Jarní Dyzajn Márket rozehřál i zmrzlou Prahu

Design / 30.3.2013

V sobotu 23. března ožila promrzlá piazzeta Národního divadla originální módou, uměním a nově i dobrým jídlem.

Navzdory velmi nepříznivému počasí přicházím krátce po desáté hodině na malé „náměstí“ v těsné blízkosti Nové scény Národního divadla, které je už kompletně zaplněno půldruhou stovkou barevných stánků a neméně veselých návštěvníků.

„Dnes je tu kolem 150 obchůdků. Z toho necelých deset jsou stánky s jídlem a pitím, takže zde najdete zhruba 140 českých i slovenských designérů,“ vysvětluje mi jedna z trojice organizátorek Jana Hejduková, známá také pod značkou originálních čelenek Jane Bond.Tentokrát je to úplně největší Dyzajn Márket, jaký jsme kdy pořádaly.“

Za chvíli mě upoutává jeden z již zmíněných „gurmánských“ stánků – stánek s kávou Mamacoffee či s francouzskými palačinkami hned vedle.  A nejsem jediná. Co lépe rozehřeje mrazivé jarní dopoledne lépe než chutná horká káva? O pár minut později už se procházím po piazzetě a narážím na plstěné brože, recyklované oblečení, misky na pružinách a jiné originální výrobky, o kterých jsem dodnes neměla ani ponětí. Právě autorka zmíněných „pružinových misek“, alias Luckavo, mi ukazuje nejnovější výrobek – proškrabávané vázy. „Tyto vázy jsou složené z vrstev barevného porcelánu, na které jsem se postupně proškrabávala,“ ukazuje na originální dekorace a dodává: Vypadá to jednoduše, ale výroba je poměrně složitá.

Dyzajn Márket

Vlevo: Luckavo, Vpravo: Jane Bond, Zdroj: Andrea Vytlačilová (Generace 21), archiv Dyzajn Márket

O kus dál narážím na snad největší koncentraci šperků v České republice. Nechybí ani slavné šperky Haneri s jejich autorkou Irenou Hermanovou! „Už pátým rokem se živím vyráběním šperků, hlavně broží a moc mě to baví. Snažím se používat techniku pravého smaltu netradičním způsobem.

Mladší návštěvníci naopak zasněně vzdychají nad háčkovanými panáčky z obchůdku Dulique, zejména pak nad vlněným sympaťákem Ingmarem, kterým „to všechno začalo“ a který má stále v autorčině srdci hlavní místo. „Já vždycky říkám Ingmar forever dodává s úsměvem.

Malí designoví nadšenci se od stánku plynule přesouvají k pódiu, kde na ně čeká doprovodný program v podobě pohádek. Ty později střídají hudební kapely jako Zabiják a Borci, Pilgrim Pimple nebo Please the Trees.

Dyzajn Márket

Vlevo: Krámek Stříbrná žába, Vpravo: Dulique, Zdroj: Andrea Vytlačilová, Generace 21

Nina Weissová, redaktorka sekce Kultura:

Navzdory chladnému sobotnímu počasí jsem se vydala na dlouho očekávanou akci – jarní Dyzajn márket. Ostatně proč si jaro nevychutnat alespoň v názvu události? Čím blíž jsem byla místu činu, tím víc vydyzajnovaných skupinek lidí jsem potkávala. Na piazzetě Národního divadla to žilo! Svoji cestu jsem začala u stánku s kávou od Mammacoffee. S vytouženým kelímkem cappuccina v ruce jsem se začala proplétat řadou stánků, kde toho bylo k vidění opravdu mnoho – od stánku Votočvohoz přes tylové sukně zářivých barev až po nepřeberné množství náušnic, broží a jiných doplňků. Osobně mě nejvíc oslovil obchůdek satysukne.cz, jejich eshop teď navštěvuji pravidelně. Ani extrémní povětrnostní podmínky nedokázaly zmrazit úsměv na tvářích prodejců a oceňuji výborný hudební doprovod, který roztančil děti a ostatní donutil se alespoň na chvíli pohupovat do rytmu. Dyzajn márket jste si mohli vychutnat jakkoliv – jako úlovku chtiví fanoušci mladého designu, jako pasivní pozorovatelé, kteří nasávají atmosféru sobotního města, či si ho snad zařadit do programu odpolední procházky s rodinou. Fakt je ten, že nejen Praha, ale všechna naše města potřebují více takových akcí, kde se setkávají lidé, kteří jsou naladěni na stejnou vlnu a chtějí trávit víkendy trošku jinak.

Dyzajn Márket

Vlevo: Atelier MATE, Vpravo: Skynet, Zdroj: Andrea Vytlačilová, Generace 21

Jarní Dyzajn Márket ukázal, že i navzdory nečekanému mrazivému počasí je v naší zemi zájem o originalitu přímo od kreativních designérů za dostupnou cenu. Od Národního divadla jsem odcházela sice s lehčí peněženkou, ale také s pocitem, že pravý český design má váhu.

Pokud i vy patříte mezi designéry, kteří touží, aby bylo jejich dílo vystaveno a veřejně prodáváno pod hlavičkou Dyzajn Márketu, zbystřete! „Je to strašně jednoduché. Stačí sledovat naše webovky a podat přihlášku v pravý čas,“ uvádí informace na pravou míru organizátorka Jana. Možnost máte čtyřikrát do roka. Dyzajn Márket se totiž pravidelně pořádá každé roční období.

Teď už nezbývá než se těšit na příští setkání!

Zdroj perexové fotografie: Andrea Vytlačilová, Generace 21

Andrea Vytlačilová

Andrea Vytlačilová

Studentka a snad i trochu umělkyně píšící o módě a stylu. Často a velmi ráda na cestách s blokem a pastelkami v ruce.

Zanechte komentář