Recenze: The Evil Within 2 – skutečná definice hororu

The Evil Within 2

Platforma: Playstation 4, Xbox One, PC

Vývojáři:  Tango Gameworks

Vydavatel v ČR: Cenega

Lokalizace: anglická

Recenzovaná verze: Xbox One

První díl byl neskutečným překvapením. Osobně si v hororech a hororových hrách příliš nelibuji a takové hry jako Outlast nebo Amnesia mi toho příliš neříkají. Ovšem zájem o tento žánr mi zvýšila právě hra The Evil Within, jehož první díl vyšel, ještě když nové konzole byly v plenkách a já tento díl hrál na PS3.

Hra se prostě povedla, i přes veškeré chyby a porodní bolesti. Od té doby mě zase jiná hororová hra tolik nenadchla, kromě recenzovaného Resident Evil 7, jenž byl také velice vydařený. Proto jsem byl nadšený, když byl oznámen druhý díl. A bez jakékoliv napětí rovnou řeknu, že je stejně dobrý jako díl první a možná i lepší.

Kdo by se vydal chodbou dál?

V kůži policejního detektiva

Druhý díl navazuje přímo na díl první, akorát po všech těch strašných událostech z nemocnice Beacon, není detektiv Sebastian Castellanos takovým neohroženým silákem. No ruku na srdce, na kom by se nepodepsalo zažití tolik smrtelných hrůz a požár vlastního domu, kde mu zemřela dcera a žena. Jak už to bývá, nejsnazším lékem na život je alkohol, proto se v něm Sebastian přímo utápí. Jenže pak se objeví jeho bývalá parťačka Kidmanová s tím, že jeho dcera je naživu a organizace Mobius potřebuje jeho pomoc.

Zařízení STEM bylo zdrojem hrůz prvního dílu a organizace Mobius zařízení obnovila a do jeho středu využila právě dceru našeho hrdiny. Nejdříve vše šlapalo, jak mělo, ale co čert nechtěl, něco se pokazilo a svět v zařízení napadly podobné hrůzy jako v prvním díle. Ani speciálně vycvičený tým lidí tomu nedokázal zabránit, a proto za nimi posílají Sebastiana.

Ty jsi ale ošklivý

Novinek je hodně i málo

Vývojáři si asi byli vědomi kvality prvního dílu, a proto do základních mechanizmů příliš nezasahovali. Na hře je patrné, že si zanechali svůj zápal, jen získali větší prostředky na prohloubení zážitku a zvětšení celé hry. Třeba více cut-scén, více postav, tudíž více dabovaných rozhovorů, prostě více všeho. Jediné, co se o tolik nezlepšilo, je grafické zpracování, což může někomu vadit, ale mně to k téhle hře prostě sedne. Stejně jako u prvního dílu, který ostrými texturami také nepřekypoval.

Další velkou novinkou je větší lokace a lze říct otevřený svět. Této novinky jsem se opravdu hodně bál, jelikož uzavřené prostory hra dobře využívala na děsivé momenty a udržení pocitu strachu. Ale i tohle vývojáři zvládli na jedničku. Hra příjemně střídá otevřené mapy s těmi uzavřenými, takže si chvilku užijete plnění vedlejších úkolů, hledání součástek, munice, tichého zabíjení nepřátel a pak chvilku akce a neutuchajícího strachu v uzavřených lokalitách.

Trocha pomoci se vždy hodí

Pokud si příliš nelibujete v šetření každé nábojnice, tak hra myslela i na vás. Jelikož máte na výběr ze tří obtížností, první je spíše o prožití příběhu, akce a strachu, jelikož vám pod nohy padá dostatek munice a lékárniček. Druhá je pro nás ostatní, kdy musíte šetřit každé haraburdí a každý výstřel vedle hodně zamrzí. Ta třetí je pro sadomasochisty, kteří si neváží svých nervů. Prostě pro milovníky survival hororů.

Kde to zase jsem?

Každý šroubek se počítá, zelený gel zvláště

Vylepšování vlastností hlavního hrdiny a jeho zbraní zůstává takřka nezměněno. Přeci jen, co funguje na výbornou, není potřeba měnit. Zelený gel, který sbíráte z poražených nepřátel, využívá Sebastian na vylepšování svých dovedností, například větší výdrž, rychlejší uzdravování, lepší boj na blízko, nebo tišší běh. Jenom si musíte dát pozor, do jakého odvětví budete investovat, jelikož vám nalezený gel nebude stačit na vylepšení všech statistik a pokrytí všech stromů dovedností.

Pak je tu výroba podpůrných předmětů, jako jsou lékárničky nebo samotné vylepšování zbraní, jako je rychlejší nabíjení, rozšíření zásobníku či zvýšeného poškození. Zbraně si vylepšujete u pracovního stolu v bezpečných zónách, a to z nalezených předmětů. Opět je volba těžká, kam vložit svůj nashromážděný materiál.

Chtěl by někdo pusinku?

Děsit vás nebude jen prostředí a nepřátelé

Nejdříve musím pochválit velice slušnou atmosféru – sice se nebojíte s každým dalším krokem, jako v posledním Resident Evil, ale i tak vás hra dokáže výborně pohltit a vyplivnout na jejím konci. Městečko Union je prostě překrásně děsivé. Do toho vás budou děsit parádní zvuky, proto je lepší se oprostit od okolního ruchu.

Jediné, co hře musím vytknout, je trochu těžkopádné ovládání, hlavně při boji nablízko. Pokud se k vám nepřátelé dostanou příliš blízko a vy musíte pálit nebo bojovat nožem, může někdy dojít i ke komickým situacím, kdy se začnete točit jak tučňák v bandě. Vaše výstřely půjdou mimo, útoky nožem budete udělovat asfaltu a kamera se kolem vás bude jen zběsile točit.

Zdroj fotografií: archiv vydavatele hry

0 90 100 1
90.25%

The Evil Within 2

Sečteno a podtrženo, The Evil Within 2 navázal na kvality prvního dílu, které pouze rozšířil. Výborná atmosféra a hratelnost, kromě krkolomného ovládání, kvalitní příběh i otevřený svět v survival hororu a crafting systém. Hra míří k devadesáti procentovému hodnocení a tím se řadí k těm nejlepším pro tento rok.

85%
    88%
    92%