Česnekem proti upírům, chřipce i nachlazení

Na talíři / 11.11.2017

Jestli před česnekem upíři opravdu berou nohy na ramena, se nám ověřit nepodařilo. Zákeřné bacily (a případné adepty na líbání) však odradí spolehlivě.

Prevence i cílený boj

Česnek je jako lék používán již po staletí. Prospěšná je jeho pravidelná konzumace (podporující například zdravé fungování kardiovaskulárního systému), spolehnout se na něj ale můžete i nárazově. Kouzelnou „formulí“ je látka alicin, která se uvolňuje při rozkousnutí či rozetření česneku. Ta okamžitě posiluje naši obranyschopnost, a je tak tím správným palivem při boji s infekční nemocí. Uleví vám a výrazně zkracuje dobu, po kterou tělo s nemocí zápasí. Česnek má však také dezinfekční účinky, a tak může být nápomocný i při střevních potížích.

Při nákupu preferujte český česnek, který je silnější než ten dovážený, jenž běžně potkáváme v regálech supermarketů. Ideálně přitom vybírejte z nabídky osvědčeného farmáře z vašeho okolí a pořiďte si rovnou pořádnou zásobu.

Vyždímejte maximum

Víte, že…

…česnek má na naše zdraví spoustu dalších příznivých účinků? Připisuje se mu například pozitivní vliv na optimalizaci vysokého krevního tlaku či snižování vysokého cholesterolu, schopnost bojovat proti Alzheimerově chorobě nebo usnadnění detoxikace organismu.

Abyste potenciál česneku využili co nejvíce, nejlepší volbou je konzumovat jej syrový. To ale ne každý žaludek snese. Není však třeba zoufat! Prozradím vám jednoduchý trik, jak se o léčivé účinky této superpotraviny zbytečně nepřipravit. Před tepelnou úpravou je doporučováno česnek rozetřít či rozkrájet a nechat 10 minut odstát – účinné látky se tím rozvinou a jejich síla znásobí.

Další možností je vsadit na užívání potravinových doplňků s česnekovým extraktem. Zde je však třeba dbát zvýšené opatrnosti a hlídat množství obsaženého alicinu. V lékárně se ptejte na tzv. vyzrálý česnekový extrakt, který je odborníky považován za nejefektivnější.

A kolik česneku užívat? Alespoň jeden stroužek dvakrát až třikrát denně nebo 600-1200 mg denně, pokud jste zvolili formu doplňků stravy.

Při nemoci volte jednoduché pokrmy s co největší dávkou česneku. Zdroj: congerdesign, pixabay.com

Jak jednoduše a příjemně česnek do jídelníčku maroda propašovat? Pokud vám není do zpěvu a teplá postel je to jediné, po čem toužíte, není třeba dlouze vyvařovat. Česnek je naštěstí součástí několika velmi snadných pokrmů, které vám nezaberou víc než pár minut.

Česneková polévka

Suroviny (na 2 porce):

  • 1/2 litru zeleninového či masového vývaru (případně bujon bez glutamátu)
  • 1 střední brambora
  • 4 stroužky česneku
  • majoránka, kmín

Maximálně zjednodušená verze česnekové polévky přijde vhod zejména ve chvíli, kdy sotva stojíte na nohou.

Bramboru očistěte a nakrájejte na kostičky. Vložte ji do vroucího vývaru se špetkou kmínu a vařte do změknutí. Po odstavení z plamene do polévky prolisujte česnek a přidejte majoránku.

Česneková tofu pomazánka s vlašskými ořechy

Suroviny:

  • ½ kostky uzeného tofu
  • 2-3 stroužky česneku
  • hrst vlašských ořechů
  • pár kapek sójové omáčky
  • lahůdkové droždí
  • špetka uzené papriky, případně bylinky

Snadnější to už být nemůže – vše společně rozmixujte a podávejte s pečivem.

Topinky s česnekem

Suroviny:

  • chléb
  • olej
  • česnek

V tomto případě už snad postup ani není potřeba. Ale tedy pro jistotu:

Plátky chleba osmažte dozlatova na rozpáleném oleji a následně je osušte papírovým ubrouskem. Před konzumací topinky důkladně potírejte rozkrojeným stroužkem česneku.

Chléb a česnek najde v kuchyni snad každý z nás. Zdroj: Engin_Akyurt, pixabay.com

Další nápady na nenáročné pokrmy, které se bez česneku neobejdou:

  • těstoviny aglio olio
  • špenát v libovolné úpravě
  • pečené brambory s tvarohovým/tofu dipem

Také se na sílu česneku v době nemoci spoléháte? Podělte se s námi o vaše nejoblíbenější recepty.

Zdroj úvodní fotografie: fireskystudios.com, unsplash.com

Adéla Svobodová

Adéla Svobodová

Vaření i psaní jsou společně se sportem jedny z mých nejoblíbenějších způsobů seberealizace. A protože se řídím heslem "Dělej víc věcí, které tě dělají šťastnou!", stala jsem se součástí tohoto portálu. Vždy budu ráda za Vaše komentáře, připomínky či nápady.

Zanechte komentář