Máma mele vločky není jen bezlepkovou kuchařkou

Na talíři / 25.8.2017

Autorka v ní totiž dokázala vyvrátit jeden velký mýtus – že se musíte při bezlepkové dietě výrazně omezovat. Stravovat se bez lepku můžete snadno.

Autorka Martina Dvořáková se díky zjištěné nesnášenlivosti lepku, která se  projevila u jejího muže Honzy, začala více zajímat o bezlepkovou a vegetariánskou kuchyni, a postavila se tak k problému čelem. Vaření bez lepku nebylo pro její rodinu dobrovolným krokem. Věděla však, že recepty a vaření musí být přínosem, nikoliv omezením. Po dlouhé době experimentování začaly vznikat výborné recepty.

Bezlepková kuchyně může být mnohem bohatší než ta konvenční a člověk si ji může užít. Ať už je alergik, nebo ne.

S přípravou vám mohou pomoci i děti.

Martina pracuje s úžasnými, avšak dostupnými surovinami, které jsou už běžně k sehnání v každém supermarketu nebo prodejnách zdravé výživy. Používá quinou, amarant, pohanku, čirok, tapioku, kukuřičnou mouku, jáhly a řadu dalších rozmanitých plodin, díky nimž je vaření bez lepku mnohem bohatší než klasická „pšeničná“ kuchyně.

Každá z takových použitých surovin si žádá jiný přístup i zpracování, a tak vznikla kniha Máma mele vločky, rodinná bezlepková a vegetariánská kuchařka, v níž autorka popisuje všechny důležité suroviny. V devíti kapitolách je zmapován život běžné rodiny s malým dítětem a prezentuje 79 originálních receptů prověřených rodinou, přáteli ale i  (to nás zaujalo nejvíce) samotným nakladatelstvím.

Kuchařka obsahuje recepty tradiční, třeba na nudličkovou nebo houbovou polévku, bramborové placky či na meruňkové knedlíky, ale najdete tu především ty originální – na pozdní snídaně, pečivo, saláty, polévky, hlavní jídla, sladkosti, smoothie i drinky, v nichž mnohdy nenajdete nejen maso a lepek, ale ani cukr nebo laktózu. Několik pokrmů je také veganských či raw.

9 KAPITOL

  • BRUNCH
  • NEDĚLNÍ OBĚD
  • TÁTA VAŘÍ
  • OSLAVA VÝROČÍ
  • JSME NEMOCNÍ
  • VELIKONOCE
  • PIKNIK
  • DĚTSKÁ OSLAVA
  • ADVENT A VÁNOCE

Já sama ani má rodina na lepek alergická není. Dobrovolně jsem ale omezila laktózu a s nesnášenlivostí na lepek se setkávám u svým známých a přátel, proto je skvělé, že mám možnost sáhnout po takovéto kuchařce. Mám tam pomocníka s recepty, které vám odlehčí a přitom budou skvěle chutnat. Já jsem ráda, že všechny suroviny, se kterými autorka pracuje, se dají sehnat i u nás na malém městě.

Pro začátek jsem vyzkoušela 3 recepty, a to snídaňovou švestkovo-hruškovou chia marmeládu, muffiny s citrónem a čokoládou a klasiku meruňkové knedlíky. Podělím se s vámi o ten na chia marmeládu, protože po té se u nás jen zaprášilo.

Švestkovo-hruškovová chia marmeláda

  • doba přípravy: 15 minut
  • Vaření: 25 minut
  • Odležení: 12 hodin

SUROVINY:

  • 200 g švestek
  • 150 g hrušek
  • 1 lžička nastrouhaného zázvoru
  • Javorový sirup podle chuti
  • 2 lžíce chia semínek
  • okvětní plátky měsíčku

 

POSTUP:

  • Švestky vypeckujte a hrušky nakrájejte na kousky. Ovoce dejte do hrnce, přidejte nastrouhaný zázvor a duste na mírném ohni.
  • Asi za 20 minut, ve chvíli, kdy ovoce změkne a pustí šťávu, doslaďte dle chuti javorovým sirupem. Směs rozmixujte, vmíchejte chia semínka a ještě pár minut povařte.
  • Nakonec ještě přimíchejte okvětní plátky měsíčku. Marmeládu naplňte do vyvařené skleničky o objemu cca 300 ml a nechte alespoň 12 hodin stát. Uchovávejte v ledničce a spotřebujte do týdne.

Shrnutí

Klady

  • Dostupné suroviny
  • Přehledné recepty s fotografií
  • Tématické kapitoly
  • Objevení nových, zatím nepoužívaných surovin, jako je Quita, TIFF, chí

Zápory

  • některé suroviny jsou cenově náročnější

Máme mele vločky

Autor: Martina Alinče Dvořáková

Vydavatelství: Došel karamel s.r.o.

Počet stran: 192

 

Zdroj fotografíí: Lucie Loderová, Generace 21

Zanechte komentář