Slevy hýbou nejen internetem.

Jak se nespálit při nákupech na slevových portálech

V obraze / 14.6.2013

V současné době v ČR působí okolo stovky slevových portálů. Některé jsou spolehlivé, některé méně. Na co si dát při honbě za vouchery pozor?

Boom slevových webů zahájil v roce 2010 portál Slevomat.cz. Po něm přišlo značné množství dalších, ale většinou se příliš dlouho v ostré konkurenci neudržely. Své pozice si prosadili pouze největší hráči v čele právě se Slevomatem.

Jak portály v základě fungují? Co z toho vidí nakupující spotřebitel?

Slevový portál je v podstatě obří všestranný zprostředkovatel zlevněných nabídek poskytovatele spotřebitelům. Slevou, kterou portál dohodne s prodejcem, naláká více zákazníků, než by zvládl prodejce svými prostředky. Čím víc lidí „uloví“, tím větší může být další sleva, na kterou se následně chytí další zákazníci. Poskytovatel má tržbu a portál peníze z provizí.

Poté, co si kupující vybere svou zlevněnou službu nebo produkt a zaplatí za ni, zašle mu provozovatel portálu tzv. voucher – kupon nebo poukázku, kterou následně může uplatnit v konkrétní vybrané prodejně, restauraci, zábavním parku.

Slevové agregáty

V desítkách a stovkách nabídek slev a akcí se kupující snadno ztratí. Proto vznikly tzv. agregáty, databáze slev z většího množství portálů, poskytujících přehled o podobných nebo totožných slevách od různých poskytovatelů. Zpřehledněním poskytují větší komfort a rozhled při hledání slev. Jedním z agregátů je například server Skrz.cz.

Kamenné prodejny slev

Relativně novou záležitostí jsou kamenné prodejny zřízené samotnými internetovými portály. Kromě poradenství a katalogů slev poskytují okamžité tisknutí voucherů a pohodlnější systém placení. Své prodejny v Praze nebo v Brně mají všechny tři největší slevové portály – Zapakatel, Slevomat a Vykupto.

Nejčastějšími kupujícími na slevových portálech jsou ženy mezi dvaceti a třiceti lety. Ženy obecně nakupují více než jejich protějšky – dokonce v poměru 70:30!

Slevové servery jsou výhodné, když víte, co by druhému udělalo radost. Zdroj: pixmac.cz

Slevové servery jsou výhodné, když víte, co by druhému udělalo radost. Zdroj: pixmac.cz

I zde je třeba dávat pozor na podvodníky!

Seriózní portál je dobře zaregistrovaný a dohledatelný

Zavedené slevové portály jsou zaregistrovány v obchodním rejstříku. Pokud měl někdy v minulosti portál opletačky se soudy, dá se to snadno zjistit prostřednictví stránky Justice.cz. Stačí zadat buď identifikační číslo, nebo kontaktní údaje provozovatele a ověřit si spolehlivost vašeho portálu.

Zjistěte si, jestli je váš portál pojištěn

Některé portály pojišťují své nabídky proti nečekaným komplikacím, jakou může být například krach nebo zrušení prodejce slevy a vrací pak kupujícím peníze. Zjistěte si, jestli i váš portál toto pojištění vede, zejména pokud plánujete utratit za vouchery větší částku.

Není sleva, jako sleva

Než něco nakoupíte, ověřte si, jestli doopravdy nakupujete zboží ve slevě. Může se stát, že „zlevněný“ zájezd na Bahamy za patnáct tisíc nabízí každá druhá cestovní kancelář za polovinu.

Nezapomeňte! Provozovatel slevového portálu nabídku pouze prezentuje a zprostředkovává. Často neodpovídá ani za obsah ani za správnost inzerovaných informací!

Černou listinu prodejců Bloklist.cz založil majitel portálu Lotmat. Původně se jednalo o uzavřenou skupinu vedení skupiny slevových portálů, kde se sdělovaly zkušenosti z praxe obchodu, zejména co se týkalo nespolehlivých poskytovatelů. Zájem o přístup k těmto údajům ale projevilo tolik zákazníků, že se databáze posléze otevřela světu a dnes je přístupná každému, kdo si chce před nákupem svého obchodníka prověřit.

Zdroj úvodní fotografie: photl.com

Anna Jordanová

Anna Jordanová

Profesionální studentka s amatérským zájmem o politologii, historii a filosofii. Fanatický obdivovatel čajoven, podzimních parků a čokolády, naopak zavilý odpůrce umělého ovoce v jogurtech a nestabilních krytů od kanálů.

Zanechte komentář



Vaše názory