Nepodceňujte opalování

Krása a móda / 19.6.2013

Na hřejivé sluneční paprsky se po vleklé zimě těší snad každý. Málokdy si ale uvědomujeme jejich nebezpečí…

I když v to už málokdo doufal, slunce se snad umoudřilo a ukáže nám svou tvář více než jen na pár hodin. Odborníci navíc mluví o ozonové díře, lékaři varují před rakovinou kůže… Je tedy nejvyšší čas na zopakování  základních pravidel zdravého opalování.

Přestože zrovna neholdujete plážovým radovánkám a raději se schováváte ve stínu, pamatujte na to, že i tam na vás (mnohdy) škodlivé UV záření může.

Krok č. 1 – Předsezónní trénink

S přípravou na opalování je dobré začít už na jaře. Jezte ovoce a zeleninu bohaté na vitamín E a betakaroten, opatrně vystavujte tvář prvním nesmělým slunečním paprskům a pokožku hýčkejte dostatečným množstvím hydratačního mléka – hydratovaná pokožka se opaluje lépe.

Krok č. 2 – Nákup nezbytného vybavení

Sluneční brýle s kvalitním UV filtrem, trendy pokrývka hlavy – kreativitě se meze nekladou. Největší péči ale věnujte opalovacím krémům. I ty mějte nakoupené s předstihem, nikdy nevíte, kdy slunce udeří svou plnou silou. Štěstí přece přeje připraveným!

V letní výbavě by vám rozhodně neměl chyběl opalovací krém a sluneční brýle s UV filtrem. Zdroj: photl.com

Krok č. 3 – Zjištění fototypu

Pokud už víte, jaký jste fototyp, tedy jaký typ pokožky máte, už pravděpodobně víte, jak se vaše kůže při opalování chová. Pokud ne, věnujte tomuto kroku zvláštní pozornost – pomůže vám s nákupem opalovacích prostředků.

V zásadě máme pět základních fototypů označených čísly od 1 do 5, přičemž nejnižší číslo značí nejsvětlejší odstín kůže. Pokud jste Sněhurka s modrýma očima, pihami a světlými vlasy, pravděpodobně spadáte do fototypu 1 a vaše kůže je k popálení nejnáchylnější. Fototyp 4 a 5 je kůže australských domorodců, černochů, Arabů a indiánů – a ti se nespálí nikdy.

Krok č. 4 – Mažu, mažeš, mažeme

Základní rovnicí pro opalování je: čím menší číslo fototypu, tím vyšší UV filtr ochranného krému. U dětí a fototypů 1-2  je ideální použít opalovací krém s faktorem 50+, u 2-3 UV filtr alespoň 30. Postupné snižování faktorů je vhodné pouze u dospělých při opakovaném opalování, v případě když se vám již podařilo „nachytat bronz“ a kůže si na slunce dostatečně zvykla. Vždy se mažte půl hodiny před sluněním a po každém koupání. I když vám výrobci na obalech krémů tvrdí, že je přípravek voděodolný, nevěřte jim. Nezapomeňte také na rty a pořiďte jim ochranný balzám, budou vám vděčné.

Po opalování poté můžete použít zklidňující hydratační mléko, přírodní olej nebo krém určený k ošetření kůže přímo po opalování.

Krok č. 5 – Správné načasování

Nikdy se neopalujte v pravé poledne cca od 11 – 15 hodin – to je sluneční žár nejintenzivnější – a dobu opalování minimalizujte. Nechte kůži pomalu si na slunce zvykat, nejdříve střídejte pobyt na slunci a ve stínu v rozmezí deseti minut, později dobu slunění prodlužujte.

Nezapomínejte na pokrývku hlavy a pitný režim. Zdroj: sxc.hu

Krok č. 6 – Pijte vodu a nepijte rum

Nezapomínejte pít! Slunce vysušuje, voda vašemu tělu naopak vrací vláhu. Dostatečným pitným režimem, pobytem ve stínu a pokrývkou hlavy navíc bojujete proti slunečním úpalům či úžehům.

A co vy? Sluníte se, nebo před paprsky utíkáte, kam se dá? Či jste se už stihli letos spálit? Dejte nám vědět v komentářích!

Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Petra Krejčířová

Student, nenapravitelný idealista, milovník umění a veškeré elegance starých časů.

Zanechte komentář