Co je MINT: Pop Up Hall 13 se dozvíte v rozhovoru s jeho zakladateli

Design / 10.10.2017

Znáte MINT Market? Přečtěte si rozhovor a dozvíte se víc nejen o chystaném alternativním obchoďáku, ale i spoustu dalších zajímavostí.

MINT v kostce

MINT, to jsou trhy s nezávislou originální módou, designem a dobrým jídlem, jehož zakladateli jsou Omri Goz a Zbyněk „Banán“ Hanko.

Tento koncept fresh marketu je znám pod názvem MINT: Weekend Market a představil se hned několika městům České republiky. Praha se na něj může těšit každý víkend, kdy tvůrci probudí halu 13 v Pražské tržnici v Holešovicích pod novým názvem MINT: Pop Up Hall 13. 

MINT: Pop Up Hall 13 otevírá vrátka

Zakladatelé MINTu si pro nás přichystali něco nového a zdá se, že můžeme mluvit o novém trendu v nakupování. Od pátku 29. září se totiž pro návštěvníky nově otevřel alternativní obchodní dům MINT: POP UP HALL 13, a kde jinde než ve známé Hale č. 13 v Pražské tržnici na Bubenském nábřeží v Holešovicích.

MINT: Pop Up Hall 13

MINT: Pop Up Hall 13.

Tento nový koncept vznikl jako variace na neosobní obchodní centra. Pro nás, milovníky kvalitní módy, designu, umění a dobrého jídla, to znamená, že se můžeme každý pátek a sobotu těšit na novou nákupní adresu, na které nalezneme nejen oblíbené tvůrce.

Zkrátka podzimní a vánoční nákupy můžeme obstarat v přátelském a klidném prostředí, a navíc na nás každý měsíc čeká doprovodný program, jehož tématy budou hudba, módadivadlo, literatura a film. Můžeme se těšit na zajímavé workshopy pro děti a dospělé, také na gastronomické senzace, o výbornou kávu se postará kavárna MINT MIND.

MINT: Pop Up Hall 13

MINT: Pop Up Hall 13.

Co jsme mohli vidět na zahájení 29. září

MINT: Pop Up Hall 13 zahájil své bytí minifestivalem, na kterém vystoupily kapely Lazer Viking, Carpet Cabinet, Totál Vokál, Fred Madison, DJ Jana Kománková, The Muslim Jew a The Ugly & The Drummer. Více informací se dozvíte v následujícím rozhovoru.

MINT: Pop Up Hall 13

MINT: Pop Up Hall 13.

Rozhovor se zakladateli Omrim Gozim a Zbyňkem „Banánem“ Hankem

Ještě, než přišel nápad s MINTem, měli jste každý svou módní značku. Pokračujete, nebo si MINT získal veškerou vaši pozornost?

Omri Goz: Svou značku Plazma Lab mám hodně propojenou s MINT markety. Má to velké výhody a naše značky tak můžou skvěle fungovat.

Zbyněk „Banán“ Hanko: Dělám současně na několika projektech, které se vzájemně doplňují. Rozvíjím s kolegy vlastní značku Lovemusic, pořádáme MINT markety v Brně a v Praze, distribuujeme koženku pod značkou Koženkový baron, pořádáme blešáky s názvem Dobrá Karma, vyrábíme originální merchandise (pozn. red.: péče o zboží a POP prostředky v místě prodeje, jehož hlavní náplní je zajištění odpovídajícího stavu zásob, vystavení produktů a zvýšení atraktivity prodejního místa) pro kapely jako Zrní a Wohnout.

Finišujeme na velmi zajímavém projektu MINT: Pop Up Hall 13 – říkám tomu alternativní obchoďák. Oživujeme halu 13 v Pražské tržnici v Holešovicích lokálními produkty, především udržitelnou módou a designem. A jedním z obchůdků bude  Lovemusic. Prodávat produkty vlastní značky na Mint marketech nám pomáhá lépe nastavovat férové podmínky, protože se umíme vcítit do prodejců.

Jaké je zákulisí MINTu? Co je vše potřeba zařídit, aby se splnil plánovaný koncept vašich událostí? Aby byl MINT MINTEM?

Nikdy to nekončí. Nejdůležitější je pátrání po nejlepším prostoru, ve kterém produkty designérů vyniknou. Hodně nás baví objevovat pro návštěvníky neokoukaná místa, kolem nichž třeba denně chodí, ale míjejí je. A pak začíná klasický kolotoč pro zajištění technického zázemí celé akce. S kolegy se scházíme alespoň jednou týdně a vymýšlíme, čím by šel MINT ještě vylepšit.

Co nás hodně baví, je objevování kreativních workshopů, na kterých si návštěvníci mohou vyzkoušet i svojí zručnost. Jako první v Praze jsme tak na akci představili návštěvníkům například workshop krasopsaní nebo pletení ponožek s babičkami. I nyní chystáme nové dílny, na kterých si budou návštěvníci moci vyrobit kabelky z bannerů, které jsme na jednotlivých akcích používali.

Co vás na něm baví nejvíce? Čím vás naplňuje?

Jsme aktivní součástí toho, že se něco děje a vyvíjí. Na jedné straně poskytujeme prostor pro prezentaci tvorby malých českých značek a na druhé straně návštěvníkům ukazujeme, co všechno dokáží šikovné české ručičky.  Přípravy jsou vždycky hektické, ale když se akce rozjede, my se naopak zastavíme a vychutnáváme si úžasnou atmosféru, která je součástí všech našich projektů.

Už vás znají v pěti městech. V Praze, Brně, Plzni, Karlových Varech a v Českých Budějovicích. Hodláte se představit i v ostatních městech České republiky?

Česká města objevujeme postupně. Začínali jsme s trhy v Brně, potom se posunuli do Prahy, kde je zájem o českou módu a design největší. Poté se přidala Plzeň, kde jsme se spojili s festivalem Živá ulice, v Karlových Varech se MINT konal během Mezinárodního filmového festivalu a v Českých Budějovicích jsme spojili síly s místní pouliční slavností Lidé městu, město lidem. Dává nám smysl propojovat se s místními organizacemi a akcemi a pomáhat si tak navzájem. Určitě do budoucna pro MINT objevíme i další města v Čechách.

Plánujete s MINTem expandovat do zahraničí? 

Omri Goz: Pro zatím zůstaneme v ČR, stačí to, ale chceme pořádat víc akcí mimo Prahu, která je jimi stejně poslední dobou docela přeplněná.

Zbyněk „Banán“ Hanko: Tyto úvahy posunout se i do zahraničí tady byly, ale naštěstí jsme si to včas rozmysleli. Totiž ve všech okolních státech je trh s nezávislou módou, šperkem a designem rozvinutý na velmi podobné úrovni jako v Česku. Pravděpodobně by to znamenalo jen víc práce s malým efektem. Také hodně cestování a komunikačních bariér. Navíc je celkem jednoduché, aby jel český prodejce prodávat na akci do Rakouska, Slovenska nebo Německa.

Mint Pop Up Hall 13

Mint Pop Up Hall 13.

Podle čeho vybíráte prodejce? Stačí, když autor něco vyrobí a poté se u vás zaregistruje? Která kritéria musí splňovat a jak takový proces výběru vypadá?

Celý proces probíhá tak, že spustíme přihlášky a stanovíme datum, do kdy je možné se na trh přihlásit. Poté systém uzavřeme a vybíráme prodejce. To je jedna z nejnáročnějších činností. Porovnáváme originalitu produktů, dbáme na to, aby byly vyráběny za etických podmínek. Důležitým kritériem jsou i ekologická hlediska a to, jak se prodejce umí prezentovat. S kolegy dáváme preferenční hlasy jednotlivým značkám a ty, které získají nejvíce hlasů, přijmeme na MINT. Musíme říci, že někdy je to opravdu těžké rozhodování.

Máte své oblíbené autory/ky? Můžeme je vidět na chystaných akcích?

Určitě každý z nás má své favority. Ze všech bychom mohli jmenovat například porcelán s autorskými motivy Vařím v ateliéru, maluju v kuchyni, šperky z 3D tiskárny od VO-KA, květinové čelenky Čarbičková, šperky Acid design, krásné oblečení od návrhářek Design by Lucie nebo Heleny Bedrnové a mnoho dalších. Ti všichni budou mít každý pátek a sobotu až do Vánoc svůj showroom v rámci projektu MINT: Pop Up Hall 13 a my už se na ně nesmírně těšíme.

V současné době se v Praze podobné události pořádají čím dál častěji. Čím se odlišujete od ostatních?

Zbyněk „Banán“ Hanko: Objevujeme pro české designéry i návštěvníky neustále další a další zajímavé prostory. S dvacátým pražským MINT marketem půjdeme v prosinci do osmého prostoru. Tentokrát budeme oživovat univerzitní kampus v Hybernské 4. Předtím to byla třeba továrna Pragovky na Kolbenově nebo Nákladové nádraží Žižkov. Velký kus práce jsme udělali i pro vnímání Holešovické tržnice. S každým novým prostorem získává celá akce osobitý ráz. A to je ono. Unikátní české výrobky v unikátních prostorách. Věříme, že je to inspirující.

Z MINT: Weekend Marketu se od konce září stal MINT: POP UP HALL 13. Co bychom si neměli nechat ujít?

Rozhodli jsme se nabídnout alternativu uniformitě obchodních domů a center. Prodejcům poskytujeme možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, jaké je mít vlastní obchůdek a získat zkušenosti dřív, aniž by si museli pronajímat miniaturní obchůdek v zapadlé ulici za několik desítek tisíc měsíčně.  Přáli bychom si, aby návštěvníci přišli podpořit ty, kteří sebrali odvahu.

Pro všechny, kteří mají rádi hudbu, módní přehlídky a divadlo, jsme připravili tři velké doprovodné akce. První byla už tento pátek a sobotu (29. a 30. září), kdy v hale proběhlo šest koncertů doplněných o workshopy a fotokoutek. Dále budou 20 a 21.10. přímo v hale probíhat módní přehlídky kolekcí předních českých návrhářů a nebudou chybět kreativní workshopy ve spolupráci s designovou cestovkou Dovýroby a přednášky na téma ekologie v oděvním průmyslu.  A poslední tematický program nabídneme 10. a 11.11. Takže, určitě doporučujeme zapsat si do diářů minimálně tato tři data.

Co plánujete do nového roku? Jaké má MINT cíle? Na co se můžeme těšit?

Kromě alternativního obchodního domu MINT: Pop Up Hall 13 plánujeme před Vánoci tři velké MINTy. V Brně to roztočíme dvakrát, a to 2. – 3. a 16. – 17. prosince v Mosilana Hub.

V Praze potom chystáme perličku na závěr roku, 8. – 10. prosince obsadíme spolu s designéry úžasný Kampus Hybernská 4. Tenhle dům byl dlouho nevyužívaný, teď ale ožívá různými akcemi a my jsme pyšní na to, že můžeme být jednou z nich. Na návštěvníky tu budou čekat pokojíčky s produkty prodejců, spousta vánočních workshopů a hlavně pohodová atmosféra. Počasí může být, jaké chce, tady budou všichni v suchu a pod střechou. Už se nemůžeme dočkat!

Nechceme to zakřiknout, ale pokud se vše vyvede, bude součástí webové stránky mintmarket.cz výběrový eshop. Musíme přiznat, že nás čeká ještě hodně práce a pravděpodobně i mnoho komplikací. Ale víme, že to zase zvládneme!

Velmi mě pobavila přezdívka Zbyňka Hanka – Banán. Proč se mu tak říká? Váže se k tomu nějaká zajímavá historka?

Zbyněk „Banán“ Hanko: Je to supr přezdívka, lidi si mě dobře pamatují. Zdraví mě: “Nazdar Banáne.” A ti znalí přidávají: “Bacha, vidět tě matka, tak ji trefí. V bedně prasárny. Chtělo by to pobavit dědu, …” Pamatujete si tu reklamu, co běžela v televizi kolem roku 2000? Já v roce 2000 přišel na gympl ve Valašském Meziříčí a od té doby jsem Banán.

Mint Pop Up Hall 13

Mint Pop Up Hall 13.

Co si rozhodně nenechat ujít?

OTEVŘENO od 29. 9. 2017 každý pátek 11 – 19 hodin a sobotu 9 – 17 hodin.

Termíny doprovodných akcí

29. – 30. 9. Hudba

20. – 21. 10. Móda

10. – 11. 11. Divadlo + Literatura + Film

Vstup je zdarma, bez bariér a dovnitř mohou i čtyřnozí miláčci.

Více informací najdete na oficiálních stránkách mintmarket.cz nebo na sociálních sítí Facebook Instagram.

Zdroj všech fotografií: mintmarket.cz

Štítky

Terezie Pelikánová

Terezie Pelikánová

„Jde o to, aby básník ukázal to, po čem sklouzává denně jeho zrak a jeho srdce, pod takovým zorným úhlem a s takovou rychlostí, aby se mu zdálo, že to vidí a dojímá se tím poprvé.“ - Jean Cocteau -

Zanechte komentář