O politickém zahradničení v Národním divadle

Divadlo Kultura / 8.8.2013

Existuje citát, který říká, že divadlo má ušlechtilost růže a vytrvalost plevele. Co se ale stane, když se ministr rozhodne použít pesticidy? 

[one_fourth]Medailonek nového ministra kultury naleznete v příspěvku Anny Jordánové zde.[/one_fourth]V pokladnách Národního divadla byl 1. srpna zahájen prodej lístků na prosinec, na ministerstvu kultury byl zahájen jeho rozklad. Nový ministr vlády Jiřího Rusnoka, Jiří Balvín, odvolal ve čtvrtek nově nastupujícího generálního ředitele Jana Buriana. Své rozhodnutí obhájil v tiskovém prohlášení tak, že Jan Burian nebyl vybrán ve veřejném výběrovém řízení. Toho dne ještě svými novými ministerskými kroky vyvolal v řadách české kulturní veřejnosti a odborníků všeobecné pobouření. Vláda, která se distancovala od vize velkých personálních změn v podnicích dotovaných státem, má v očích kulturní fronty jedno velké mínus.

Do 31. července 2013 vedl Národní divadlo pověřený technicko-provozní ředitel Václav Pelouch. Toho měl ve funkci vystřídat Jan Burian, který byl bývalé ministryni Aleně Hanákové navržen týmem expertů, kteří se výběrovým řízením zabývali déle než rok. Mezi tyto kapacity patřili Jan Hančil, Jiří Šesták, Stanislav Moša, Bohumil Nekolný, Václav Riedlbauch a Milan Uhde, kteří v uzavřeném výběrovém řízení nakonec vybrali ředitele Divadla J. K. Tyla v Plzni.

Národní divadlo teď nemůže zahájit divadelní sezónu. Zdroj: Tereza Kosáková

Národní divadlo teď nemůže zahájit divadelní sezónu. Zdroj: Tereza Kosáková, Generace 21

Počátkem srpna se Jan Burian ujal nové funkce, ze které byl záhy odvolán. Ministr kultury se rozhodl takto učinit se záměrem vypsat nové výběrové řízení, tentokrát již otevřené. Ve svém dalším tiskovém prohlášení tento krok nazval jako snahu nastavit běžné trendy při obsazování vrcholných manažerských funkcí i v oblasti kultury.

Snažil jsem se nastavit běžné trendy při obsazování vrcholných manažerských funkcí i v oblasti kultury, tedy provést výběr na základě výsledků veřejného výběrového řízení. Kulturní fronta si to nepřeje a chce i do vrcholných manažerských funkcí obsazovat osoby ze svého středu. Odvoláním pana docenta Buriana v den jeho jmenování jsem chtěl zabránit krokům a změnám, které by mohly být nevratné. Budu s maximální pozorností sledovat veškeré kroky ředitele Národního divadla a požadovat předložení koncepce rozvoje Národního divadla na období jeho šestiletého mandátu.

Následná vlna odporu

Toho dne se k tomuto nejasnému rozhodnutí, které zničilo vizi na zlepšení úpadku Národního divadla, vyjádřily desítky lidí spjatí s divadelní scénou. Jako jedna z prvních reagovala expertní komise, která Jana Buriana na pozici generálního ředitele navrhla. Na stránkách Divadelních novin se objevilo oznámení, kde všichni členové komise odmítají odvolání nové ředitele. Ve svém otevřeném dopisu vyzývají kulturní veřejnost, aby se připojila k protestům, které podle jejich slov nemají ve světových dějinách divadla obdoby.

Další protesty se objevovaly během celého odpoledne. Do boje za nového ředitele se postavila Jednota hudebního divadla Praha, nové vedení opery ND, které na své funkce rezignovalo a otevřený dopis ministru kultury zaslal i Michal Dočekal, který také rezignoval na svůj post šéfa činohry.

Vážený pane ministře, jste třetím ministrem kultury v řadě, který zcela nezdůvodněně odvolal ředitele Národního divadla. Jsme tím znechuceni. Tato vláda se prohlašuje za vládu odborníků. Vy jste svým krokem na veškerá odborná hlediska zcela rezignoval. Zdiskreditoval jste tak definitivně funkci ministra kultury. Váš nepochopitelný krok uvrhne divadlo na neodhadnutelnou dobu opět do krizového stavu. Dočasné vedení nemůže řešit závažné otázky aktuálního stavu o to méně budoucího uměleckého směřování Národního divadla, protože je to vedení s omezenými kompetencemi, které bylo jmenováno na dobu přechodnou.

O svém kroku ministr kultury informoval i předsedu vlády Jiřího Rusnoka. Ten ještě ve čtvrtek rozhodnutí podpořil slovy, že se jedná o Balvínovy kroky v jeho resortu. K dění se během celého dne vyjadřovali také politici, kteří takové jednání odmítali.

Své výpovědi připojili i herci činohry. V první vlně ve čtvrtek opustili Národní divadlo Richard Krajčo, Ondřej Pavelka a David Prachař. Následujícího dne podali výpovědi Miroslav Donutil, Alois Švehlík a Eva Salzmannová. Mezi dalšími pak následovali Jan Dolanský, Pavla Beretová, Filip Rajmont, Václav Postránecký, Saša Rašilov a další. V současné situaci jsou někteří ochotní se do divadla vrátit, někteří už návrat do divadla ovlivňovaného nestálými politickými excesy odmítají.

Opětovné jmenování

V pátek 2. srpna nařídil Jiří Rusnok Balvínovi, aby Jana Buriana do své funkce opět jmenoval a uklidnil tak stávající situaci. Své nařízení podpořil slovy, že Burian nic nepokazil, a proto by měl být znovu instalován do své funkce. Balvín se rozhodnutí premiéra podvolil a po poledni předal Janu Burianovi jmenovací dekret. Ředitel dekret přijal, záleží však na jeho konečném rozhodnutí, zda do funkce nastoupí. Za jediný den se Národní divadlo ocitlo bez kompletního vedení a je v jednání, zda se zaměstnanci na svá místa navrátí.

Názory z redakce

Tereza Kosáková: Připojuji se ke všeobecnému pobouření, které tato kauza vyvolala. Ať už se jedná o divadelní či jiné prostředí. Není profesionální odvolat nastupujícího ředitele, který je navíc odborníkem ve svém oboru a od kterého všichni očekávají zlepšení současné krize Národního divadla. Rozhodně si nemyslím, že je vhodné vybírat na takové vysoké posty osoby v otevřeném výběrovém řízení. Kdy probíhal veřejný konkurz na ministra kultury?

Petra Boltíková: Při slovech Národní divadlo se mi v současné době vybaví jen slova jako chaos a zmatek. Je smutné, že je tato obrovská kulturní instituce v tak velké moci našich politiků. Navíc těch, kteří ještě nedostali důvěru a neměli by tudíž dělat taková klíčová rozhodnutí. Chápu rozhořčení všech herců a zaměstnanců naší první scény. Je absolutně pochopitelné, že v takovémto chaosu, kde za nitky tahají politici, nechtějí pracovat. Nezbývá než doufat, že čas, který zbývá do začátku sezony přinese takové události, aby Národní divadlo mohlo zahájit sezonu podle plánu a dělat svým divákům radost, protože především na tom záleží.

Barbora Švarcová: Herci a další pracovníci Národního divadla se bouří a není divu. Komedie, kterou na půdě české první scény rozehrál nový ministr kultury, se do místního repertoáru rozhodně nehodí. Tak trochu mi chování Jiřího Balvína připomíná popleteného stařičkého krále z Pyšné princezny aneb „Odvolávám, co jsem odvolal, slibuji, co jsem slíbil.“ Teď už jen nezbývá než si přát, aby vše došlo ke správnému konci a Národní divadlo se ocitlo v bezpečných rukou dobrého krále.

Zdroj perexové fotografie: digital-guide.cz

Zdroj citací: divadelni-noviny.cz; mkcr.cz

Tereza Kosáková

Tereza Kosáková

Milovník divadla, dobrého jídla, ironie, kavárenského povalečství, tance, tulipánů, Pixaru, kvalitní hudby, O. Wildea, dopisů a dalších rozličností.

Zanechte komentář