Fartlek aneb hrajte si s rychlostí

Sport / 27.4.2013

Běhejte, intenzivně trénujte a zároveň se u toho bavte. Fartlek je založen na změnách rychlosti a zejména spontánnosti.

Fartlek byl poprvé použit ve třicátých letech 20. století ve Švédsku. Národní trenér Gustav Holmér tehdy spojil vytrvalostní trénink s rychlostními prvky a vznikla tak velmi intenzivní tréninková metoda, jež je hojně dodnes využívána po celém světě.

Nikdy nevíte, jak váš trénink dnes bude vypadat

Princip fartleku spočívá ve změnách rychlosti během souvislého běhu. Změny rychlosti nejsou plánované, nikdy dopředu nevíte, jak bude váš trénink vypadat. Záleží jen na vašich pocitech, kolik máte daný den energie a taky náladu. Celý fartlekový trénink je spontánní, žádné předem dané intervaly. V tom je jedinečný, lišící se od ostatních souvislých běhů a také zábavný.

Ideální je členitý terén

Nejlepších účinků dosáhnete v členitém terénu. Louky, silnice, les, kopce, bláto, sníh, led. To je přesně to, co k poctivému fartleku potřebujete. Přechody terénů jsou ideální pro změnu rychlosti. Kopec si vyběhněte co nejrychleji, na rovince zpomalte, za zatáčkou opět zrychlete, u stromu zrychlete ještě více, za potokem naopak zpomalte. Je jen na vás, jak si trénink sestavíte. Intervaly nejsou pravidelné. Každý je jinak dlouhý, jinak rychlý.

Členitý terén je pro fartlek ideální. Zdroj: sxc.hu

Členitý terén je pro fartlek ideální. Zdroj: sxc.hu

Jelikož po celou dobu střídáte aerobní pásmo s anaerobním, skvěle posilujete srdce, svaly, spalujete tuky a tím si zvyšujete kondici. Fartlek je proto skvělým tréninkovým řešením nejen pro běžce, ale i pro ostatní vytrvalostní sportovce. Do tréninkového plánu se může zařadit podle potřeby a nálady. Nikdy ho není hodně ani málo.

Ve skupině se zasmějete

Trénujete ve dvojici či skupině? Ideální! Rychlost může určovat kdokoli ze skupiny, aniž by na to ostatní předem upozornil. Zároveň si ve skupinovém tréninku užijete spousty legrace, jelikož člen s nejlepší kondicí obvykle od nejslabších běžců obdrží spousty nelichotivých jmen.

Fartlekový trénink vám vytvaruje svaly a celkově zlepší kondici. Zdroj: sxc.hu

Fartlekový trénink vám vytvaruje svaly a celkově zlepší kondici. Zdroj: sxc.hu

Než vyběhnete, je třeba držet se běžných naučených postupů. Zahřát se vyklusáním, dopřát svalům poctivý strečink a řadíte-li do tréninku i atletickou abecedu, nevynechejte ji ani tentokrát. Poté se s nadšením pusťte do běhu a hrajte si s rychlostí.

Trénujete-li na maraton, závodně plavete, hrajete fotbal či jen milujete běh, vyzkoušejte fartlek. Metodu, jež vás bude bavit a při níž velmi rychle pocítíte nárůst fyzické kondice. Trénink si neplánujte. Obujte boty a hurá do přírody, terén vám tréninkový plán na každý den sestaví sám.

Zdroj perexové fotografie: sxc.hu

Eliška Marková

Eliška Marková

Cestování, fotografování, běh a politika, to je moje!

Zanechte komentář