Rychlokurz na téma módní domy: Lanvin

Krása a móda / 17.6.2013

Tentokrát je na řadě legendární francouzská značka, která dnes patří k nejstarším módním domům ve Francii.

RYCHLOKURZ módních domů

Přinášíme třetí díl seriálu o módních domech. Po dvou úspěšných mužích je na řadě první žena. Společně se podíváme na zoubek úžasné Jeanne Lanvin. Abychom vás nalákali na příště, prozradíme, že se můžete těšit na nezaměnitelnou Gabrielle Chanel, která módu pro ženy pojala z naprosto odlišného úhlu.

JAK TO VŠECHNO ZAČALO

Budoucí úspěšná módní návrhářka Jeanne Lanvin přišla na svět roku 1867 v Paříži. Naučila se výrobě klobouků a roku 1889 si ve svých 22 let zařídila vlastní kloboučnictví na 2 rue du Faubourg Saint-Honoré. Originální modely si velice rychle získaly srdce mnohých Pařížanek.

Roku 1897 porodila Jeanne svoji dceru Marguerite, která významně ovlivnila její tvorbu. Lidé totiž obdivovali oblečení, které Jeanne navrhovala a šila své dceři, a chtěli stejné modely i pro své děti. Již v roce 1903 se tak objevila kolekce dětských šatiček ve veselých barvách.  O sedm let později pak bylo v salónu otevřeno speciální oddělení pro děti. V následujícím roce pak přibylo oddělení dámskédívčí módy. Celkově tehdy existovaly tři ustálené kolekce: Enfant, Jeune Fille a Femme.

Večerní šaty v elegantním černém provedení. Zdroj: polyvore.com

Večerní šaty v elegantním černém provedení. Zdroj: polyvore.com

ROSTOUCÍ ÚSPĚCH

Ve dvacátých letech popularita značky prudce stoupala, a to především díky masivní reklamě. Lanvin tak najdeme nejen na plakátech a v časopisech, ale i ve speciálních katalozích, kde byly jednotlivé modely nafoceny na figurínách. Hned v roce 1920 vzniklo dekoratérské oddělení vedené Armandem-Albertem Rateau, který se podílel i na výzdobě samotného butiku. V salonu nakupovalo mnoho klientů z řad buržoazie, ale i populární osobnosti.

Značka Lanvin je ale známá také díky parfémům, které jsou i dnes velice oblíbené. V roce 1927 spatřil světlo světa slavný kousek s názvem Arpége, který dokonce ve své době předčil Chanel N °5. To vedlo dokonce k tomu, že se z Jeanne Lanvin a Coco Chanel staly velké nepřítelkyně, a to nejen v módním, ale i v osobních životě.

Při navrhování jednotlivých modelů se Jeanne Lanvin inspirovala především impresionismem, antikou či severoafrickými kulturami. Kladla důraz na ženskost. Jednotlivé kousky oblečení byly velmi originální, nikdy však výstřední. Jeanne rozvíjela výjimečné splétané ornamenty, prýmkování, výšivky, perličkové nášivky a svěží květinové odstíny. Byla vlastně jakýmsi protipólem Coco Chanel.

V roce 1923 představila Jeanne Lanvin svůj první parfém Arpége, jehož černý flakon se zlatým znakem navrhl Paul Irib. Znak představující matku s dcerou v plesovém kostýmu je dodnes poznávacím znamením značky Lanvin. Od stejného roku byla součástí salonu Lanvin také továrna na barvy. Vznikaly zde originální a velmi promyšlené barvy, které se staly základem palety Lanvin.

Parfémy Lanvin jsou i dnes velmi oblíbené. Zdroj: polyvore.com

Parfémy Lanvin jsou i dnes velmi oblíbené. Zdroj: polyvore.com

Mezi lety 1925-1936 bylo vytvořeno také několik oddělení, která se zaměřovala na sportovní oblečení, luxusní prádlo či výrobu pánských košil. Salon se postupem času rozšířil na 23 ateliérů a zaměstnával na osm set dělnic. K nim přibyli další odborníci na šití kožešin, prádla, pánské módy, dekoračních předmětů atd.

ZMĚNY PO SMRTI JEANNE

Jeanne Lanvin zemřela v roce 1946 ve věku 79 let. Podnik tehdy převzala její dcera Marguerite, ale pod jejím vedením začal strádat. Některá oddělení dokonce musela být rozprodána. Po její smrti se ve vedení vystřídalo několik dalších osobnosti. V letech 1963-1984 vedli salon Bernard Lanvin a návrhář Jules-François Crahay. Ani těm se však nepodařilo vrátit značce popularitu.

Ukázka svěžích modelů z roku 1937. Zdroj: tumblr.com

Ukázka svěžích modelů z roku 1937. Zdroj: tumblr.com

Návrat na výsluní zažila značka Lanvin po příchodu kreativního ředitele Albera Elbaza (vede firmu od roku 2001), díky kterému se značka rozšířila do celého světa. Elbaz vsadil na ryzí ženskost a romantičnost, které byly pro značku tolik typické. Objevují se tak modely za saténu či organzy.

Zdroj perexového obrázku: polyvore.com

Zuzana Holmanová

Zuzana Holmanová

Psaní je pro mě skvělým způsobem, jak vyjádřit své názory i pocity. Baví mě jen tak nechat klouzat tužku po papíře (nebo prsty po klávesnici) a těšit se z přibývajících řádků. Mým snem je stát se spisovatelkou literatury pro děti a mládež

Zanechte komentář