Prokoukněte 5 reklamních triků, které vás nutí nakupovat

V obraze / 29.7.2013

Televize, bannery, křiklavé billboardy. Všechny vzbuzují touhu vlastnit inzerované výrobky. Prokouknete, jak to na vás hrají?

Aby bylo hned pro začátek jasno. Obdivuji reklamu. Chytrou, vtipnou, s ponaučením. Takovou, která mě překvapí pointou, vzbudí emoce a donutí vstát ze židle. Nebo alespoň po které zašeptám upřímné „wow.“ Zbožňuji na ní hlavně to, že za ní stojí reální lidé – prostě jednoho dne dali hlavy dohromady a vznikla myšlenka, která oslovila svět.

Reklamy baví, inspirují i manipulují

Reklamy jsou nedílnou součástí televizní kultury. Zdroj: Pixmac.cz

Reklamy jsou nedílnou součástí televizní kultury. Zdroj: Pixmac.cz

Kromě popsané inspirativní stránky má však reklama ještě jednu tvář, tu každodenní. Ta už nemá vyšší poselství, nepřinutí vás přemýšlet – přinutí vás nakupovat. A je to přirozené, žijeme ve společnosti založené na poptávce, nabídce a jejich zprostředkování reklamou a marketingem. Zda a do jaké míry jsou některé prodejní funkce reklamy na pomezí etiky, musí posoudit odborníci. V knize Zbraně vlivu předního sociálního psychologa Roberta B. Cialdiniho jsem však našla skvělý recept, jak odhalit skryté reklamní triky. Schválně, kolik jich příště při telemarketingu, sledování televize nebo nákupu v supermarketu poznáte.

5 reklamních triků, které vás odteď nepřekvapí

1. Reciprocita. Prodejce vám hned ze začátku daruje něco, co vychýlí váhy v jeho prospěch. Vy se pak cítíte zavázáni mu „laskavost“ opětovat – a často kupujete, aniž byste chtěli. Dostanete od hostesky v supermarketu do rukou chutný chlebíček, který vás přinutí koupit inzerované máslo. Přijdete do elektra a jako nový zákazník dostanete 20% slevu. Parfumérie vás obdaruje vzorky zdarma. Propagátor politické strany vám dá na ulici květinu a vy si vyslechnete volební program.

Přáli jste si někdy být lépe informovaní o reklamních tricích? Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

Přáli jste si někdy být lépe informovaní o reklamních tricích? Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

2. Závazek a důslednost. Na ulici vás zastaví člen Greenpeace: „Máte rád přírodu?“ Každý samozřejmě odpoví kladně a sám si připraví smyčku. Jakmile ve svém životě učiníte volbu a zaujmete stanovisko, nutní vás morální smýšlení chovat se důsledně v souladu s tímto stanoviskem. Pokud máte rád přírodu, není vám lhostejné globální oteplování či kácení deštných pralesů. Ačkoli to může být pravda, najednou se ocitáte pod tlakem, a už podepisujete petici a skládáte členský příspěvek.

3. Sociální schválení. Podle Cialdiniho považujeme chování v určité situaci za vhodné a správné v závislosti na jednání ostatních. Obvykle totiž platí, že pokud něco dělá spousta lidí, je takové jednání správné. Reklama na to sází. Co třeba předtočený smích u amerických seriálů? Ačkoli je otravný, průzkumy prokázaly, že diváci hodnotí sitcomy s předtočeným smíchem jako zábavnější a vtipnější. Stejně tak chcete být v centru dění davu shluklého na ulici. Chcete mít iPad a patřit mezi ty „cool“, chcete fotit Instagramem či pít Coca-colu.

Americký bestseller Zbraně vlivu skrývá mnohem víc reklamních tajemství a rozhodně stojí za přečtení. Mrkněte na něj v nakladatelství Jan Melvil Publishing

Kniha Zbraně vlivu je americkým bestsellerem. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

Kniha Zbraně vlivu je americkým bestsellerem. Zdroj: Pavla Lokajová, Generace 21

4. Oblíbenost. Sympatičtí lidé prodávají lépe, zvlášť pokud umí zalichotit. Na usměvavé a upravené hostesky či přátelsky naladěného operátora telemarketingu budete reagovat podvědomě vstřícněji než na unylé tváře bez zájmu. S oblíbeností souvisí podobnost. Podvědomě upřednostňujeme lidi, kteří jsou nám podobní. Prodejci si na vás všímají detailů, oblečení, mimiky a získají si vás konverzací na téma, které je vám blízké. Zaujmou stejný postoj, pobaví se s vámi o rybářství, stanování, nových módních trendech, peripetiích rodičovství a získají vaše sympatie. Pak už je těžší odmítnout.

5. Vzácnost. Tento trik znáte. Prvních 100 zákazníků dostane bonus zdarma. Limitovaná edice oblíbených nápojů nebo omezená letní nabídka hamburgerů. Pouze daný počet letenek za akční cenu, nakupujte rychle! Reklama hraje na čas a vytváří pocit vzácnosti výrobku či služby. Skvěle pozorovatelné před Vánoci spolu s efektem vyprazdňujících se regálů. Nemeškejte, prohloupíte! A kde je zdravý rozum?

Zdroj perexové fotografie: Topnews.in

Pavla Lokajová

Pavla Lokajová

Copywriterka, redaktorka a věčná životní idealistka. V hlavě se mi neustále rodí nové nápady. Píšu články, které bych sama chtěla číst. Stephena Kinga považuji za mistra slova, z Marquezových knih čerpám moudrost pro každý den.

Zanechte komentář