Podomní obchodník stojí u dveří! Co s ním udělat?

V obraze / 1.5.2013

Poraďte svým starším příbuzným, jak na podomní prodejce!

Ačkoli ne všichni podomní prodejci využívají v jednání nátlakových a agresivních praktik, těch „špatných“ je všude stále dost. Jak se s nimi vypořádat?

Téměř všechny marketingové agentury se rády zaměřují na starší nebo sociálně slabší občany, kteří snáz podlehnou reklamě a nátlaku. Prodejci a asistenti firem zajišťujících tento typ prodeje jsou přímo školeni, jak přesně a systematicky danou osobu dotlačit k nákupu, i když ona sama zboží koupit vůbec nechce.

Kde na vás čekají

Prodejci využívají tři základní způsoby přístupu ke klientům. Prvním je klasický podomní prodej. Zazvoní usměvavý mladík nebo dáma, během minuty stojí u vás v předsíni a nadšeně vykládá, jaké skvělé vlastnosti má vysavač, který právě vy a právě teď můžete získat za jedinečnou cenu.
Druhou variantou je pouliční prodej. Ten se týká dost často kosmetiky či drobných dárkových předmětů a prodavači nebývají tak neústupní, jako když je máte doma.


Poslední a na nervy nejnáročnější jsou předváděcí akce, častěji maskované za „poznávací zájezdy s prezentací“, kdy firma naloží pozvané důchodce do autobusu, odveze je (pokud mají štěstí) do restaurace a tam jim půl dne často nevybíravým způsobem vnucuje své zboží. Velmi zajímavý dokument „Šmejdi“ o konkrétně této praxi právě vytváří publicistka Silvie Dymáková.

Oblek

Prodejce je dobře oblečený a působí sympaticky. Alespoň ze začátku. Zdroj: photl. com

Praktické rady, jak vyzrát na nepříjemného prodejce

Některá města a obce po stížnostech občanů podomní prodej na svém území zakázaly. Prodejci se však většinou jen přesunou o pár kilometrů dál a rozvíjí svůj obchod čile na novém místě. Pokud chcete sebe a vaše starší blízké naučit, jak se nepříjemným podomním prodejcům bránit, přinášíme vám několik možností, jak na to.

  • První a nejspolehlivější je vyklidit pole. Na ulici říci, že nemáte čas a odejít, doma nejlépe ani neotevřít dveře cizímu člověku. Na předváděcí akce se vůbec nepřihlašovat, a pokud už tam jste, nebát se jednoduše zvednout a zmizet.
  • Důležité je trvat na svém stanovisku. Neposkytnu vám své údaje, nepodepíšu, nechci to. Opakovat stokrát, klidně a asertivně vyjádřit nezvratitelný nesouhlas.
  • Pokud vás zboží zaujalo a uvažujete nad jeho koupí, vyžádejte si čas v klidu na rozmyšlenou. Prodejce vám jej patrně nebude chtít dopřát, ale máte na něj právo.
  • Pečlivě si pročtěte smlouvukaždý papír, který podepisujete. Často na něm muším písmem v rohu bývají napsány ty nejdůležitější věci.
  • Nejdůležitější pravidlo: snažte se s prodejci nedostat do kontaktu, abyste nemuseli výše uvedená pravidla potřebovat.

Reklamace je úspěšná jen zřídkakdy

Kupující jsou sice i při uzavírání kupních smluv doma chránění zákonem, ale prodejci dělají všechno proto, aby dírami v legislativě bylo reklamování a vracení zboží co nejobtížnější. Ve vysokém procentu případů se jim to bohužel daří. Nespoléhejte proto na to, že nyní si zboží koupíte, aby dal prodejce pokoj a za týden mu ho vrátíte.

Jakou máte vy zkušenost s podomními obchodníky? Podělte se s námi o ni a napište nám svůj názor!

 Zdroj úvodní fotografie: photl.com

Anna Jordanová

Anna Jordanová

Profesionální studentka s amatérským zájmem o politologii, historii a filosofii. Fanatický obdivovatel čajoven, podzimních parků a čokolády, naopak zavilý odpůrce umělého ovoce v jogurtech a nestabilních krytů od kanálů.

Zanechte komentář