Renoir: Ve světě impresionismu

Film / 24.4.2013

Prosluněná atmosféra Renoirových obrazů prozařuje celý snímek.

Renoir
životopisné drama
Francie, 2012
Režie: Gilles Bourdos
Hrají: Christa Theret, Michel Bouquet, Vincent Rottiers, Romane Bohringer, Carlo Brandt, Hélène Babu

I přesto, že se film Renoir tváří jako životopisné drama, vlastně jím není. Se slavným malířem se totiž setkáváme až na sklonku jeho života, konkrétně v roce 1915.

V té době je už Renoir (Michel Bouquet – Dva muži ve městě, Není kouře bez ohně) pouhým zuboženým pozůstatkem svého někdejšího já. Sám několikrát opakuje, že má pocit, že jeho tělo celé hnije a rozpadá se. Geniálního malíře totiž zrazuje jeho tělesná schránka; klouby na rukou má prolezlé revmatismem a skoro kvůli tomu nemůže malovat, také chůzi už jeho znavené nohy příliš nevítají. Na dřevěné židli ho každý den služebné nosí na zahradu, kde pak starý pán se štětcem přivázaným k bolavé dlani tvoří svá poslední díla.

Pierre-Auguste Renoir
Slavný impresionistický malíř se narodil v roce 1841 ve Francii, kde prožil celý svůj život. Odmalička si na sebe musel vydělávat a odmalička tak činil skrze umění, jeho prvními počiny byly v třinácti letech malované porcelánové talíře, následně dekorativní nástěnné malby a podobně. Podařilo se mu našetřit dostatek peněz na studium umění, zkoumal styl mnoha slavných malířů, přátelil se například s Claudem Monetem. To vše definovalo jeho styl a uměleckou kariéru; věnoval se především krajinomalbě, portrétování, aktům. Renoir umírá roku 1919.
Mezi jeho nejslavnější díla patří obrazy Koupající se ženy, Oběd na lodi, La Grenouilliere, Houpačka či Sluneční krajina.

Rusovlasá múza

Do prázdnoty po smrti jeho manželky pak náhle vtrhne nový příval života v podobě mladé Andrée (Christa Theret – LOL, Le village des ombres). Tu jako vzkaz ze záhrobí posílá zesnulá paní Renoirová, jež se domnívala, že krásná rusovláska by mohla být vhodnou modelkou. A skutečně. Andrée je malířovi novou inspirací a múzou, celé dny tráví kresbou aktů a kamera nám ukazuje bezchybnou bledou pleť a kontrastující ohnivé vlasy mladé modelky ze všech úhlů. Zdá se, že Andrée je přesně tím, co domácnost potřebovala. Nebojí se totiž vyjádřit svůj názor, Renoirova díla často kritizuje a stěžuje si, že ji maluje tlustou. V kuchyni dává ostatním ženám najevo, že ona není jen pouhou služebnou, že je umělkyně.

Andrée a Jean

Zamilovaná dvojice, o jejíž budoucnosti se však z filmu mnohé nedozvíme. Zdroj: upcoming-movies.com

Dokonce si částečně nachází cestu k Renoirově nejmladšímu, věčně zachmuřenému synovi, vpravdě podivné postavě, která neustále bloumá filmem a překvapuje svými reakcemi a zkratkovitým jednáním. Ukazuje nám, že život syna slavného malíře, pro nějž má umění větší hodnotu než cokoli v reálném životě, který se nebrání milostným poměrům s ženami, jež maluje, i přesto, že je v domě jeho paní, který pro své potomky nemá vlídné slovo, který je perfekcionistou s vysokými nároky, není procházka růžovým sadem.

Jean Renoir
Syn slavného malíře se narodil roku 1894 ve Francii. Začínal původně jako keramik, ale postupem času se dal na dráhu filmaře, konkrétně režiséra. K tomu ho motivovala především otcova poslední modelka Andrée Heuschlingová, s níž se oženil a která hrála pod pseudonymem ve všech jeho raných snímcích. Manželství však skončilo rozvodem. Jean emigroval do USA a uzavřel smlouvu s hollywoodským studiem 20th Century Fox. V Hollywoodu též roku 1979 umírá. Za své celoživotní dílo získal Oscara.
Mezi jeho nejznámější filmy patří Velká iluze, Pravidla hry nebo Toni.

Příjezd ztraceného syna

Jak už vyplynulo z úvodu, příběh se odehrává v době, kdy zuří první světová válka. A právě z té se kvůli zranění nohy vrací Renoirův syn Jean (Vincent Rottiers – Síla odvahy, Tiché hlasy). Chce se v sídle svého otce dát zase dohromady a znovu se vydat na frontu. Věčně rozesmátá energická Andrée ho okamžitě okouzlí a on začne trávit mnohé hodiny tím, že pozoruje otcovu tvorbu, míchá mu barvy a povídá si s mladou modelkou.

První linie, kterou představuje Renoirův boj se stářím a bolestí, která „mizí, ale krása zůstává“, se začíná mísit s tou druhou, milostnou. Andrée a Jean se do sebe zamilují a ona se snaží z něj dostat jeho pravé já zastíněné otcovou výrazností a důležitostí. Mladý pár spolu tráví mnoho času navzdory tomu, že malíř s tím není zcela spokojen. Plánují společnou budoucnost, sní o tom, že budou natáčet filmy, že budou úspěšní.

Idylku jejich vztahu pak naruší Jeanova zatvrzelost, se kterou opakuje, že se vrátí na frontu, že ve válce musí bojovat, že je to jeho povinností. Jeho tvrdohlavé odmítání námitek otce i Andrée pak zapříčiní rozchod. Jak se situace vyvine dál, se dozvíte až ve filmu.

Letní krajina - Renoirův obraz

Renoirův obraz Letní krajina. Zdroj: wikipaintings.org

Vítejte ve snovém světě

Je nutno říci, že to, na čem film stojí, není děj. Ten plyne pomalu a rozvážně, není přehnaně dramatický, nedějí se zde velké zvraty. Příběh posouvají hlavně postavy, které mají poměrně prokreslené charaktery, jejich jednání je uvěřitelné, herci ztvárňují jednotlivé aktéry velmi přesvědčivě. Obzvláště Andrée v podání Christy Theret ovládá plátno s naprostou samozřejmostí a srší z ní nespoutané sebevědomí a radost ze života.

Stěžejním je však prostředí, které se nám skrze film prezentuje. Renoir byl krajinář, a jakožto impresionista maloval živé, barevné obrazy, které upoutají oko diváka na dlouhé minuty. A stejný je i film. Našemu zraku je předkládána jedna zářivá hostina za druhou, krásné exteriéry s loukou či řekou střídá útulný ateliér se sluncem ozářeným gaučem a malířskými potřebami. Vizuální vjemy jsou tak silné, že skoro máte pocit, že cítíte barvu, že vás na kůži hřejí paprsky slunce a chladí voda, že přímo vedle vás pohazuje Andrée svou rudou hřívou.

Impresionismus
Jedná se o umělecký směr devatenáctého století. Jeho název se odvozuje od obrazu Clauda Moneta Impression, soleil levant (Imprese, východ slunce). Cílem impresionistů je zachytit prchavost jednoho okamžiku, jeho atmosféru, dojem, zapůsobit tak na lidské smysly. Styl byl původně velmi odsuzován, protože impresionisté nedodržovali zažité konvence výtvarného umění. Mezi nejslavnější impresionisty kromě RenoiraMoneta patří také Édouard Manet, Camille Pissarro, Paul Gauguin či Paul Cézanne.

Snímek pro umělce?

Jak celý film Renoir shrnout? Není to jednoduché. Film rozhodně není mainstreamovým dílkem, které by oslovilo masy. Nejspíše něco takového ani režisér neměl v úmyslu. Na druhou stranu ale podle mého osloví všechny, které zajímá umění, alespoň okrajově. A všechny, kteří mají rádi krásno a poetiku přírody, hru světla, kontrasty barev. Dlouhé statické záběry nám dopřejí všechno.

Z kina jsem sice neodcházela nadšená, ale rozhodně jsem byla příjemně naladěná a snímek mě tzv. „pohladil po duši“. Mohu ho tedy doporučit rozhodně jako odpočinkovou podívanou, jež vám vykouzlí úsměv na tváři i přes některé své nedostatky.

Zdroj perexového obrázku: art-canyon.com

Kateřina Stupková

Kateřina Stupková

Studentka žurnalistiky, filmová fanynka i knižní nadšenec, milovnice kávy, čokolády a horkého letního počasí, seriálů, návalů kreativity i prolenošených odpolední.

Zanechte komentář