Coca-cola, sex a Ogilvy: 21 zajímavostí z historie reklamy

V obraze / 9.8.2013

Dnes milujeme Kofolu, jsme klasici (hlavně po ránu!), máme důkazy místo slibů a víme, co se stane, když potká sob soba. Ale jste například schopni říct, odkud se vzala Coca-Cola, čím praly americké hospodyňky v 50. letech, které značky zahýbaly historií a kdo je David Ogilvy ? Vydejte se lehkým krokem na výpravu podél dějinných kolejnic reklamy – máme celkem 21 zastávek:

1. První tištěná reklama pochází z roku 1650 a inzerovala odměnu tomu, kdo najde dvanáct ztracených koní. První televizní reklamu odvysílaly Spojené státy v červnu roku 1941, tedy ještě během války.

První televizní reklamu odvysílaly Spojené státy ještě za války


První televizní reklamu odvysílaly Spojené státy ještě za války. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

2. Zrod novodobé reklamy se datuje do roku 1842, kdy byla založena první reklamní agentura v americké Filadelfii, její obchodní kořeny však sahají do dávného starověku. V antickém Římě visely poutače na gladiátorské hry, mastičkáři byli předchůdci dnešních farmaceutických firem a městští prodejci na trzích vykřikovali, co mají nového. Koneckonců reklama pochází z latinského reklamare, tedy znovu křičeti.

3. Již před vznikem novodobé reklamy došlo ke zpopularizování prodeje kávy. Ve velké míře se na tom podílel vzmáhající se Islám, který zakazuje alkohol, ale kávu považuje za akceptovatelnou.

4. Za jednu z celosvětově nejúspěšnějších reklamních značek je považována Coca-Cola. Málokdo ví, že první nápoje prodávané už od roku 1886 za 5 centů obsahovaly kofein a výtažek z keře koky. Na přelomu století převzala recept dnešní The Coca-Cola Company a začala prodávat variantu bez alkoholu a kofeinu sycenou oxidem uhličitým – tedy dnešní „kolu.“

Coca-Cola se za roky úspěšného marketingu stala „love brandem“. Zdroj: Oficiální Facebookové stránky Coca-cola

Coca-Cola se za roky úspěšného marketingu stala „love brandem“. Zdroj: Oficiální Facebookové stránky Coca-cola

5. Automaty na Coca-Colu stojí všude po světě, zakázány jsou jen na Kubě a v Severní Koreji. Dnešní „coca-colové“ impérium sestává z více než 3 500 druhů nápojů od sodovek a limonád (Fanta, Sprite aj.) přes energy drinky až po sójové nápoje.

6. Pro zajímavost, Kofola vznikla z bylinného sirupu Kofo uvedeného opavskou firmou na trh v 60. letech minulého století. Jednalo se o reakci komunistického režimu na úspěch imperialistické Coca-Coly. Tajný recept na úspěšnou limonádu zná dnes jen 6 osob úzce spojených s její výrobou a Václav Klaus, který jej dostal darem k sedmdesátinám.

7. První reklamy na čistící prostředky a bytové doplňky by dnes byly považovány za velmi stereotypně zatížené až sexistické. Ženám je v reklamách z 50. let přisuzována jen a pouze role hospodyňky, která je vždy upravená a stará se o čistotu domova a spokojenost tvrdě pracujícího muže.

8. Zobrazování žen a mužů v reklamách je vůbec zajímavým tématem. Americký sociolog Erving Goffman například už v 80. letech popsal genderové stereotypy v reklamě: ženy jsou zobrazovány níže než muži (leží, sedí, choulí se ochránci v náručí), dívají se mimo, dotýkají se samy sebe. Případně ukazuje fotka jen část jejich těla se sexuálním podtextem. Muži jsou oproti tomu vždy vzpřímení, vyšší, soustředění a působí jako odborníci.

Reklama často zobrazovala (a dodnes to tak funguje!) dominanci mužů a podřízenost žen. Zdroj: Boredpanda.com

Reklama často zobrazovala (a dodnes to tak funguje!) dominanci mužů a podřízenost žen. Zdroj: Boredpanda.com

9. První reklamou výhradně zacílenou na homosexuální páry byl spot švédské firmy Ikea z roku 1994. Zobrazuje dva muže při společném nákupu nábytku.

10. Zmrzlina Häagen Dazs spustila v roce 1961 kontroverzní reklamu s erotickým nádechem, který byl na danou dobu velmi pokrokový. Dezerty symbolizovaly nahá ženská těla v orgastickém vyvrcholení a prázdný kelímek evokoval uspokojení touhy.

11. Užívání sexu ke zvyšování prodeje nicméně není nové. Tvůrci reklam se na erotiku, dvojsmysly a vášeň spoléhali od samého začátku novodobé reklamy. První nahá ženská těla najdeme už na tabákových fotografiích z roku 1800.

12. U kouření zůstaneme. Legendární „Marlboro man“ spatřil světlo světa již roku 1955. Drsný muž s cigaretou měl mnoho variant – atlet, kapitán. Nicméně postupně vymizely a zvítězil kovboj, který se již půl století objevuje v souvislosti s krabičkami „marlborek.“

13. Nejvíce stížností si vysloužila australská reklama z roku 2010 na problémy s erekcí. Aby zdůraznila funkčnost pilulky, reklama zobrazovala mužovu erekci jako pomocný stupínek pro ženu, která díky němu dosáhla do nejvyšších přihrádek kuchyňské linky.

14. V reklamě existuje funkce designéra jídla. Pověřená osoba má za úkol upravit pokrmy, aby vypadaly co nejlákavěji. Proto přišívá kůži křupavého kuřecího stehna blíž ke kosti, aby působilo nadýchaněji. Maso se také vycpává vlhkými papírovými ubrousky. Tím vytváří páru jako čerstvě upečené. Bublinky v nápojích vznikají přidáním čistícího prostředku, kostky ledu jsou akrylové, aby netály.

Sex prodává! Zdroj: Whatthecool.com

Sex prodává! Zdroj: Whatthecool.com

15. Největší objem hraček po světe ročně nedistribuuje světová jednička Toys R’ Us, nýbrž fast foodový řetězec McDonalds! V Happy Mealech protočí 1,5 miliardy hraček za rok.

16. Výrobce automobilů Ferrari, založený Italem Enzem Ferrarim, buduje image značky na výhradně úzkém spojení s prestižními závody Formule 1, kde představuje přední stáj.

17. K otcům-zakladatelům reklamy patří David OgilvySaatchi & Saatchi. První z velkých mužů nedostudoval, živil se jako kuchař a podomní obchodník, až se vypracoval na zakladatele jedné z největších a nejvlivnějších reklamních agentur na světě. Dva bratři z Londýna vedli kampaně politických stran, propagovali British Airways a dnes operují kanceláře Saatchi & Saatchi v 76 zemích světa.

18. Svět reklamy a technologií by byl o mnoho chudší, kdyby Steve Jobs, tvůrce Apple, šel za svými sny. Toužil se stát buddhistickým mnichem. Během studií přespával u kamarádů na zemi, recykloval plechovky od Coca-Coly, aby získal peníze, a denně chodil na jídlo 7 mil, jen aby poobědval v klášteře Hare Krišna.

29. První spamový e-mail s reklamní nabídkou poslala právnická firma Canter & Siegel v roce 1994.

20. Denně je člověk vystaven asi 3000 reklamních sdělení. Statisticky je tudíž pravděpodobnější, že přežijete pád letadla, než že dobrovolně kliknete na banner.

21. Reklama se mění v závislosti na technologiích. Sociální sítě, blogy a e-mailing pomohly ke vzniku virální reklamy, která je schopna vytvořit z videí celosvětovou senzaci s miliony zhlédnutí – klidně přes noc. Vzpomeňte si na Katku z McDonalds. Musela si dávat sakra pozor, aby nezapomněla na okurku!

Zdroj perexové fotografie: Shutterstock.com

 

Pavla Lokajová

Pavla Lokajová

Copywriterka, redaktorka a věčná životní idealistka. V hlavě se mi neustále rodí nové nápady. Píšu články, které bych sama chtěla číst. Stephena Kinga považuji za mistra slova, z Marquezových knih čerpám moudrost pro každý den.

Zanechte komentář