V Disku naučili kanára „der“

Divadlo Kultura / 28.5.2013

Studentské divadlo končí letošní sezonu inscenací poskládanou ze střípků díla Jana Antonína Pitínského.

Vyzuj si boty a zatanči nám – my ti k tomu zahrajem. Maruno, tak řekni něco přece. Já vás ale vůbec neznám. Říká se tomu skotský golf. Perly v uších. Náš kanár umí „der“. Je to přece i vaše dítě. Ale co z toho, blbečku, když mi scházíš?

Úlomky z životního díla českého básníka, dramatika a divadelního režiséra J. A. Pitínského, poskládané do souzvučné mozaiky plné bolesti, smutku, životního cynismu a na druhé straně i humoru a spasení v podobě víry v Boha. To vše je Pitínský slovník, který se v režii a celkové úpravě Braňa Mazúcha hraje od začátku května v Disku.

Otec v záchvatu, celý od kefíru

Hru vytváří desítka neustále se prolínajících, na pohled nesourodých příběhů. Marie, Josef a jejich náboženská hudební skupina. Nešťastná mladistvá láska. Padlý anděl. Dva mladí lidé sdílející placatku. Bezdomovec šikanovaný dvojicí muzikantů. Skautský tábor. Matka, která nedokáže uklidnit své brečící dítě. Všechny dohromady tvoří linku vyprávění o více či méně defektních osobách.

Dva mladí lidé sdílejí placatku

Dva mladí lidé sdílejí placatku. Zdroj: divadlodisk.cz

Nejdelší plochu druhé části představení pokrývá příběh o zvrhlé rodině, v níž má hlavní slovo obtloustlý otec věčně zapíjející křupky vanilkovým kefírem. Zatímco se žena snaží donutit vlastní dceru, aby s nimi konečně po letech prohodila alespoň pár slov, manžel sem tam flusne jednu křupku po kanárovi, který ji hbitě chytá do úst a popolézá si po bidýlku. Nedlouho poté už natáčí hlavičkou směrem k otci, výrazem beze slov prosí o další sousto.

Otec se mimoto mnohokrát zmíní o tom, že kanára naučil říkat německý člen „der“. Důkazu k posouzení se nám ale nedostane. Za výkon Michala Bednáře, jenž kromě jiných ztvárňuje i roli kanára, jim budiž odpuštěno.

Alterna je partou vozembouchů

Nemusíte být fanouškem Pitínského, abyste si tuto hru užili. V podstatě nemusíte vědět vůbec nic o jeho práci a jít na hru stejně jako já naprosto nepřipraveni. Možná budete svého rozhodnutí litovat, když vám jeden z protagonistů nabídne chleba se solí nebo když zrovna budete svědky toho, jak sebou herci mlátí o zem pět minut bez přestávky. Upřímně vám to ale po chvíli přestane být divné.

Přijmete fakt, že podstatnou část hry zaujímá živá verze náboženského happeningu, v němž mužský hlas promlouvá k davu přesně tak, jako jste mnohokrát viděli v amerických filmech. Prostě otevřete ústa, necháte si na jazyk položit hostii, na čelo nakreslit kříž a vyčkáváte, co za další šílenost přijde. Není snad nutné dodávat, že nečekáte dlouho.

Bezdomovec je šikanován dvojicí muzikantů

Bezdomovec je šikanován dvojicí muzikantů. Zdroj: divadlodisk.cz

V jednom katedra alternativního a loutkového divadla nemůže nikdy zklamat. Pokud se rozhodnete navštívit některou z jejich inscenací, máte zajištěnou nebývalou divadelní podívanou. Dostane se vám, jako například právě v Pitínském slovníku, přehlídky základů bojových sportů, pádové techniky a vlastního hudebního doprovodu na improvizované nástroje (bubny z kanystrů na vodu, dětský smích z natahovací hračky,…).

Kromě neobvyklých technických prvků diváka zaujmou kostýmy. Ty jsou jednoduché, charakterům zcela padnoucí a především variabilní. Z energické dívky s křídly se tak pouhým strhnutím vršku stává anděl padlý, životem urvaná matka svalující svou neschopnost postarat se o dítě na kolemjdoucího muže.

Anděl o křídla připravený

Anděl o křídla připravený. Zdroj: divadlodisk.cz

Nakonec nesmím zapomenout ani na hodnocení herců. Studenti 3. ročníku KALD předvádějí veskrze solidní výkony, dva z nich si ale kradou představení pro sebe. První z nich je již jmenovaný Michal Bednář, který mimo neskutečně uvěřitelného kanára v kleci hraje i vypravěče příběhu na dobrou noc. Předkládá ho ale s takovou osobitostí a charismatem, že si získává všechny v hledišti a rozesmává diváky skoro každou větou.

Druhý mimořádný herecký výkon podává Johana Matoušková v roli věčně se křupkami nacpávajícího otce. S jejím celkovým vzezřením – mastnými vlasy a trupem celým politým kefírem – utváří postavu odpuzující a zároveň dokonale přesvědčivou. Žádný z jejích mužských kolegů by roli nedokázal ztvárnit lépe.

Inscenace: Pitínský slovník
Autor:  Jan Antonín Pitínský, Braňo Mazúch
Divadlo: Divadlo DISK
Premiéra: 3. května 2013
Režie:  Braňo Mazúch
Herecké obsazení: Jan Čtvrtník, Pavlína Skružná, Michal Bednář, Johana Matoušková, Daniela Šišková, Patrik Holubář, David Ryska, Tereza Volánková, Bořek Joura, Petra Majerčíková, Martin Dědoch, Vladimír Polívka
Cena: 120 Kč, 80 Kč pro studenty, seniory a držitele ZTP karty

Zdroj perexové fotografie: divadlodisk.cz

Kristina Roháčková

Kristina Roháčková

Rodiče ze mě chtěli vrcholového sportovce, a tak se ze mě stal novinář. Dubluju mezi kulturou a obecnou všehochutí, nejblíže mám ale k filmu.

Zanechte komentář