Jak zacházet se vztekem

Osobní rozvoj Vztahy / 28.8.2013

Už víte, jak zvládat situace akutního vzteku? Napadlo vás někdy, jak úzce jde váš hněv ruku v ruce s vašimi emocemi?

Pokud ne, pomůžeme vám! Musíte si uvědomit, že s emocemi je to jako s požárem v lese. Oheň nehoří jen na povrchu, ale šíří se i skrytě – pod povrchem. Pokud se zaměříte jen na to, co je zjevné, plameny vyskočí znovu na nečekaném místě a bude potřeba znovu a znovu vynakládat energii na jejich hašení.

Jak tedy co nejefektivněji zkrotit ten nenasytný oheň, který ve vás čas od času vzplane?

Vztek je pro každého z nás velmi silná a nepříjemná emoce. Každý z nás však máme na výběr, jak tuhle nahromaděnou páru pod hrncem co nejlépe využít. Vztek bývá většinou emoce sekundární. Často souvisí s pocitem bezmoci, nespokojenosti, s pocitem, že svůj život nemáme tak zcela ve svých rukou, nebo že nám svět nenabízí, co bychom potřebovali. Příčina bývá u každého jiná a každý z nás má také jiný práh tolerance vůči těmto „spouštěčům“.

vztek

Jednáte vždy tak, jak byste chtěli? Zdroj: sxc.hu

Zamyslete se teď sami nad sebou! Jak se chováte, když máte vztek? Snažíte se tento pocit ignorovat? Násilím ho tlačíte někam hluboko do podvědomí? Nebo hledáte rychlý a snadný terč, na který zaútočíte, i když víte, že za nic nemůže a je jen v nesprávný čas na nesprávném místě?! Pokud jednáte přesně takhle, tak nevyužíváte svůj vztek efektivně, ale spíše přesně naopak!

Rozpoznejte své „spouštěče“ a naučte se s nimi pracovat! Proměňte svůj vztek v pozitivní změnu. Jen VY sami můžete ovlivnit své chování k lepšímu, nemyslíte?

Naučte se mít svůj vztek rádi. Tato zdánlivě negativní emoce s sebou nese spoustu pozitivních změn. Bez vzteku bychom nemohli existovat. Díky této reakci se dokážeme emocionálně i fyzicky bránit před nepřáteli. Používáme svůj vztek, abychom chránili a také zachovali své pravé JÁ! Samozřejmě zde platí pravidlo „všeho s mírou“.  Je důležité umět rozpoznat, kdy je vaše reakce na danou situaci adekvátní a kdy už chodíte po velmi tenkém ledě.

Mezi nejčastější příčiny vzteku bychom mohli zařadit hned několik příkladů. Porušování lidských práv, neustálé ústupky, ignorování vašich snů, potřeb, vloh. Určitě si každý vzpomenete, kdy jste tento pocit bezmoci zažili a jak jste v takovém chvíli jednali. Určitě jste se pak necítili příjemně a je dost možné, že jste řekli a udělali něco, co vás později velmi mrzelo. Zkusme se tedy společně podívat na účinné „fígle“, jak si v takovou chvíli poradit.

Počítejte do deseti! Zní to sice velmi otřepaně, ale pravdou je, že to funguje. Když vás někdo svým chováním doslova zvedne ze židle, zkuste si zase pomalu sednout zpátky. Ovládněte svůj vztek, jednejte klidně a buďte nad věcí. Nejen, že neuděláte útočníkovi radost, ale budete sami na sebe hrdí, jak jste nad ním vyzráli. A co je nejdůležitější, získáte u svého okolí obdiv a neztratíte svůj přirozený respekt!

techniky zvládání vzteku

Zklidněte své tělo a mysl… Zdroj: sxc.hu

Dýchejte! Možná teď máte pocit, že už trochu přeháním, ale já to myslím vážně. Několik pořádných nádechů a výdechů krásně uvolní napětím ztuhlé tělo připravené k útoku a možná během toho i malinko vychladnete a pokusíte se celou věc řešit jinak.

Mějte pod kontrolou situace, o kterých víte, že vás dohání k šílenství! Pokud znáte svá slabá místa, která neradi ukazujete svému okolí, nacvičte si sami pro sebe modelové situace, jak budete v danou chvíli jednat, pokud vám někdo zcela nečekaně zaútočí na vaši Achillovu patu.

Buďte zodpovědní za své činy! Naučte se říkat „promiň“. Obzvlášť v situacích, kdy využijete nevinného člověka, jako svůj rychlý hromosvod. Zkuste si na chvíli vlézt do jeho kůže a představit si tu nespravedlnost a bezpráví. Myslím, že v této situaci je omluva nejen žádoucí, ale nutná.

Zkusila jsem se zeptat, jak zvládáte svůj vztek VY?

„Na záchvaty šíleného vzteku mi pomohl boxovací pytel! Tolik mě to chytlo, že jsem byla častěji v posilovně než doma, ale jsem za to ráda, protože ten vztek už se nevrátil,“ radí čtenářka Pavla.

„Já si jdu nejradši provětrat hlavu někam ven. Jdu si třeba zaběhat nebo na kolo. Příjemně se přitom unavím a společně s potem ze mě odchází i nahromaděný stres a starosti,“ říká vášnivý sportovec Honza.

„Když mám vztek, tak vylezu na zahradu a začnu z plných plic křičet a nepřestanu, dokud to nepřejde. Mám to štěstí, že bydlíme na samotě u lesa,“ tvrdí čtenářka Helena, která je na mateřské dovolené.

Tak vidíte, nejste jediní, koho tato vysilující zkušenost potkala. Důležité je zjistit, co zabírá právě na vás a účinně toho využívat. Budete nejen sympatičtí svému okolí, ale hlavně budete mít dobrý pocit sami ze sebe! Tak s chutí do toho a půl je hotovo.

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Ivana Prášková

Ivana Prášková

Jsem veselá, optimistická povaha. Mám ráda lidi, zábavu. Dychtím po nových informacích, chci poznat nepoznané, chci začít vše, co mi život přináší. Snažím se žít naplno, aby každý den v mém životě stál za to!! Moje oblíbené motto :"Per aspera ad astra!!" :)*

Zanechte komentář