Tři zájemkyně o práci

Sezona hledání brigád vrcholí, poradíme vám, jak uspět v konkurenci

V obraze / 11.5.2013

Jak správně psát motivační dopis? Co neuvádět v životopisu? Jak se chovat na pohovoru? Shrnuli jsme pro vás nejdůležitější body k zapamatování.

Jak na životopis

Firmy nabízející práci nejčastěji žádají zaslání strukturovaného životopisu, který je pro personalistu přehledný a jednoduše z něj získá podstatné údaje. Není-li uvedeno jinak, jeho použitím nic nezkazíte. Dobrým základem je standardizovaný formulář Europass, používaný ve všech státech Evropské unie.

Profesní životopis je zkrácenou verzí strukturovaného životopisu, avšak důraz je kladen na předchozí zaměstnání a vzdělání, pro popis zájmů a koníčků zde není místo.

Životopis ve formě souvislého textu či video-medailonu žádá zaměstnavatel zřídka a většinou na specifické pracovní pozice.

Vytváření životopisu

Při sestavování životopisu je důležité mít na paměti, že personalista bude mít na stole pravděpodobně podobných životopisů víc a téměř určitě bude chtít co nejrychleji ze všech vytáhnout potřebné informace bez dlouhého luštění a přemýšlení. Rozhodně není žádoucí sestavit šestistránkový životopis popisující vaše byť nesmírně zajímavé dětství nebo zážitky ze střední školy. Využijete-li standardizovanou formu životopisu Europass, navržená struktura vás dostatečně povede, není nutné improvizovat.

Po skončení práce si dejte kávu nebo čaj a ještě jednou si celý text v klidu pročtěte, odstraňte případné chyby a pak teprve životopis odešlete. Pokud si nejste jistí v gramatice, dejte životopis přečíst ještě někomu dalšímu.  Vícenásobná kontrola se vždy vyplatí.

Některé firmy vyžadují přiložit k životopisu fotografii. V tomto případě vždy použijte fotku pasového formátu. Vyvarujte se například fotce, kde líbáte svého milovaného psa na čumák (byť je to ten nejlepší pes na světě), fotku na pláži z letní dovolené nebo vysmátou facebook-fotku v zrcadle. Fotografie je vaše vizitka.

Nepodceňte svou přípravu. Zdroj: photl.com

Nepodceňte svou přípravu. Zdroj: photl.com

Zaměstnavatel žádá motivační dopis

Zasláním motivačního dopisu nic nepokazíte, ani když o něj potenciální zaměstnavatel nežádá. Naopak, dokážete tím, že o práci máte skutečný zájem a budou to plusové body pro vás.

Smyslem motivačního dopisu je dostat se na osobní pohovor, ne opakovat fakta, která personalista vyčte z životopisu.  Na rozdíl od „bodového“ životopisu je motivační dopis psán ve větách a měl by mít maximálně jednostránkový rozsah, v praxi stačí i půl strany A4.
Měl by dodržovat úpravu standardního oficiálního dopisu, především být formální a věcný. Jde o přesvědčení personalisty, že z oněch dvou set uchazečů jste vy ti nejlepší a nejnadšenější.

Struktura motivačního dopisu

Na začátku dopisu použijte konkrétního oslovení („Vážená paní Zemanová“), čímž dokážete, že jste zároveň neposlali stejný dopis deseti dalším firmám. Popište požadovanou pozici, na kterou se hlásíte a napište vlastní motivaci, proč na ono místo chcete nastoupit. Podpořte se fakty (životopis, zkušenosti), proč jste právě vy ti nejlepší. Zažádejte o pozvánku na pohovor a pozitivně se rozlučte (těším se na shledanou).  Nakonec napište svou korespondenční adresu, emailová ne vždy stačí.

V motivačním dopisu se nešetřete, buďte sebevědomí a vychvalte se, kam to půjde. Naopak rozhodně neuvádějte zavádějící nebo nepravdivé informace.

Jak zvládnout pracovní pohovor

Pohovoru se většina kandidátů na zaměstnanecký post děsí, ale s dodržením základní šestice pravidel jde zvládnout se ctí i v případě, že přijímací personalista nebo komise zrovna nemají svůj den.

1. Dobře se vyspěte. Není ideální přijít na pohovor ráno s kruhy pod očima nebo ještě lépe s kocovinou po nočním flámu.

2. Dbejte na vizuální dojem. Komise bude hned lépe naladěna, vejde-li do dveří pán v košili a kalhotách než někdo neučesaný v riflích a odrbané mikině s lebkou. Vyplivněte žvýkačku, sundejte sluneční brýle a usmějte se.

3. Kdo je připraven, nebývá překvapen. Zjistěte si předem informace o firmě, kam chcete nastupovat, o své pracovní pozici a o možném platovém ohodnocení. Projděte si otázky, se kterými se můžete nejčastěji setkat.

4. Připravte si jednu nebo dvě otázky, na které se sami budete chtít personalisty zeptat. Projevíte zájem a fakt, že jste už předem o celé věci přemýšleli.

5. Buďte sebevědomí, klidní, přirození. Hlídejte si gesta jako klepání prstů do desky stolu, kroucení vlasů, koktání a hezitační zvuky typu „Éééé, ehmm.“

6. Navštivte někoho ze svých známých, ideálně personalistu nebo manažera a zeptejte se ho na jeho zkušenosti s přijímacími pohovory. Zajdete-li na agentury nebo na úřad, můžete tam získat cenné přípravné materiály a rady.

Jak vypadá přijímací pohovor a jak se na něm chovat příkladně zpracoval i Ladislav Špaček.

Jakmile je vaše snažení korunováno úspěchem a jste přijati do nového zaměstnání, zbývá si už jen dát dobrý pozor na detaily pracovní smlouvy, ujasnění všech práv a povinností jak zaměstnavatele, tak zaměstnance a zapadnutí do firemního kolektivu, pokud nepracujete sami.

Držíme palce!

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Zdroj videa: youtube.com

Anna Jordanová

Anna Jordanová

Profesionální studentka s amatérským zájmem o politologii, historii a filosofii. Fanatický obdivovatel čajoven, podzimních parků a čokolády, naopak zavilý odpůrce umělého ovoce v jogurtech a nestabilních krytů od kanálů.

Zanechte komentář