřejmě na záměru 🙂