Vyspěte se do růžova!

Krása a móda / 13.8.2013

Poradíme vám, jak spát sladce jako Šípková Růženka a probudit se krásná a odpočatá.

Všichni víme, jak moc je spánek důležitý, přesto ho někdy podceňujeme. Přitom během spánku se naše tělo regeneruje a produkuje růstový hormon, který je důležitý pro obnovu poškozených tkání. V noci se rovněž třídí a ukládají do paměti všechny zážitky, poznatky a myšlenky z uplynulého dne. Po probuzení bychom tak měli být svěží, odpočatí a připravení na nový den. Pokud jsme naopak malátní, ospalí a nesoustředění, něco je špatně. Poruchy spánku navíc mohou po čase vést i k řadě závažných chorob, jako je mozková mrtvice, cukrovka, deprese nebo i nadváha.

Postel volá!

V boji proti nespavosti se vyplatí osvojit si pár zásad a dodržovat je. Jako první byste se měli naučit chodit spát a vstávat přibližně ve stejnou dobu, abyste neměli rozhozené biologické hodiny. To je bod, který se obvykle nejhůře realizuje, protože jsme zvyklí přes týden na jiný režim než o víkendu, kdy často v noci protancujeme troje střevíce a ráno pak vyspáváme do oběda. Přesto i malé změny dokážou divy, uvidíte! Pokuste se pravidelnou dobu odchodu do peřin dodržovat alespoň ve všední den. O víkendu si pak můžete zkusit přivstat a naopak si dopřát malý šlofíček po obědě. Pokud si totiž v době od jedné do čtyř krátce schrupneme, získáme novou energii a zlepšíme pracovní výkon. Přitom i zde překvapivě platí pravidlo – méně je více. Optimální je totiž odpočinek kolem 20-30 minut. Pokud naopak takříkajíc vytuhneme na dvě hodiny, je účinek kontraproduktivní.

spící žena

Navykněte si chodit spát pravidelně, vyplatí se to! Zdroj: sxc.hu

Požitkům vstup zakázán, ledaže…

Ač je to smutné, spánku neprospívá ani mnoho pro nás lákavých věcí. Před spaním tak rozhodně zapomeňte na kávu, alkohol, tučná jídla nebo večerní cigaretku. Nápoje s kofeinem (kromě kávy i čaj nebo horká čokoláda) totiž omezují účinek adenosinu, který navozuje pocit ospalosti. Podobně je to i s alkoholem, pokud je ho větší množství. Sice se po něm dobře usíná, nicméně v druhé polovině spánkového cyklu je spánek velmi lehký a nekvalitní a hrozí nebezpečí probuzení!

Před spaním si dejte už jen lehkou stravu. Zdroj: photorack.net

Před spaním si dejte už jen lehkou stravu. Zdroj: photorack.net

Co se týká jídla, i zde platí ono svaté pravidlo – nepřežírat se. Místo těžkých jídel si dopřejte něco lehkého a dobře stravitelného. Večeři si vychutnejte v klidu a dejte si na čas, aby bylo zažívání pokojnější. Na posledním jídle si nemusíte pochutnat v šest hodin a pak zamknout ledničku, nicméně jezte naposledy alespoň 2-3 hodiny před spaním a spíše již něco drobného, jako je například jablko. Navíc právě jablko spolu s kiwi a hrozny má sedativní účinky. Pokud chceme v klidu a míru usínat, měli bychom se tedy všech těchto požitků vzdát. Ale nezoufejte, pořád nám zbývá jeden požitek, který se pro kvalitní spánek přímo doporučuje a tím je sex! Orgasmus je totiž jedním z tradičních a stále účinných uspávacích prostředků!

Správné prostředí

Další věcí, která rapidně ovlivňuje kvalitu našeho spánku, je prostředí, v kterém spíme. Postel by měla být dostatečně prostorná a pohodlná, proto se pečlivě věnujte i výběru matrace. Samozřejmostí je také kvalitní polštář, z kterého nás nebude bolet krční páteř a záda. Ten bychom si měli po probuzení hezky načechrat, aby byl připravený na noční službu. Povlečení střídejte často, protože i z proslulých reklam na aviváže víme, že v čerstvě vypraném povlečení se spí přece nejkrásněji. Pokud je venku hezké počasí a sluníčko pálí, zkuste peřiny nechat provětrat buď přímo v okně, nebo alespoň na sušáku u okna otevřeného dokořán.

Výběr polštáře je také důležitý. Zdroj: photorack.net

Výběr polštáře je také důležitý. Zdroj: photorack.net

Velice důležitá je také teplota v místnosti. Ložnice by měla být nejchladnějším pokojem, ideální teplota na spaní se pohybuje kolem 18-20 °C. Před spaním pořádně vyvětrejte, abyste neusínali ve vydýchaném prostředí, nebo se zkuste naučit spát s přiotevřeným oknem. Využít můžete i nejrůznější zvlhčovače vzduchu.

Světlu dejte vale

V ložnici by měla být pokud možno absolutní tma. Zatáhněte proto závěsy a vypněte všechna elektronická zařízení. I malé neškodné světýlko totiž může působit rušivě. Tma je důležitá z toho důvodu, že právě jen tak se může tvořit důležitý hormon melatonin. Ten se podílí na regulaci jednak celoročního rytmu (střídání období léta a zimy), jednak na rytmu dne a noci. Je tak nezbytný pro kvalitní a pokojný spánek, protože usnadňuje usínání a prodlužuje nejhlubší fázi spánku. Platí tedy jednoduchá formule: čím víc tmy, tím víc melatoninu, tím lepší spánek. Pokud nemůžete v ložnici dosáhnout absolutní tmy, nebo například pracujete v noci a spíte ve dne, pořiďte si škrabošku na spaní! Zpočátku si na ni možná budete muset trochu zvykat, ale pořád je to jednoduché a nenáročné řešení. Škraboška stojí pár korun a navíc v ní budete vypadat stylově! Vždyť ji nosila i Carrie v Sexu ve městě nebo Audrey Hepburn ve Snídani u Tiffanyho!

Snídaně u Tiffanyho

Škrabošku na sobě měla i krásná Audrey ve Snídani u Tiffanyho. Zdroj: theguardian.com

Mír v duši

K jedněm z nejčastějších zabijáků spánku patří stres a starosti. Znáte to, jdete si lehnout, ale místo toho, abyste sladce usnuli, neustále přemýšlíte nad tím, co jste ten den nezvládli udělat, jaké náročné situace vás čekají zítra a jaké problémy vás trápí. Tak to si pište, že s takovým přístupem do světa snů rozhodně nevycestujete! Místo těchto pochmurných myšlenek se raději nalaďte na pozitivní vlnu. Uklidněte se a zkuste si zrekapitulovat, co se vám v uplynulém dnu povedlo a co vás potěšilo. Pokud i tak negativní myšlenky ne a ne odejít, zkuste si položit k posteli bloček a propisku a všechny starosti svěřit papíru s tím, že je vyřešíte ráno.

Někomu k usínání může pomoci i jóga, meditace nebo relaxační hudba. Nějakou dobu před spaním bychom se měli vyvarovat i práci, počítačům či televizi. Místo toho zkuste věnovat 20-30 minut sami sobě. Buď můžete strávit příjemný čas v koupelně, ať už v bublinkové koupeli nebo při jiných očistných rituálech, nebo si vezměte oblíbenou knihu, zapalte svíčku a relaxujte. Později se navíc tento příjemný čas pro tělo stane rutinou a tak pozná, že je načase jít spát.

Triky a fígle

mléko

Mléko vám k spánku pomůže. Zdroj: sxc.hu

Vedle těchto zásad, které bychom měli dodržovat, můžete vyzkoušet i pár rad, které vám mohou k spánku dopomoci. Mezi typické babské rady patří mléko s medem, což by mělo skutečně fungovat, protože mléko obsahuje již zmíněný melatonin. Co se týká bylinkových čajů, tam hraje prim meduňka. A když už jsme u těch bylinek, tak nezapomeňte ani na levanduli. Její vůně nás totiž navnadí ke spánku. Buď můžete například pomocí rozprašovače navonět pokoj levandulovou vůní, nebo jednoduše zapálit levandulovou vonnou svíčku. Blahodárně také působí pravidelný pohyb, takže třeba večerní procházka je ideální. Ovšem tady pozor, protože pohybu bychom se neměli věnovat v pozdějších hodinách, účinek by byl pak opačný.

I jako všude jinde i zde tedy platí, že klíčem k úspěchu je zdravé jídlo, pravidelný pohyb a duševní pohoda. Pokud tyto zásady dodržujete, mělo by se vám dařit usnout bez problémů. Otázkou ale nadále zůstává, jak se naopak ráno vzdát vyhřáté měkké postele…

Máte nějaké osvědčené tipy, po kterých zaručeně usnete?

Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Aneta Kuchařová

Aneta Kuchařová

Milovnice módy, kavárenský povaleč, studentka práv, nadšená cestovatelka, nenapravitelný labužník, obdivovatelka krásy všeho druhu a věčná naivka...

Zanechte komentář