Vyzrajte nad stresem!

Osobní rozvoj Vztahy / 19.8.2013

Trápí vás stresové situace? Zpozorněte a nenechte si ujít následující rady, které vám možná prodlouží život a zkvalitní zdraví. 

Stres se v dnešní době stal tak častou záležitostí, že se pro kdekoho stal doslova denním chlebem. Také si neumíte svůj den představit bez žaludeční neurózy a sevřeného srdce? Pak  právě pro vás přinášíme užitečné rady!

Stres se rozhodně nevyplácí podceňovat – dlouhodobé přehlížení varovných signálů vás může fyzicky i psychicky zruinovat.

Ačkoliv se to někdy nezdá, naše tělo je perfektně vykonstruovaný systém, který spolu nádherně ladí. Propojeny nemáme pouze nervy, hormonální produkci nebo cévní soustavu. Dohromady nám ladí i náš psychický a fyzický stav. A protože žijeme v hektické době, kdy přežívají pouze ti nejsilnější jedinci a na každého z nás je vyvíjen nepředstavitelný tlak, nemůžeme se divit, že se čím dál více lidí potýká s tzv. psychosomatickými problémy.

Příroda, čerstvý vzduch a všudypřítomný klid - tak toho si dnešní lidé moc neužijí. Zdroj: sxc.hu

Příroda, čerstvý vzduch a všudypřítomný klid – tak toho si dnešní lidé moc neužijí. Zdroj: sxc.hu

 

Stres je sice psychický faktor, ovšem svou drtivou daň si vybere více na vašem tělu než na duši.

Stres jako dobrý posel

Psychosomatické problémy jsou takové, které mají původ v psychice, ale silně ovlivňují i naši fyzickou stránku. Toto slovo pocházející z řečtiny je spojením slov „psyché“, tedy duše, a „soma“, tělo. V praxi to tedy znamená, že vaše permanentní rozčilování se, strach nebo sebemenší stres vám pomalu, ale jistě krátí nit života.

Jak již bylo zmíněno – naše tělo funguje v dokonalé souhře. Říkáte si, že když je tak dokonalé, proč tedy nám samo ubližuje? Kdepak. Naše tělo nám vědomě rozhodně neubližuje. Popravdě je tomu úplně naopak. Jakékoliv projevy stresu totiž slouží k upozornění, že „přehříváme“ organismus a měli bychom urychleně přibrzdit. Podívejte se na to zcela logicky. V noci sotva zamhouříte oka, ráno se vám kroutí vnitřnosti a všechno oblečení hned propotíte? Pak vám váš organismus vysílá jasný signál – PŘESTAŇ!

Ze života moc dobře víme, že krátkodobý stres, tzv. tréma, nám kolikrát pomůže překonat své možnosti a vydat ze sebe ten nejlepší výkon. Druhá strana mince je ovšem stres dlouhodobý. Každé ráno vás chytají křeče v břiše, před odchodem musíte vybafnout dvě cigarety a bez prášku na spaní neusnete? Pak pozor! Dostal/a jste se na černou listinu.

Jak z toho ven

Před problémy neutíkejte

Začněme tou nejdůležitější věcí. A to – změnit situaci. Zdá se vám to příliš radikální a naprosto nemožné? Dobrá, pak se rovnou smiřte s rizikem žaludečních vředů, infarktu a/nebo mrtvice. Je-li vám však vaše zdraví milé a vzácné, rozhodně se nad svým životem zamyslete. S partnerem/kou máte akorát soužení? V práci zažíváte šikanu? Nestíháte studia nebo máte nepříjemné vztahy v rodině? Vyřešte si to. Zní to jednoduše, mnohem hůře se to vykoná, to je zřejmé. Přesto si dejte na misky vah, kolik vás stojí současnost a kolik zaplatíte za její změnu. Někdy ta námaha stojí za fakt, že se nebudete muset do konce života trápit. Věřte, že každý problém má své řešení. A pokud si i přesto nejste jisti sami sebou, svěřte se do rukou odborníka.

Před problémy neutíkejte - čím dříve je vyřešíte, tím spíše vás přestanou strašit. Zdroj: sxc.hu

Před problémy neutíkejte – čím dříve je vyřešíte, tím spíše vás přestanou strašit. Zdroj: sxc.hu

,,Já rozhodně vím, že rada – představ si lidi, před kterými jdeš prezentovat atp., jak jsou nazí, případně na záchodě – nepomáhá. Aspoň u mě ne,“ říká Kristýna.

Zaměřte se na sebe

Neustále si děláte starosti o ostatní, co asi dělají, co si o vás pomyslí nebo zda jsou s vámi spokojeni? Zapomeňte na ně. Nikdo po vás nechce, abyste se proměnil v sobce. Bohatě bude stačit, když si vyhradíte prostor i pro svou maličkost. Jednou týdně si dopřejte pořádný relax, ať už si pod tímto pojmem představíte cokoliv, a na co nejdelší dobu prostě zapomeňte na ostatní lidi a všechny okolní starosti. Horká čokoláda, šálek bylinkového čaje nebo teplá lázeň. Nešetřete na sobě a užijte si tu vzácnou chvíli, kdy se můžete plně rozmazlovat.

Myslete na sebe a relaxujte jak o život! Zdroj: sxc.hu

Myslete na sebe a relaxujte jak o život! Zdroj: sxc.hu

Alkohol, kofein a nikotin nejsou řešením

Jste přesvědčení, že cigareta u kafe a večerní doušek vína vás uklidní? Potom můžete rovnou věřit na bludičky a polednice! Jednou za čas vás sice dvojka vína a malé kafe nezabije, ale jejich častá konzumace vás připravuje o zbytky fyzických (a kolikrát i psychických!) sil. Proč psychických? Například si dáte jednu rychlou cigaretku před důležitou poradou. Děláte to tak samozřejmě pokaždé. Pak se ovšem nedivte, že váš mozek si zakódoval jasnou rovnici – cigareta = čeká mě pořádná fuška. A podle této jednoduché rovnice se také bude zařizovat. Zkuste váš zvyk raději obměnit. Před důležitou událostí se raději zhluboka nadechněte, osvěžte se čerstvou vodou nebo ovocnou šťávou a vysvětlete si, že nic není tak horké. Po čase zjistíte, že jste méně a méně nervózní a další náročné situace zvládáte o poznání jistěji.

Sport to z vás vyplaví

Běh, plavání, jízda na kole nebo procházka se psem. Jedním slovem – cokoliv. Sport má blahodárný účinek nejenom na naši postavu, ale i na psychiku (a zase jsme u té geniální propojenosti těla). Vyplaví se vám endorfiny a budete se prostě cítit báječně unaveně, vyčerpaně, ale zároveň neuvěřitelně posilněně.

,,Mně zaručeně pomáhá běh nebo pořádná dynamická taneční lekce… Zkrátka se pořádně zpotit a vydupat to ze sebe,“ prozradila Radka.

 

Zvířata se vám o dobrou náladu postarají. Zdroj: sxc.hu

Zvířata se vám o dobrou náladu postarají. Zdroj: sxc.hu

 

Máme rádi zvířata, zvířata, zvířata…

… a také hudbu, malování, četbu nebo keramiku. Canisterapie, arteterapie nebo muzikoterapie. Za to vše a mnohem více se v odborných terapeutických klinikách platí velké peníze. Tak proč se neinspirovat zadarmo?! Talent, netalent. Je dokázáno, že zvířecí dotek léčí duši, do obrazů tiskneme naše chmury a skrze hudbu vypláčeme bolest. Směle do toho, fantazii se meze nekladou. Pomůže vám to, dobře se pobavíte a třeba se i něco nového naučíte.

 

,,Přemýšlet nad tím, že to zvládnu a že to budu mít úspěšně za sebou  Dalším pro mě dobrým řešením na stres, neklid je poslech mé oblíbené hudby. Nebo pomáhá i nějaký ten cukr (čokoláda, hroznový cukr),“ řekla Denisa.

 

Meditace a nadhled

Tento způsob možná není to pravé ořechové pro každého, přesto na tom něco je. Ať už se modlíte k Bohu, meditujete nebo vyznáváte jiný způsob, propojení s duševnem vám může pomoci najít ten správný nadhled k životu.

,,Jakožto katolička  se prostě modlím, pak se snažím na problém dívat z perspektivy důležitosti – když nejde o život, o co jde? No a antistresová dieta a la čokoláda s pytlíkem brambůrek na posezení… To je klasika,“ řekla Alžběta.

Pozor na nepříjemné úniky

Pozor, ne každý hromosvod je vhodný! Stres v nás může vyvolávat i život ohrožující nutkání v podobě záchvatovitého přejídání se, sebepoškozování nebo závislosti na různých látkách. Pravděpodobně je zbytečné na takovou věc upozorňovat, ale rozhodně nežijte v klamu, že „jedna pilulka vám pomůže / jedno říznutí odplaví žal / ještě jedna hra a určitě vyhrajete“. Slýcháváte-li od sebe sama podobnou větu v relativně krátkém intervalu, lítáte v pořádném průšvihu a neváhejte s vyhledáním odborné pomoci.

Způsobů, jak bojovat se stresem je neskutečné množství. Prakticky nikde neexistují limity (kromě těch daných zákonem), jak si od stresu odpomoci. Někomu stačí příjemně strávený čas s přáteli, někdo musí vypálit zásobník na střelnici a někdo zase přestěhuje celý byt. Nejdůležitější však je si svou situaci uvědomit, ujasnit si její další možnosti a následky a nebát se změny.

Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Martina Najbrtová

Martina Najbrtová

Pár slov o mně - jsem zásadně nepoučitelná, miluji přátelskou atmosféru a Prahu (i když se to občas vylučuje), umím se zasmát (nejen) sama sobě a nesnáším pokrytce a mrkev (jen abyste věděli, že mrkvovým koláčem mě neuctíte).

Zanechte komentář