Vyjděte ven!

Sport / 31.8.2017

V době posiloven se zapomíná na kouzlo procházek. A přitom chůze je nejpřirozenějším pohybem člověka.

Zatímco posilovny praskají ve švech a objevují se nové typy cvičení za pomoci různých přístrojů a nářadí, vytrácí se zájem a obliba klasických pěších procházek. Což je škoda, protože chůze je pro člověka nejpřirozenějším pohybem, a tudíž i jedním z nejdůležitějších. Odborníci se dokonce shodují v tom, že chůze je člověku přirozenější než plavání nebo jízda na kole, jež s sebou nesou řadu problémů. Problémy s klouby počínaje, prochladnutím a nebezpečnými otřesy konče.

Spolu s tím, jak člověk stále méně a méně chodí, ale více a více času sedí, stává se z chůze nedostatkový artikl, jenž lidem mnohdy způsobuje bolest a problémy. Naše doba je totiž také dobou civilizačních chorob a nemocí pohybového aparátu. Problémy způsobené špatnou nožní klenbou, bolestí páteře nebo potížemi se zády už dnes nejsou výjimečné. Spíše se výjimkou stává člověk, kterého nic podobného netrápí.

Viceprezident České podiatrické společnosti Miroslav Havrda se k tématu vyjádřil takto: „chůze a běh, to je to nejpřirozenější, co člověk má a pro co byl přírodou vyroben.“ Je to něco, čím se odlišujeme od zvířat, co nás činí jedinečnými a co nám dává velkou řadu výhod. Pokud se však vzdáváme chůze a celý den trávíme sezením nebo kompenzačně nevhodným cvičením, tělu příliš nepomáháme.

nordic walking

Trendem posledních let je nordic walking – chůze za pomoci speciálních holí. Zdroj fotografie: Wikimedia Commons/Rosa-Maria Rinkl

„Chůze je pro člověka nejlepší lék.“ -Hippokrates

Obyčejná chůze je zdraví skutečně prospěšná, avšak za podmínky, že člověka nic nebolí. Bolest značí problém, který je třeba řešit. Pravidelná chůze (nejlépe na čerstvém vzduchu) může být nápomocná ve chvílích, kdy se člověk chce udržet ve zdravé kondici, ale i tehdy, když chce zhubnout nebo minimalizovat riziko vzniku onemocnění srdce a cév.

Přitom vyjít na procházku nebo spojit cílenou chůzi s nákupem, venčením psa či jinou činností není nic těžkého. Dle slov odborníků, měřeno na kroky, stačí málo, přibližně 10 000 kroků denně, abychom tělu pomohli. 10 000 kroků odpovídá asi 7 kilometrům. Tato vzdálenost bohužel ani zdaleka neodpovídá průměrnému počtu kroků, které denně ujde zaměstnaný člověk se sedavým typem zaměstnání. Denní průměr takového člověka je poloviční.

Chůze patří k ekonomicky nejméně náročným fyzickým aktivitám, přitom nejvíce prospěšným. Rozdílné energetické výdaje každého člověka však činí obtížné určení doporučeného množství pohybu. Jistý konsensus dosavadních doporučení potvrzuje harvardská studie z roku 2009, totiž že minimálně 30 minut intenzivní chůze 5krát týdně člověku pomůže snížit riziko vzniku srdečně-cévního onemocnění. Co znamená 150 minut týdně ve srovnání s roky kypícími zdraví? Držme se tedy slov „otce medicíny,“ Hippokrata: „Chůze je pro člověka nejlepší lék.“

Zdroj miniatury: Wikimedia Commons/MOs810

Zdroj úvodní fotografie: Wikimedia Commons/Christian Ferrer

Jitka Povalová

Zanechte komentář