Náš zákazník je náš pán?!

Osobní rozvoj Vztahy / 26.4.2013

Nahlédněte na vztah prodejce-kupující z ptačí perspektivy. Ne vždy je všechno tak, jak se na první pohled může zdát.

Jsou dny, kdy máte chuť si něco koupit, ať už je to šťavnaté ovoce, sladké pečivo nebo pořádný kus masa. Ale taky si sem tam zajdete i pro nějaké oblečení. To je v pořádku. Tak v čem je tedy problém, že?

Problémem je číšník/servírka?

[one_fourth]

Zákaznice: Po dni stráveném v práci jsem si chtěla sednout do kavárny a vypnout. Ale čekala jsem na lístek s nápoji skoro 20 minut. A ta drzá servírka mě naprosto klidně přehlížela dál. Jak si to může dovolit?

[/one_fourth]

[one_fourth]

Servírka: Ach jo. Dnes je tady tolik lidí, vůbec nestíhám obsluhovat všechny stoly. A proč? Protože kolegyně nemohla přijít do práce kvůli nečekané nemoci. Šéf bude zase zuřit.

[/one_fourth]

Na tomto příkladu je vidět, jak jednu situaci vidí dva lidé. Zákaznice vidí jen to, co vidět chce – svou kávu a servírku, která se podle ní nechová profesionálně. Ale přitom může být kavárna opravdu plná a servírka bohužel nemusí stíhat obcházet všechny stoly. Lidé v kavárnách, restauracích si jsou jistí tím, že jakékoliv čekání je hodnotícím prvkem daného podniku a nutně musejí být zákazníci jako jediní ti, kteří mají pravdu. Ale není to tak, a už vůbec ne vždy. Zákazníci by si občas měli vyzkoušet, jaké je to z druhé strany – v roli číšníka nebo servírky.

káva

Někdy by si stačilo uvědomit, že v kavárně nejste jediní hosté. Zdroj: photl.com

Problémem je kurýr?

Dalším případem jsou zásilky, balíčky – jednoduše pošta. Každý si už určitě někdy vyplňoval podací lístek, aby odeslal balíček nebo naopak přijal nějakou poštu. Ano, občas se dopis ztratí, občas balík nikam nedorazí. Kvůli tomu všemu se můžete zlobit, a oprávněně. Ale na kurýra, který vám veze balík, se nezlobte. Proč taky? Protože jede o 10 minut později?  Jistě vám to není příjemné, protože na balíček třeba spěcháte nebo se těšíte, ale dopravce NEMÁ jen váš balík. Má třeba dalších 100 lidí jako jste vy!

Kurýr nemá jen váš balíček nebo vaše jídlo, snažte se to pochopit! Zdroj: photl.com

Kurýr nemá jen váš balíček nebo vaše jídlo, snažte se to pochopit! Zdroj: photl.com

Člověk myslí jen na svůj balíček, protože se přece nebude zajímat o jiné a cizí lidi. Ale když jeden den strávíte s kurýrem, pak poznáte, co je to za dřinu a uvědomíte si (v tom nejlepším případě), že když vám veze někdo balík, měli byste udělat všechno pro to, abyste vyšli vstříc kurýrovi – ať už milým slovem, rychlou domluvou nebo počkáním před vchodem,“ řekla jednadvacetiletá Kateřina z Opavy.

Kurýři jsou sice za svou práci placení, ale mají taky nějaký časový rozvrh, který musí dodržovat, jinak by rozvezli třeba jen pár balíků a to kvůli vám, protože chcete balík  mít do 10 minut od výjezdu kurýra doma. Takhle to bohužel nefunguje!

Problémem je prodavač/ka?

Koupíte si boty s domněním, že vám vydrží alespoň dvě zimní sezóny, když byly tak drahé, ale když se vám po dvou měsících rozpadnou, jdete je samozřejmě reklamovat. Když vám prodavačka oznámí, že vám boty opraví (máte je rozlepené), tak se logicky naštvete a nechápete, jak je můžou ještě opravovat, když jsou takhle zničené. STOP! Prodavačka není tou, která boty vyrobila a nemůže dělat nic proti pravidlům obchodu. Proto se prosím na chvíli zastavte, než něco řeknete a spíše vyhledejte vedení prodejny, které si vaší zlobu zaslouží. Nebuďte zlí na osoby, které vám jen vyšly vstříc a odpověděly na otázku odpovědí, kterou se naučili od vedoucích.

Tímto článkem jsme nechtěli říct, že jsou zákazníci ti špatní a že prodávající jsou vždy neviňátka, spíše jsme chtěli poukázat na to, že byste se měli zamyslet, než něco řeknete. A měli byste se vcítit do situace toho druhého a uvědomit si, jak se asi bude cítit, když mu uděláte v jeho zaměstnání scénu, že pěna na kávě je málo hustá.

Zdroj perexové fotografie: photl.com

Denisa Jelínková

Denisa Jelínková

Miluju barvy, hudbu, focení a psaní. Možná se stanu jednou spisovatelkou - takovou, která bude po večerech vysedávat v houpacím křesle a psát a psát a psát. Fotografování je mou srdeční záležitostí - fotoaparát jsem dostala jako dárek ♥ Takže si užívám každé cvaknutí.

Zanechte komentář