Víme, jak vyzrát na sluneční alergii

Krása a móda / 27.7.2013

Solárium ano či ne? Čím se mazat? Kdy se slunit? Známe odpovědi na všechny otázky.

Pupínky, nepříjemné svědění či dokonce puchýřky. To jsou příznaky sluneční alergie. Pokud se po slunění osypete, patříte mezi postižené.

Projevy alergie

U někoho se projeví podráždění velmi mírně. Po opalování se objeví malé pupínky, ale během několika dnů jsou pryč. Někdo má však projevy horší, pupínky či puchýře naskočí i po krátké procházce na slunci a o snědém opáleném těle si může nechat jedině zdát. Vím, o čem mluvím. Jsem jedna z nich.

Jako malá jsem neměla s opalovaním problémy…

První vyrážka se objevila někdy na 2. stupni základní školy na dovolené ve Španělsku. Chránila jsem se tričkem a svědivé pupínky zmizely. V Čechách se mi nic takového nestalo. Na konci střední školy se začala sluneční alergie objevovat i u nás. Dneska už se neopálím. Pokud se dostatečně neochráním, osypu se od hlavy k patě. Doslova. Nedávno jsem měla puchýře na prstech u ruky.

První problémy se objeví při pobytu v teplejších krajinách.

První problémy se objeví při pobytu v teplejších krajinách.

A co radí lékaři?

Ačkoliv jde o stále se rozrůstající alergii, lékaři moc rad, které by vás samotné nenapadly, nemají. Jeden kožní lékař mi bez legrace doporučil, abych v jarních a letních měsících omezila pohyb přes den. Pokud vám snad škola či zaměstnavatel nevyjde vstříc se studiem a prací v noci, nezbude vám než se naučit chránit. A nebojte, se sluneční alergií se dá docela slušně bojovat.

1. VITAMÍNY

Jezte beta karoten a podle síly alergie si určitě odkdy. Já už začínám na jaře s první sluncem. A myslím tím opravdu tabletky. Samozřejmě ale můžete svou stravu obohacovat o mrkev, špenát, rajčata, papriky či petržel.

A jak je to s tím vitamínem D? Tento druh vitamínu získáváme vystavením pokožky slunečnímu záření. Pokud omezujeme pohyb na slunci, je vhodné ho doplňovat pomocí stravy. Velké množství je v oblíbeném rybím tuku a samotných rybách, dále ve žloutku a také mléce a výrobcích z něj.

Na co pozor:

Nadměrné užití beta karotenu může vést k zabarvení vaší kůže do oranžova.

Nedoporučuji užívat vitamín D jako doplněk stravy, jeho nadbytek způsobuje bolesti hlavy, nechutenství a problémy s ledvinami.

Stačí jedna tobolka denně a vaše kůže bude lépe snášet sluneční paprsky.

Stačí jedna tobolka denně a vaše kůže bude lépe snášet sluneční paprsky.

2. OPALOVACÍ KRÉMY

Pokud toužíte po snědé pleti, zkuste samoopalovací krémy.

Se silnou alergií na slunce zapomeňte na opálení. K vodě, na výlet, procházku, prostě kamkoliv, kde budete vystaveni slunci, se namazejte. Alespoň 15-10 minut než odejdete z domu a faktorem minimálně 50. Důležitá je ochrana UVB i UVA.

Nedávno jsem byla upozorněna na to, že podráždění kůže sluníčkem může vzniknout jako reakce na krém, který užíváte. Vyzkoušela jsem to a s parfémovanými krémy je vyrážka horší a četnější. Proto vybírejte krém bez parfémů a barviv, nejlépe hypoalergenní. Pokud se tedy u vás alergická reakce objevila pouze po užití jistého přípravku, vyzkoušejte jiný a zjistíte, zda některá složka nedráždí zbytečně navíc vaši pokožku.

IMG_4398Z vlastní zkušenosti doporučuji…

Mléko na opalování NIVEA s faktorem 50+, tedy velmi vysokou ochranou pro citlivou pokožku. Je hypoalergenní, bez parfémů, barviv a konzervačních látek. V popisu najdete, že snižuje riziko vzniku slunečních alergií.

Jde o opalovací krém určený pro dětskou pokožku, takže je opravdu šetrný a chrání kůži před spálením a slunečním poškození. Obsahuje kvalitní ochranný systém UVA/UVB.

200 ml seženete v drogeriích za přibližně 300-400 Kč.

3. KOSMETIKA

Ruku v ruce s pravidly opalovacích krémů jdou i pravidla pro ostatní kosmetiku. Zkuste dodržet několik rad. Při nadměrném slunění, například na dovolené, omezte ostatní kosmetické přípravky. Nepoužívejte krémy po opalování či jiné tělové krémy, které by mohly pokožku ještě více podráždit.

Na vyrážku a svědění můžete zkusit Fenistil, Psilo-Balsam či krémy s panthenolem (z lékárny, kde vám poradí). Doporučuje se i pomazat vyrážku bílým jogurtem.

 

Nevoňte se parfémy přímo na kůži, jen případně lehce přímo na oblečení. Co se týče make-up, tak dámy, v letních měsících tak jako tak není dobré zatěžovat pleť make-upem. Použijte BB cream s UV faktorem. Celkově by se ve vaší kosmetické taštičce měly objevovat věci hypoalergenní, bez parfému a barviv a s UV faktory.

Hledejte výrobky s SPF faktorem.

Hledejte výrobky s SPF faktorem, které jsou pro vás ideální nejen na léto.

4. OBLEČENÍ

Chraňte se i pomocí oblečení. Je jasné, že při 30°C nebudete chodit ve svetru, ale zapátrejte v obchodech po volných tričkách s delšími rukávy. Dámám i přejí současné trendy dlouhých sukní.

Na zahalení je možné použít i vzdušný šátek.  Lehké kousky oblečení, které vás zároveň zakryjí je možné najít v dámských i pánských kolekcích. Horní řada: vše H&M, dolní řada: vše F&F Zdroj: archiv firem

Na zahalení je možné použít i vzdušný šátek. Lehké kousky oblečení, které vás zároveň zakryjí je možné najít v dámských i pánských kolekcích. Horní řada: vše H&M, dolní řada: vše F&F. Zdroj: archiv firem

Víte, že…

Černé oblečení nutně neznamená, že vám bude větší teplo. Černá barva sluneční paprsky pohlcuje, ale nepropouští, takže vám nebude o nic větší vedro než v jiných barvách, naopak se před žárem ochráníte.

5. REŽIM

Na dovolené u moře budete muset najet na jiný režim než ti, kteří polehávají od ráno do večera na pláži. Od 11. do 15. hodiny buďte na pokoji nebo ve stínu a dopřávejte si siestu. Povinnou výbavou se pro vás kromě krému stane také slunečník, náhradní tričko, ve kterém se přinejhorším můžete koupat a něco na zahalení.

Sluneční paprsky se odrážejí od vody i písku, takže vás mohou ohrozit i ve stínu. Nepodléhejte tedy fámám, že se ve stínu nemůžete opálit. Mažte se i pod oblečení, protože i to propouští paprsky a nezapomeňte, že 90 % pronikne i přes mraky.

Na blbnutí v písku si budete muset možná raději počkat do večera.

Na blbnutí v písku si budete muset možná raději počkat do večera.

Kontroverzní solárko

Lékaři mi byla také doporučena návštěva solária, abych si vytvořila základ. Navštívila jsem a nic se nezměnilo, vyrážka přišla v létě opět, druhý rok jsem se začala osypávat i po návštěvě v soláriu, takže peníze raději investuji do opalovacích krémů. To je můj osobní případ. Ovšem záleží na tom, jak moc silná vaše alergie je. Takže pokud chcete, zkuste to. Ale jděte se slunit třeba jen na tři minuty. Ano, budou na vás koukat jako na blázna, ale vysvětlete situaci a nenechte se přemluvit k delšímu pobytu. A pak uvidíte, zda se pupínky objeví či ne.

Sluneční alergie je otravná stejně jako ostatní, ale dá se s ní úspěšně bojovat. Poraďte se s alergologem, kožním lékařem či lékárníkem a najděte vlastní režim, který projevy zmírňuje.

Zdroj perexové a ostatních fotografií: Alice Pazderová, Generace 21

Alice Jendelová

Alice Jendelová

Jsem holka plná protikladů. Ačkoliv už věkem přes 20, stejně milovnice pohádek, Hello Kitty a hlavně Harryho Pottera. Ačkoliv už ne studentka, stejně sběratelka lepíků, notýsků, zvýrazňovačů a všelijakých dalších roztomilostí a nutností z papírnictví. Ačkoliv milovnice domova a svého klidu, stejně cestovatelka celým srdcem s mnoha cestovatelskými sny. A ačkoliv kuchtička, co mnohokrát něco připálí a zaneřádí celou kuchyň, stejně redaktorka sekce Na talíři. ♥

Zanechte komentář