Konec prokrastinace - obálky knihy

Prokrastinace se zbavit dá, ale musíte chtít

V obraze / 27.6.2013

Možná jste ve zkouškovém období zakusili, jaké strasti život s prokrastinací přináší. Zbavte se jí. Když máte vůli, zvládnete to!

S prokrastinací se známe dobře. Je to stará známá, která se většinou ozve v tu nejnevhodnější chvíli – když potřebuji něco dělat. Sedne si na gauč, poručí si čaj a zeptá se mě, jak se mám. A co nového. Je to s ní nadlouho. I když se jí snažím posunky naznačit, že už je čas, aby se zvedla, dopila svůj sedmý hrnek a dojedla poslední sušenku z rodinného balení, usměje se a poví: „Já mám času dost.“ Všechny styky jsem se snažila přetrhat – neozývala jsem se jí, zapírala se. Ale nepomohlo to. Je hodně vytrvalá a když jsem slyšela klepání na dveře ve chvíli, kdy mi na nástěnce výhružně křičel TO DO list, věděla jsem, že bude zle. Všechny úkoly se v tu ránu odsunuly na zítra. Bylo na čase se věnovat jí, protože sama se nezabaví. Potřebuje vaši společnost. 

Petr Ludwig z institutut GrowJob něco podobného asi také zažil, protože napsal knihu, která by měla znamenat jednou provždy Konec prokrastinace. Řeknu vám, že jsem tuhle zprávu přijímala s nadšením, protože jsem věřila, že když budu chtít, zlomím i skálu. A zbavím se prokrastinace!

Kniha Konec prokrastinace

Obsah knihy Konec prokrastinace

zdroj: facebook.com/konecprokrastinace

Knihu s podtitulem „Jak přestat odkládat a žít naplno“ jsem měla vyhlídnutou dlouho. Zajímalo mě, jestli to bude další ze svépomocných příruček, jak žít a být produktivní. Na ty je ostatně velký odborník nakladatelství Melvil, pod nímž tato publikace vyšla. I ona samozřejmě spadá do kategorie osobního růstu, ale nabízí mnohem propracovanější a hlavně ověřený způsob, který vám dá víc než poučky typu „Mysli pozitivně a všechno ostatní přijde samo.“ Což o to, hezké myšlenky neuškodí, ale já kolikrát chtěla hmatatelnější návody. To mi kniha Konec prokrastinace poskytla, protože její jádro vychází z nástrojů osobního rozvoje, které vám pomohou vyhrát nelítostný boj s věčným odkládáním.

Přečtěte si také:

Petr Ludwig: Vyprokrastinuji, či nevyprokrastinuji napsání knihy?

V úvodní části knihy autor vysvětluje princip prokrastinace. Spousta lidí ji často zaměňuje za lenost, ovšem není to tak. Prokrastinace je něco jiného. Člověk, který prokrastinuje, moc dobře ví, co má dělat, ale nepřesvědčí se ani za zlaté prase. Vzpomeňte si na vaši poslední zkoušku. 30°C na teploměru a vy jste se prostě nedokázali učit. Místo toho jste hořekovali, jak je vedro na padnutí. Chodili se chladit do sprchy, kupovat si nanuky a nadávat na Facebook. Právě tohle je prokrastinace. S tím se samozřejmě nabaluje stres, výčitky a neefektivita. A seznam úkolů z  předešlých dnů se nabalí i o nesplněné povinnosti dnešního dne. Stejným principem, jak to dělá i hovnivál. A pak je z toho velká koule.

Systém hovnivál z knihy Konec prokrastinace

zdroj: facebook.com/konecprokrastinace

Styl, kterým je kniha psaná, mi hodně vyhovoval.  Žádný odborný výklad, na jehož pochopení potřebujete postgraduál, v ní nečekejte. Konec prokrastinace jsem dokázala pobrat i ve chvíli, kdy závity v mé hlavě zrovna procházely údržbou a pracovaly v režimu hibernace. Což je v situaci, kdy se vám autor snaží předat odborné informace z oblasti motivace, akceschopnosti či rozhodovací paralýzy obrovské plus, za kterou by zasloužil pusu. Je vidět, že citát Arthura Schopenhauera „Není nic těžšího než vyjádřit myšlenku tak, aby jí každý rozuměl,“ který v knize použil, si vzal k srdci. Do karet snadného výkladu hrají i přiložené obrázky, které shrnují informace a povzbuzují tak váš vizuální kortex. (Část mozku, která zpracovává zrakové informace. Díky ní vám dá jedno schéma víc než tisíc slov.)

Zatímco ztrácíme svůj čas váháním a odkládáním, život utíká.

Seneca

Kniha obsahuje informace, které jsou všeobecně známé. Třeba stará dobrá poučka „Užívej si každý den“ prostě platí. Dlouhodobé spokojenosti totiž jinak nedosáhnete – i přesto, že si koupíte krásné auto, pocit štěstí (v knize nazvaný jako joy) se při takových podnětech rychle vyčerpá. Hédonická adaptace, kterou autor zmiňuje, je ostatně příčinou, proč naše nadšení ve chvíli, kdy jsme v cíli, není taková, jakou očekává náš prefrontální kortex (část mozku, která nám umožňuje myslet na budoucnost a snít). Příčinou totiž je, že se v období cesty postupně nevyplavuje dopamin. Ten přichází pouze ve chvíli, kdy dosáhneme cíle. Na ten si ale rychle zvykneme a neumíme z pocitu štěstí žít třeba i za týden. Jakmile si ale začneme smysluplně užívat den, vyplaví se nám značná dávka dopaminu, která způsobí zvýšenou spokojenost, kreativitu a efektivitu. Je proto dobré hledat i v každodenních věcech význam a smysl, který vás uspokojí.

Zaměřte se na cestu, ne na cíl. Jedině tak budete dlouhodobě spokojení. Zdroj: sxc.hu

Zaměřte se na cestu, ne na cíl. Jedině tak budete dlouhodobě spokojení.
Zdroj: sxc.hu

I přesto, že je publikace přímo napěchovaná výsledky různých výzkumů a dává spoustu věcí do souvislostí, jádrem je osm nástrojů osobního rozvoje, které slibují pomoc při boji proti prokrastinaci. Nebyla bych to já, abych to nezkusila. A jak na mě některé z nich působí?

Osobní vize

K čemu je dobrá?

Občas se dostaneme do situace, kdy marně pátráme po smyslu života. Co je vlastně cílem našeho bytí? Filozofická otázka, na kterou nenajdete odpověď u jedné kávy s kamarádkou nebo piva se spolužákem. Pomoci najít tu správnou cestu by vám ale mohla právě osobní vize. Ta totiž podle Petra Ludwiga odpovídá na otázku “Čemu bych chtěl/a věnovat po zbytek svého života?“ Na rozdíl od jiných nástrojů pro osobní růst pracuje s přítomnostínestará se o výsledek. Důležitá je cesta a činnosti, které děláme právě teď, ne výsledek našeho konání. Naučte se věci dělat ne proto, aby byly splněny, ale hledejte ve svých úkolech nějaký hlubší smysl. Přečíst motivační knihu není úkol, který končí jejím dočtením, ale přinese do mozaiky vašeho života další dílek. Jakmile začnete nacházet v činnostech, které děláte, větší smysl než jen odškrtnutí políčka v TO DO listu, přinese vám to vyšší uspokojení. Pocit, který vám bude přinášet vaše cesta, lze také nazvat jako happiness now – spokojenost s naší přítomností. Nastává v momentu, kdy jste šťastní a víte, že všechno má smysl.

Osobní vizi není snadné vytvořit. Skládá se z několika přípravných kroků, které vám pomohou vytvořit finální podobu. Základem je SWOT analýza, seznam osobních úspěchů, analýza motivujících činností a beta-verze osobní vize. V každém kroku zjišťujete spoustu věcí o sobě a všechny vám pomohou uvědomit si, kým jste a jaký je váš život.

Moje zkušenost:

Samotná tvorba jednotlivých nástrojů je nesmírně obohacující. Osobní SWOT analýza dá člověku zabrat. Jaké jsou mé silné a slabé stránky? Jaké příležitosti mi život nabízí a co mě ohrožuje? Musela jsem se zahloubat do svého nitra a trochu se oprostit od sebe sama. Když jsem viděla černé na bílém celou SWOT analýzu, měla jsem z toho rozporuplné pocity. Ano, slabé stránky se člověku nečtou snadno – zvlášť, když jsem nad nimi nikdy pořádně neuvažoval. Na druhou stranu ale přehled silných stránek a příležitostí byl vynikající odrazový můstek k samotné osobní vizi – jasně vidíte, v čem jste dobří a jak byste toho mohli využít! Stejně tak fajn je mít seznam osobních úspěchů, ze kterého jsem měla upřímný strach. Nasbírám něco, co stojí za to? Možná v té otázce bude hlavní problém. Nepřemýšlejte, jestli je to „dost dobré“ na to, aby se to dalo brát jako úspěch a napište cokoliv! Jakmile vám bude úzko a přijde známý pocit „můj-život-stojí-za-prd“, přichází seznam osobních úspěchů na řadu. Věřte mi, že pocit marnosti se zmenší.

Buzer-lístek

Stane se vám také, že předsevzetí, které jste si dali, vzaly za své? Nemusí se jednat nutně o ty novoroční, spoustu z nás si je dává i během roku. Konečně přestat kouřit, začít více číst nebo více spát. Často selháváme a odkládáme svůj úkol na jindy. Říká se, co oči nevidí, to srdce nebolí. Svatá pravda, sami sebe obelžeme snadno. Zítra je taky den a tehdy fakt začneme. Znáte to taky? Mohl by vám pomoci buzer-lístek. Posilujete jím vůli, která je taky jenom sval. Buzer-lístek pracuje na principu tabulky (předpřipravená tabulka pro představu). Je vytvořen vždy na konkrétní měsíc a jednotlivé sloupce odpovídají návykům, jejichž úspěšnost každodenně kontrolujete.

Buzer-lístek je snadný nástroj, který vám zabere sotva tři minuty. Jeho předností je, že vám každodenně připomíná, co máte dělat a usměrňuje v tom zase zvlčit. Doporučuji zůstat při zemi – vsaďte pro začátek na čtyři až šest návyků, které vás nebudou děsit. Je lepší postupovat metodou kaizen, tedy jít malými krůčky k jistému cíli. Ty vás nevyděsí natolik, jako jednorázové změny velkého rozsahu.

Děláte to, co máte a co chcete? zdroj: konec-prokrastinace.cz

Děláte to, co máte a co chcete?
zdroj: konec-prokrastinace.cz

Moje zkušenost:

Buzer-lístek je můj nejoblíbenější nástroj. Bez problémů se ale přiznám, že jsem měla problém s jeho vyplňováním. První dny mi daly zabrat a moc dobrý pocit jsem ze sebe neměla. Jenže pak se něco přecvakne a najednou sami vidíte, že úspěch každého dne a význam, který mu dáváte, záleží jen na vás. Na buzer-lístku jsem si uvědomila, že jsem to jen já, kdo řídí můj život a kdo rozhoduje o tom, jestli bude stát za to. V ten moment pochopíte, kolik síly máte v sobě. Mnohdy to nejsou objektivní okolnosti , které nám nedovolí splnit si sny a plány, ale jen my samotní.

Flow-lístek

Flow-lístek, moc příjemný nástroj! Principem je každý den zapisovat tři pozitivní věci, které nás potěšily a následně zhodnotit naši celkovou spokojenost. Řádky odpovídají jednotlivým dnům a sloupce třem pozitivním událostem, které se vám během dne staly (ukázku si stáhněte tady). Poslední sloupec hodnotí, jak jste byli daný den spokojeni. Flow-lístek zvyšuje orientaci na pozitivní minulost, což v praxi znamená, že vám připomíná hezké události, které se staly, ale vy jste je možná díky aktuální náladě úplně vytěsnili. Je vám na nic? Pak dost možná budete hlásat, že i váš život stojí za houby. Jenže tak to není a flow-lístek je toho důkazem.

Ke štěstí by vám mohl pomoci flow-lístek. Zdroj: sxc.hu

Ke štěstí by vám mohl pomoci flow-lístek.
zdroj: sxc.hu

Moje zkušenost:

Tento nástroj zbožňuji. Díky němu si uchovávám všechny příjemné zážitky, které bych jinak možná vytěsnila z hlavy. Po přečtení si často vybavím danou situaci i pocit, který jsem zažívala. Krásná projížďka na kole při západu slunce nebo skvělá snídaně v posteli – i to najdete v mém flow-lístku. Musím potvrdit slova autora, že zapisováním se skutečně zvýší vaše celkové spokojenost se životem. Cítím, že je můj život naplněný a jsem vděčná, že zažívám tak krásné chvíle. A stačilo tak málo!

A teď ta hlavní otázka, kterou si všichni pokládáte:

Mohu se zbavit prokrastinace?

Ano, ale musíte chtít!

Přiznám se, že s prokrastinaci jsem bojovala hodně. Kniha Konec prokrastinace mi ale pomohla ve chvíli, kdy jsem měla chuť s tím zatočit, ale nevěděla jsem jak. Bez okolků vám řeknu, že to chce hodně síly a vůle z vaší strany. Bez ní prostě nejde nic – bez vůle se nestane profesionálním fotbalistou, skvělým managerem a bez vůle nebudete mít ani šťastný a naplněný život. Budování vztahu je pokaždé velká fuška, a tím tuplem, když jej budujete sami se sebou. Kniha Konec prokrastinace mi pomohla uvědomit si, že když máme chuť a vůli, zvládneme překonat mnohé překážky. Ať děláte cokoliv, musíte vědět, proč to děláte. Musíte v to věřit a taky být přesvědčeni, že je to pro váš život důležité. Chce to jen skutečně chtít. A to, že se vám nechce, není podstatné. Udělejte to, co máte a udělejte to teď hned.  Vzpomeňte si na Senecu a neváhejte ani neodkládejte. Nebo vám ten život uteče. A druhá šance není.

Více o knize najdete na oficiální stránce Konec prokrastinace.

Zdroj perexové fotografie: facebook.com/konec-prokrastinace

Silvie Olbrichová

Silvie Olbrichová

V duši stále malá holka, která má ráda milé lidi, hřejivé slovo, motivační citáty a fotografie. Inspiraci hledá všude kolem sebe a nachází ji i tam, kde ostatní ne. Miluje, když den prožije naplno a napíše hezký článek. Kontaktovat ji můžete na silvie.olbrichova@generace21.cz

Zanechte komentář



Vaše názory

  • Václav Vojtěch

    Móóóóc hezké . . .

    • Silvie Trebatická

      Děkujeme, Václave, za milý komentář!

  • Ája

    Jéé, to video jsem snad nahrávala já?? 😀 Nebo mě někdo dlouhodobě sledoval 😀