Gemma Boveryová není jen parodie

Literatura / 18.8.2013

Autor:

Grafický román z kreslířského pera ilustrátorky a karikaturistky Posy Simmondsové není jen klasickou napodobeninou komiksu. 

Gemma Boveryová

Gemma Boveryová – Posy Simmondsová. Zdroj: Jana Jechová, Generace 21

Gemma Boveryová je velmi propracovaný příběh, který se, jak už název napovídá, velmi podobá Flaubertově Emmě Bovaryové.

Když Flaubert psal svůj román, chodil po anglickém venkově s barevnými sklíčky, aby mohl lépe propracovat své postavy. Posy si vystačila s tóny šedé. Což je také věc, díky níž se autorka odlišila od klasického komiksu.

Zatímco v portrétu zoufalé sebevražednice Emmy Bovaryové vystupuje lékárník jako parodie na tehdejší volnomyšlenkáře, pro traumata Britky Gemmy Boveryové je klíčovou postavou soused pekař, externí novinář a doklad toho, že současnost přeje voyeurům všeho druhu. Jeho láska ho sžírá i po Gemmině smrti, a tak ovdovělému Boverymu ukradne její deníky a snaží se zrekonstruovat, jak ke všemu vlastně došlo. Jde mu to velmi pomalu, jelikož jsou psané anglicky a ješte k tomu obrovským škrabopisem. On je Francouz s velkým F, a tak mu překlad i s novým tlustým anglickým slovníkem dělá opravdu potíže.

Grafický román má opravdu velkou budoucnost.

Grafický román má opravdu velkou budoucnost. Zdroj: Jana Jechová, Generace21

I tak ale zjišťuje, že melancholická malířka Gemma přiměla novomanžela, stárnoucího rozvedeného flegmatika ve vleku hysterky, s níž má dvě nezvedené děti, odjet z londýnské periferie a znovu začít za kanálem La Manche. Jenže nálady partnerů se tu projeví v dřívější míře. Gemma si uvědomuje, jak se jí život s milencem Patrickem Largem v nejlepší části Londýna líbil a že život na francouzském venkově není nic pro ni. Nudí se a to spustí její milostné pokušení s Raymondem. Její manžel Charlie se zajímá jen o sebe a tak si ani nevšimne, co Gemma dělá.

Krajina Normandie, zvaná též „malá Británie“, jak ji poznamenal turismus, posloužila autorce k další bitvě mezi Anglií a Francií.

Má grafický román budoucnost?

Simmondsová svým pojetím grafického románu dalece překonala dialogy v „bublinách“. Její komiks se sestává hlavně z kreslených obrázků, které mají vlastní text, ale to, co se do nich nevešlo, komentuje obsáhlým komentářem mimo obraz. Text však i tak není absolutně narušen, ba naopak. Člověk si dokáže lépe představit scénu, o které právě čte.

Je úžasné, že někdo dokáže nakreslit a parodovat na dnešní dobu i tak výrazný román a postavy francouzskké literatury jako Emma Bovaryová. Posy Simmondsová to dokázala s mistrovskou elegancí.

Hranice mezi klasickým barevným komiksem a obyčejnou knihou se propojuje právě v grafickém románu. Je téměř jisté, že tento styl má před sebou velmi slibnou budoucnost.

Zdroj perexové fotografie: bux.cz (upraveno)
Jana Jechová

Jana Jechová

Studuji na Vyšší odborné škole publicistiky a miluji četbu knih. Nic víc snad není potřeba říci. :)

Zanechte komentář