Chodím, tedy jsem!

Sport / 10.7.2013

Není přirozenějšího pohybu pro člověka nežli chůze. A ta severská vám rychle navrátí ztracenou kondici.

Sportujte, hýbejte se, udržujte se zdraví! Z médií, od lékařů i výživových poradců toto slýcháme denně. Avšak nejste-li sportovní nadšenci, není jednoduché se k nějaké sportovní aktivitě donutit. Navíc, máte-li nějaké to kilo navíc, není pro vás každý sport vhodný. Začněte proto tou nejjednodušší činností, kterou každý z nás vykonává denně, tedy prachobyčejnou chůzí. Přidají-li se navíc speciální hůlky, vznikne v překladu severská chůze.

Nordic walking vznikl náhodou

Mateřskou zemí toho dnes již po celém světě rozšířeného sportu je Finsko. Jeho vznik se datuje k 5. lednu 1988. Toho roku se měl konat závod na běžkách, ale zemi trápil nedostatek sněhu a tak se pořadatelé se situací vyrovnali po svém. Nevzdali se a závodníky na trať vyslali bez lyží, jen s hůlkami. Závodu se účastnilo několik stovek sportovců a společně tak položili základ nyní tolik oblíbenému sportu.

Chůzí s holemi zapojíte celé tělo. Zdroj: Foter.com

Chůzí s holemi zapojíte celé tělo. Zdroj: foter.com

Nordic walking je primárně založen na pohybu za pomoci speciálních holí, díky nimž je obyčejná chůze ozvláštněna a trochu ztížena. Severská chůze se hodí pro všechny a nejste ani limitováni počasím. Sportovat můžete jak v létě, tak i v zimě a hůlky navíc jednoduše sbalíte kamkoli s sebou.

Pět výhod nordic walkingu

  1. Oproti běžné chůzi zapojujete i horní část těla a celkem 90 % všeho svalstva.
  2. Severská chůze působí pozitivně na náš pohybový aparát a zlepšuje držení těla.
  3. Jedná se o aerobní činnost, a tak během hodiny spálíte až 400 kalorií.
  4. Při pravidelném tréninku se zvyšuje tepová frekvence a tím i celková tělesná kondice.
  5. Nordic walking posiluje také kardiovaskulární systém a zvyšuje kapacitu plic.

Hole jsou základ

K severské chůzi není potřeba žádné drahé vybavení, základem jsou jen speciální hůlky. Hlavně si je nepopleťte s hůlkami na treking. Nordic walkingové hole jsou pružnější a lehčí. Obvykle nepřesáhnou váhu jednoho kilogramu. S délkou vám poradí ve specializované prodejně. Také si ji můžete si vypočítat dle vzorce: výška postavy (cm) x 0,68 nebo se držet jednoduché zásady, že při opření hůlky o zem by měl loket svírat pravý úhel.

Technika je půl úspěchu

Ačkoli se nordic walking zdá jako snadný sport, až taková legrace to není. Pro začátek je těžké zkoordinovat pohyb rukou s holemi a nohou. Jde o pravidelné střídání. Když jde vpřed levá noha, týž pohyb dopředu vykonává i pravá ruka a naopak. Tělo držte v mírném předklonu, hlava je v prodloužení trupu a dívejte se dopředu na horizont. Ramena tlačte dozadu a dolů a držte vypnutý hrudník. Hůl zapichujte do země na úrovni paty. Pro úplné začátečníky je vhodné absolvovat první hodinu s instruktorem.

Nyní již víte, jak na to, tak hurá do terénu! Přejeme vám mnoho zábavy, shozených kil a spokojených kilometrů.

Zdroj perexové fotografie: foter.com

Eliška Marková

Eliška Marková

Cestování, fotografování, běh a politika, to je moje!

Zanechte komentář